Newsflash
Cultură

În căutarea comorii lui Porumboiu

de Ilinca BELCIU - iun. 26 2015
În căutarea comorii lui Porumboiu
    2015 este, fără prea multe dubii, unul dintre acei ani buni ai cinematografiei româneşti: premiere mondiale la Berlinală şi la Cannes. Este unul dintre acei ani care încep în forţă şi care ai vrea să nu se mai termine nicicând. Selecţia Un Certain Regard de la Cannes a fost cu siguranţă cea mai frumoasă experienţă: două filme româneşti dintr-o lovitură – Un etaj mai jos de Radu Muntean şi Comoara lui Corneliu Porumboiu. A fost anul lui Teodor Corban şi al lui Cuzin Toma, prezenţi nu doar în faimosul Aferim!, cât şi în filmele prezentate în premieră mondială pe Croazetă, fiecare interpretând rolul principal în câte unul dintre ele.
    Proaspăt premiat la Cannes cu distincţia Un Certain Talent, Comoara spune povestea lui Costi (Cuzin Toma), un funcţionar din primărie cu o viaţă liniştită, cum îi şi place să recunoască. Serile lui de familie includ cititul de poveşti fiului său de 6 ani, iar preferata lor este de departe Robin Hood. Într-una din seri, un vecin se înfiinţează la Costi cu o rugăminte mai specială: aceea de a-i împrumuta o sumă de bani deloc modică. Disperarea omului nu îl impresionează prea mult pe Costi, care nici nu se chinuieşte foarte tare să găsească o soluţie. Îl refuză politicos şi se întoarce la poveştile pentru fiul său. Însă vecinul insistă şi revine după două zile cu povestea detaliată: se zice că străbunicul său ar fi îngropat o comoară în curtea casei, înainte de venirea la putere a comuniştilor. Un detector de metale ar rezolva situaţia: ar descoperi comoara şi ar împărţi-o jumătate-jumătate. Într-adevăr, aventura capătă o cu totul altă dimensiune, iar Costi începe imediat căutarea unei firme specializate în căutarea metalelor.
    Pentru cei mai puţin familiarizaţi cu cinemaul lui Porumboiu, e binevenită cumva o notă de subsol în ceea ce priveşte umorul şi minimalismul său. De la A fost sau n-a fost? (2006), Poliţist, adjectiv (2009), până la Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism (2013), Porumboiu are un mod cu totul special de a face cinema, de a glumi, de a crea suspans printr-un stil minimalist inconfundabil. Dialogul, de cele mai multe ori absurd, rostit cu o naturaleţe sinceră de actorii neprofesionişti (în marea majoritate), este jucăuş, simplu şi te îndeamnă să vezi lucruri dincolo de ceea ce auzi. Se ştie că e unul dintre regizorii cu un stil de lucru special: cadre fixe, tablouri decupate din realitatea imediată care descriu istoria recentă prin intermediul unor oameni simpli. Comoara face trimiteri la controversatul caz Roşia Montană (căutarea comorii e dublată de secvenţe de talk-show despre celebrul scandal), la drama comunismului (istoria familiei vecinului), istoria României (soţia lui Costi îi deschide ochii în privinţa Islazului – satul în care a izbucnit Revoluţia de la 1848), la capitalismul feroce al zilelor noastre (finalul poveştii), aduce în prim-plan stilul românesc de a face afaceri şi de a câştiga un ban în plus (angajatul firmei de detectoare de metal care îşi oferă serviciile la jumătate de preţ) şi, nu în ultimul rând, seninătatea şi sinceritatea copilăriei.
    Una dintre cele mai frumoase secvenţe este cea în care Costi îi explică fiului său Alin cum să riposteze în faţa colegilor violenţi. Autenticitatea şi naturaleţea relaţiei tată-fiu vine cumva şi din faptul că actorul joacă alături de familia sa: Alin este chiar Nicodim Toma, fiul lui Cuzin. În privinţa soţiei, naturaleţea parcă nu stă la fel de bine în picioare, la fel cum nici vecinul Adrian Purcărescu (actor neprofesionist) nu e suficient de puternic şi convingător. Îţi doreşti cumva să îl vezi mai hotărât şi de neoprit atunci când vine cu o aşa propunere către vecinul cu care se intersectează pe scara blocului de cel mult patru ori pe săptămână. Într-un fel, povestea lui e atât de magică şi suprarealistă totodată încât vrei să fie mult mai pasional când dezvăluie trecutul familiei sale. Din păcate, Purcărescu este plat pentru rolul său prin excelenţă fabulos. Pe de altă parte însă, Corneliu Cozmei face un rol senzaţional prin umorul său mucalit şi răbdarea atât de paşnică. Nici Florin Kevorkian în rolul şefului lui Costi, nu e deloc mai prejos: prin presupunerile lui hilare şi convingerile sale dezmorţeşte un început destul de lent, deloc impresionant.
    Porumboiu mizează clar pe construcţia şi morala fabulei, însă nu are forţa şi absurdul umorului din A fost sau n-a fost?, nici complexitatea din Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism. Şi fireşte că îţi doreşti să vezi mai mult pe măsură ce regizorul se aventurează spre alte poveşti. Dar vă veţi amuza şi filmul merită vizionat în sala de cinema.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe