Newsflash
Cultură

Încă şcolăresc

de Anca FLOREA - iul. 23 2015
Încă şcolăresc
În cadrul programului naţional „Tinere talente“, iniţiat în urmă cu şapte ani, Fundaţia Principesa Margareta şi-a propus susţinerea unor elevi sau studenţi prin burse, organizarea de evenimente tip master-class, participarea la competiţii în ţară şi în străinătate şi alte oportunităţi care să le permită dezvoltarea în plan artistic. Selectaţi cu rigurozitate, apelând la jurii de specialitate, bursierii, cu vârste cuprinse între 14 şi 24 de ani au un real potenţial în domeniul muzicii sau al artelor plastice şi oportunitatea de a încerca să îl pună în valoare printr-o perfecţionare continuă.
În această ediţie a programului au fost aleşi, la începutul anului, din întreaga ţară, 34 de tineri care studiază muzica. Printre formele de susţinere s-a numărat şi un curs de măiestrie oferit de tenorul Vasile Moldoveanu, la care s-a apelat în virtutea experienţei sale ca solist la Metropolitan Opera New York şi pe scene importante din Europa. Stabilit de multă vreme la Monte Carlo, a fost invitat mai întâi să lucreze cu soliştii Operei din Iaşi. Tenorul s-a implicat cu reală plăcere şi a revenit acum în Capitală pentru a încerca să contribuie, în cele câteva zile de curs, la definirea şi poate rezolvarea unor deficienţe sau neîmpliniri în special privind expresivitatea, frazarea sau respiraţia. (În plan tehnic ar fi imposibil de remediat problemele într-un timp atât de scurt.) Şi sunt convinsă că Vasile Moldoveanu se simte bine în această postură, alături de bursierii aleşi dintre cei ce visează să devină cântăreţi de anvergură.
Filarmonica a pus la dispoziţie sala Studio pentru orele de canto, precum şi pentru concertul final, desfăşurat în prezenţa A.S. Principesa Margareta, a directorului general al Filarmonicii, Andrei Dimitriu, şi a directorului artistic Nicolae Licareţ. Din publicul numeros au făcut parte şi foşti cursanţi şi o parte dintre profesorii lor, dar şi invitaţi.
Prefaţat de discursul rostit de directorul executiv al Fundaţiei, Mugurel-Mărgărit Enescu şi de tenorul Vasile Moldoveanu, recitalul a prilejuit întâlnirea cu câţiva dintre cursanţii de anul acesta. O parte participaseră şi în 2014 la master-class, continuând astfel lucrul cu apreciatul interpret care, şi de această dată, a subliniat faptul că tinerii se află poate pentru prima oară în faţa publicului, cu emoţiile şi stângăciile inerente începutului şi vârstei încă adolescentine. Am ascultat voci în general de calitate, unele chiar remarcabile, destul de bine conduse, cu intenţii sau chiar cu accente expresive meritorii. Prezenţa scenică a fost şi ea adecvată, rochiile elegante sau costumul singurului solist s-au încadrat aşa cum trebuie în rigorile unei seri-eveniment.
Mezzosoprana Martiniana Antonie (care, de fapt, are un timbru de soprană), studentă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, a abordat cu aplomb şi dezinvoltură „Seguedilla“ din opera „Carmen“ de Bizet, dar şi aria din „Orfeu şi Euridice“ de Gluck. În aceasta din urmă a surprins prin maniera expresivă, departe de rolul unui bărbat, neştiind sau făcând abstracţie de travestiul pe care l-a gândit autorul.
Soprana Diana Alexe, colega sa la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti (UNMB), a parcurs conştiincios arii din „Elixirul dragostei“ de Donizetti şi „Manon“ de Massenet, fără un relief deosebit, cu o voce destul de banală. În schimb, soprana Larisa Ştefan, care în prezent studiază la Oradea, a cucerit prin calitatea şi generozitatea timbrală, prin strălucirea şi siguranţa discursului, etalând şi o coloratură perlată şi un contraacut spectaculos în aria din „Lakmé“ de Delibes. Datele sale naturale remarcabile prefigurează o carieră adevărată, în măsura în care va avea puterea să le desăvârşească.
O altă mezzosoprană, Cosmina Stancu, de asemenea de la UNMB, a convins că are un glas plin, robust, dar m-a contrariat cântul ariei din „Fecioara din Orleans“ de Ceaikovski, permanent în forte, chiar şi în momentele de frământare sufletească păstrând intensităţile puternice.
Pe de altă parte, soprana Daniela Popescu, încă elevă la Liceul „Dinu Lipatti“ din Bucureşti, cu o voce deja conturată la doar 17 ani, a „atacat“ aria finală din „Manon Lescaut“ de Puccini, mult prea dificilă pentru vârsta sa. A acoperit-o excesiv în dorinţa de a suna mai dramatic, generând astfel şi diferenţe de registre şi stridenţă în acut.
Soprana Andreea Blidariu (UNMB) a susţinut aria din „Semiramida“ de Rossini cu acurateţe, glasul său bun, însă uşor mat fiind dezavantajat şi de emisia prea deschisă şi de o anume rezolvare încă „şcolărească“. Singurul solist din recital a fost tenorul George Vîrban (UNMB), remarcat încă din primii ani de studiu datorită glasului său liric frumos, cald şi rotund, susţinut de date native cu totul aparte ce-i asigură frazarea, respiraţia şi interpretarea cerute de partitură. A fost aplaudat acum, pe bună dreptate, în aria din „Manon“ de Massenet, apoi, la final, în duetul din „Elixirul dragostei“, în compania Larisei Ştefan care, învăţând probabil în ultima clipă acea partitură, nu a mai avut pregnanţa şi mai ales modul de a cânta apreciat în arie, optând pentru o emisie mai deschisă, ca un răsfăţ prelungit, cu elemente neconturate. Secvenţa a adus însă prospeţimea tinereţii şi sonoritatea unor voci care, puse la punct cu ştiinţă şi dăruire, pot să se afirme curând într-o carieră solistică, ceea ce cu greu aş avea curaj să preconizez pentru alţi tineri participanţi la master-class. A acompaniat la pian prof. Crimhilda Cristescu.
Demn de apreciat rămâne demersul în sine de susţinere a tinerilor cu potenţial în atingerea unor performanţe artistice. Un exemplu elocvent poate fi, în acest sens, excepţionalul violoncelist Andrei Ioniţă care, „trădând“ încă din adolescenţă un talent aparte, pentru o vreme bursier al Fundaţiei, a reuşit să devină student la Universitatea de Arte din Berlin, iar recent a cucerit premiul I la vestitul concurs „Ceaikovski“ de la Moscova. Este astfel primul român care a obţinut, la acea secţiune, laurii unei competiţii de o dificultate şi o anvergură unanim recunoscute. Sper să fie un reper şi un stimulent pentru alţi tineri care să atingă, prin pregătire şi talent, nivelul valoric al celor „aleşi“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe