Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Impresii la sfârşit de facultate

Viața Medicală
Dr. Ioana MORARU joi, 10 iulie 2014
   A trecut şi facultatea, destul de repede aş zice, deşi au existat momente când credeam că nu se va mai termina niciodată şi vom rămâne veşnic studenţi. În sfârşit, se termină. Experienţa de medicinist nu a fost una prea plăcută. Încă din primul an, unii profesori au ţinut să ne aducă la cunoştinţă faptul că suntem proşti. Nu ne comparam noi cu epoca de aur a medicinii, când concurenţa la admitere era acerbă (zece pe loc) şi examenul extrem de greu. Cam demoralizant pentru un început de drum.
   Apoi, de-a lungul anilor, jignirile şi lipsa de respect faţă de medicinist nu au contenit. Am fost „inconştienţi de propria incultură“, ni s-a prevăzut un viitor strălucit de „infirmiere şi brancardieri“, am fost ameninţaţi că vom pica numeroase examene, iar de multe ori am fost pur şi simplu ignoraţi de cei care trebuiau să ne înveţe. Cred că multe spitale din Bucureşti s-ar fi dărâmat dacă nu ar fi fost studentul la medicină acolo să le susţină pereţii. S-a întâmplat chiar ca profesorul evaluator să ţipe la student în mijlocul unui examen oral, motivele fiind numeroase: fie studentul nu ştia răspunsul la întrebare, fie răspundea cum i se predase la curs, dar „de unde ai tu bani în România să faci analiza asta?“. Păi de unde să ştim noi aşa ceva, ori învăţăm cum spune cartea, ori învăţăm medicina de acum 50 de ani? Pentru asta există bani în România.
   Nici finalul facultăţii nu e scutit de evenimente revoltătoare. Cartea care reprezintă bibliografia pentru licenţă şi rezidenţiat este uimitoare: Le book des ECN. Este cea pe care o folosesc francezii pentru examenul lor de rezidenţiat. Traducerea şi editarea lasă de dorit. Câte un enter pe unde nu trebuie, tabele făcute fără nicio noimă, în scheme lipsesc săgeţile de legătură între casete. Limbajul este mai degrabă beletristic decât ştiinţific, deci supus interpretării, cu formulări ambigue, care generează confuzie. Greşeli ştiinţifice există din plin, au apărut deja erate, dar am fost anunţaţi că acestea vor fi valabile doar pentru examenul de licenţă, nu şi pentru cel de rezidenţiat. Informaţiile sunt contradictorii de la un capitol la altul. Există numeroase abrevieri, dar nu şi o listă care să le explice. Spre exemplu, PCR este când proteina C reactivă (care apare şi cu prescurtarea CRP), când reacţia de polimerizare în lanţ. De ce? Pentru că nu există respect pentru student. De această carte nu atârnă decât viitorul nostru profesional.
   Şi atunci, de ce se mai miră Ministerul Sănătăţii şi mass-media că pleacă tinerii medici de pe băncile facultăţii? Păi cum să nu pleci dacă profesorii tăi nu te respectă şi nu te învaţă? Dacă asistentul de la stagiu te-a ignorat, oare te va învăţa ceva când îi vei fi rezident? Tinerii pleacă pentru că sunt sătui să fienerespectaţi. Nu ne alungă lipsa de fonduri şi de materiale din spitale. Nici banii prea puţini. Mulţi dintre cei care pleacă nu au o situaţie financiară precară. Pleacă pentru că în România nimeni nu le apreciază munca, iar afară străinii îi vânează şi le promit salarii decente, casă, cursuri de limbă străină şi posibilitatea de a lucra într-un spital bine dotat. Pe lângă toate acestea, respectul colegilor săi de breaslă.
   Ce ne oferă nouă clinicile universitare? Cum oare ne atrag într-o specialitate? Probabil că unele nici nu îşi doresc să aibă rezidenţi. Au fost stagii atât de neatractive – nu prin materie, ci prin atitudinea catedrei respective – încât nu m-aş atinge de acea specialitate de frică de a nu lucra cu ei după rezidenţiat.
   Am avut şi profesori extraordinari, de la care am învăţat o groază de lucruri utile. Oameni care se implicau, iar la materiile respective mergeai cu drag şi învăţai cu sârg, oricât de aridă şi de greoaie era materia. Însă pe aceştia îi număr pe degete. Principala atitudine este lipsa de interes. Nu numai din partea profesorilor, şi studenţii îşi au şi ei partea de vină. Însă cei care s-au preocupat de şcoală de-a lungul acestor ani s-au lovit de jigniri nefondate, ceea ce nu te încurajează să mergi mai departe, îşi reduce din interes şi din entuziasm. În final, te face să pleci.
   Vrem să muncim, dar pentru ce?

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.