Newsflash
Cultură

Întrecere amicală pusă în slujba artei teatrului

de Candid STOICA - oct. 8 2021
Întrecere amicală pusă în slujba artei teatrului

Din cauza resurecţiei pandemiei, cea de-a 31-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, programată să aibă loc între 6 și 14 noiembrie, se va desfășura în format online. Sub umbrela Creaţia. Recreaţia. Re-creaţie, vor putea fi vizionate 38 de spectacole ale teatrelor din ţară și din Capitală, alese de un juriu format din criticii Oana Cristea Grigorescu, Cristina Rusiecki și Claudiu Groza.

Spectacole mai noi sau mai vechi, regizori, actori, scenografi – atât cei cu multe state de serviciu cât și tinerele speranţe scoase pe bandă rulantă de puzderia de Institute de teatru înfiinţate în ultimii ani – se vor înfrunta, de data asta pe calea nevăzută a undelor, iar spectacolele lor vor putea fi vizionate de milioane de spectatori. Unele teatre vor avea chiar două spectacole (Sibiu), unele orașe vor fi reprezentate de câte două teatre (București, Craiova), într-o întrecere amicală pusă în slujba artei teatrului. De asemenea, vor avea loc evenimente conexe: spectacole lectură, lansări de carte și conferinţe, bineînţeles, toate online.

        Dacă majoritatea compartimentelor repertoriului teatral sunt bine și echilibrat reprezentate de piese de Shakespeare, Cehov, Caragiale, Mihail Sebastian, Eugen Ionescu, Edward Albee, chiar și Samuel Beckett, alături de spectacole de dans, poezie sau piese pentru copii, compartimentul pieselor originale este, de data aceasta, mai bine reprezentat decât în alţi ani, cu nouă piese de autori români contemporani. Între acestea se numără: „Încuiaţi” și „Tiadora” de Maria Manolescu-Borșa, „Toate lucrurile mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, „Hai să vorbim despre viaţă”, de Ana Sorina Corneanu, „98% Decizia corectă”, de Andreea Tănase, „Inimă și alte preparate din carne”, de Dan Coman, la care se mai pot adăuga o dramatizare după „Orașul fetelor sărace”, de Radu Tudoran, și „Chiriţa în carantină”, un scenariu al Adei Milea, după Matei Millo.

        Texte care dau bine la un festival de asemenea amploare, mai ales că unele dintre ele sunt produse de noi colective de teatru destul de sărace, în vreme ce Teatrele Naţionale cu colective mari, subvenţionate de la bugetul de stat, se ocupă de aceleași dramatizări după Cehov sau alţi autori.

        Doar teatrele din nordul ţării au avut curajul de a aduce pe scenă autori contemporani. Se mai poate observa, la o privire globală, lipsa din festival a spectacolelor aparţinându-i marelui regizor Andrei Șerban. În schimb, se așteaptă cu interes spectacolul „Tragedia Omului” de Imre Madách, regizat de Silviu Purcărete la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timișoara.

        Dar ţinând seama de ce se întâmplă în toată ţara, de condiţiile improprii de lucru, care au existat și mai există, 38 de producţii teatrale alese de juriul de specialitate și nouă piese scrise de autori români contemporani, dacă nu valoroase, atunci cel puţin interesante, nu sunt de ici, de colo. Le urez succes tuturor!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe