Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Întâlniri „mai altfel“

Viața Medicală
Anca FLOREA miercuri, 12 decembrie 2012
   Anunţată ca un mare eveniment, premiera operei Amelia la bal de Menotti a fost prezentată, în cadrul Studioului Experimental al Operei Naţionale Bucureşti (deci în foaier), în regia simplă şi destul de „cuminte“, dar logică şi fluentă, semnată de Irina Macovei şi scenografia debutantei Maria Tache (o draperie, o canapea, o măsuţă cu o vază şi flori de plastic, costume simpatice). Distribuţia omogenă a alăturat tineri cu glasuri bune, angajaţi sau colaboratori ai ONB, doar soprana Ioana Mitu beneficiind de o partitură ofertantă (Amelia), rezolvată cu siguranţă şi dezinvoltură în plan vocal, poate puţin „îngroşată“ ca joc de scenă. Baritonul Vasile Chişiu a fost un Soţ cam şters, dar în nota cerută de rol; tenorul Andrei Lazăr (Amantul) a etalat, în cele câteva replici, un timbru liric de calitate, care ar avea toate datele pentru un solist necesar teatrului, dacă şi-ar rezolva acutul (cu probleme încă din perioada studiilor, remarcându-l totuşi în Don Ottavio, rolul său de absolvenţă); Sorana Negrea a avut o apariţie pasageră (Prietena); baritonul Adrian Strezea a dovedit un potenţial vocal interesant şi o interpretare adecvată (Şeful poliţiei), câţiva studenţi de la UNMB susţinând intervenţii de ansam­blu, acompaniaţi cu rigoare de pianista Lidia Butnariu.
   De ce a fost aleasă o partitură ce durează 40 de minute, de ce nu a fost „cuplată“ cu o altă operă scrisă de autorul italian (Telefonul, de exemplu), pentru ca publicul – destul de numeros – să nu vină la Operă doar pentru o reprezentaţie atât de scurtă? Culmea este că, la deschiderea stagiunii, directorul a afirmat că şi-ar fi dorit să-l invite pe Menotti în persoană să asiste la premieră! Era cam greu, pentru că ilustrul compozitor s-a stins din viaţă în 2007, dar ideea în sine, de a invita un vestit muzician, pentru a-i arăta cum i se montează, la Opera Naţională Bucureşti, o lucrare… în foaier, pare cel puţin stranie. Sigur că este, probabil, o premieră la noi, dar… cui prodest?
   Doar câteva zile mai târziu, la Ateneu, sub înaltul patronaj al principelui Radu de România, ansamblul Camerata Regală, sub bagheta lui Jin Wang, binecunoscut dirijor, care, până acum, a abordat, la noi, prioritar lucrări clasice sau romantice, a propus un program baroc, punctul de atracţie fiind contratenorul Cezar Florin Ouatu, apreciat în străinătate mai ales pentru înregistrările sale pe CD. Ariile de Händel, Bach sau Vivaldi, alese din repertoriul îndrăgit de publicul larg, au pus în valoare agilitatea deosebită a solistului în secvenţele de coloratură, pentru mulţi spectaculoasă, dar şi maniera excesiv „ingolată“ de cânt sau (ne)rezolvarea registrului grav, chiar dezagreabil; muzical, cu o apariţie scenică agreabilă, aparent foarte sigur pe sine, Florin Ouatu a cucerit ovaţiile publicului numeros, încântat să descopere, poate abia acum, o asemenea voce specială, de mare efect şi să reasculte cu plăcere pagini accesibile din operele Alcina, Rinaldo, Serse, Orlando furioso, dar şi mai puţin ştiute pe la noi, precum Flavio sau Partenope, alături de o arie dintr-o cantată de Bach. Orchestra a sunat bine, omogen şi „în stil“, beneficiind de colaborarea cu experimentata Verona Maier, care, la clavecin, a avut o participare substanţială, atât în acompanierea recitativelor vocale, cât şi în paginile simfonice decupate din opusuri de Händel (fragmente din suitele Foc de artificii, Muzica apelor) şi Bach (Concertul brandenburgic nr. 3, Aria din Suita nr. 3). Un program frumos şi atractiv, îndelung aplaudat, inaugurând, se pare, o serie (poate cu tentă educativă) care va oferi, până la sfârşitul stagiunii, seri de muzică clasică, romantică sau contemporană. De ce creaţia barocă a răsunat exact de Ziua naţională a românilor? Probabil dintr-o întâmplare sau… pentru că era sâmbătă. De ce pe coperta elegantului program de sală era menţionat şi compozitorul Broschi, de negăsit în „desfăşurătorul“ notat în interior? Poate pentru că interpreţii s-au răzgândit… Oricum ar fi, concertul a fost realizat în beneficiul copiilor defavorizaţi, pentru care cei mai generoşi aveau posibilitatea să facă şi donaţii… de 1 Decembrie.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.