Delegaţia Valonia-Bruxelles sărbătoreşte zece ani de prezenţă în România şi printr-o expoziţie ce reuneşte portretele unor cunoscuţi artişti din a doua treime a secolului trecut, realizate de Charles Leirens. O invitaţie culturală adresată de dna Madeleine Karakaşian.

"> Inteligenţa privirii în viziunea lui Charles Leirens - Viața Medicală
Cultură

Inteligenţa privirii în viziunea lui Charles Leirens

de Madeleine KARACAŞIAN - oct. 18 2012
Inteligenţa privirii în viziunea lui Charles Leirens

Delegaţia Valonia-Bruxelles sărbătoreşte zece ani de prezenţă în România şi printr-o expoziţie ce reuneşte portretele unor cunoscuţi artişti din a doua treime a secolului trecut, realizate de Charles Leirens. O invitaţie culturală adresată de dna Madeleine Karakaşian.

   Delegaţia Valonia-Bruxelles a sărbătorit recent zece ani de prezenţă în România, având ca elemente de bază francofonia şi construcţia europeană. Această nouă prezenţă în ţara noastră a fost marcată, la debut (septembrie 2002), prin expoziţia „Arta valonă în secolul XX“ de la Muzeul Naţional de Artă al României, urmată de alte şapte expoziţii. În cadrul programului special prilejuit de aniversarea unui deceniu de prezenţă, coincizând şi cu Ziua comunităţii franceze din Belgia, la 27 septembrie, la Muzeul Naţional de Artă al României a fost inaugurată, în prezenţa unor oficialităţi române şi valone, o interesantă expoziţie de fotografii, care va interesa cu siguranţă un mare număr de medici români îndrăgostiţi de arta fotografică.
   Expoziţia „Charles Leirens – inteligenţa privirii. Portrete de artişti 1933–1960“ provine de la Muzeul Fotografiei din Charleroi, unul dintre cele mai importante şi valoroase muzee de acest fel din lume, care sărbătoreşte un sfert de secol de existenţă, deţinător al Premiului Muzeelor din Belgia (2009). Este cea de-a doua prezenţă la MNAR a acestui muzeu belgian, după succesul din 2005 al expoziţiei „Léonard Misonne“. Prin generoasa donaţie a văduvei lui Charles Leirens, muzeul din Charleroi deţine 250 de ima­gini alb-negru realizate de maestru, trimiţându-ne 60 de fotografii-portret ale celor mai de seamă artişti şi intelectuali din prima jumătate a secolului trecut, deşi atenţia artistului s-a îndreptat şi spre alte teme, cum ar fi peisajul, compoziţia, monumentele istorice ş.a.
   După ce şi-a abandonat studiile juridice, tânărul Charles Leirens s-a dedicat muzicii, pe care a părăsit-o însă la începutul anilor ’30. El a vădit o adevărată predilecţie pentru arta fotografică încă de la vârsta de 8 ani, când i s-a pus în mână primul aparat simplu.
   Înfiinţând în 1933 „La Maison d’Art“ din Bruxelles, Charles Leirens (1888–1963) a fost ani îndelungaţi un vrednic animator al vieţii culturale din Belgia, organizând conferinţe, dez­bateri, expoziţii, spectacole, concerte, prilejuri cu care a cunoscut numeroase personalităţi, la acestea adău­gându-se toate acele celebrităţi pe care le-a întâlnit în călătoriile sale prin Franţa, Italia, Germania, Marea Britanie, SUA.
   Charles Leirens avea 45 de ani când s-a dedicat artei fotografice, surprinzând pe peliculă reprezentanţi ai elitei literare şi artistice a vremii sale, aceştia acceptând să-i pozeze cu naturaleţe maximă. Portretele dove­desc că ele sunt nu numai rodul unei relaţii de prietenie şi de conlucrare reciprocă, ci şi al unei maturităţi umane şi intelectuale, redând în modul cel mai firesc, esenţial, atitudini, gesturi, priviri. Un element important al lucrărilor artistului este lumina, folosind-o pe cea naturală, rareori cea a unor lumânări. Tot rar, sunt folosite şi elementele de decor, în care a fost surprins subiectul. Pianul este o prezenţă grăitoare alături de portretul sever al Nadiei Boulanger, de Robert Casadesus, scările, în susul sau în josul lor, surprind pe neuitatul actor Gérard Philipe sau pe poetul Philippe Soupault, iar mulţi artişti sunt surprinşi în atelierul de creaţie (sculptorii Aristide Maillol, Jacques Lipchitz, Charles Leplae, Charles Despiau, Osip Zadkine, pictorii Marc Chagall, James Ensor, Foujita etc.). Portrete deosebit de expresive sunt cele ale scriitorilor André Gide, FranÎois Mauriac, André Malraux, Ivan Bunin, Colette, Paul Valéry, Jules Romains, compozitorii Arthur Honegger, Béla Bartók, Igor Markevitch, Pierre Boulez (singurul încă în viaţă!), filosoful Gaston Bachelard, dramaturgii Jean Cocteau şi Michel de Ghelderode, mimul Marcel Marceau, dar şi pictorii Paul Delvaux şi René Magritte în cadre originale şi, în sfârşit (dar nu cel din urmă), dramaturgul Eugène Ionesco, surprins cu o privire senină, înconjurat de cărţi şi de foi de hârtie, universul său atât de familiar, marcat de o pană oblică, înfiptă într-o călimară, ceea ce conferă o anume dinamică imaginii.
   Aşadar, Muzeul Naţional de Artă al României îi invită pe iubitorii artei fotografice să viziteze, până la 2 decembrie a.c., expoziţia prezentată mai sus, prilej de a cunoaşte şi aprecia „inteligenţa privirii“ unor personalităţi în viziunea lui Charles Leirens.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe