Newsflash
Cultură

Jeunesses Musicales şi tinerii dirijori

de Anca FLOREA - sept. 21 2012
Jeunesses Musicales şi tinerii dirijori
   Dacă primele două ediţii ale Concursului de dirijat organizat de Jeunesses Musicales România s-au derulat cu destulă discreţie, ediţia a treia – dar cea dintâi cu deschidere internaţională – a beneficiat, la începutul lunii septembrie, şi de mediatizare adecvată, participând 26 de tineri din 16 ţări precum Spania, Belgia, SUA, Brazilia sau Venezuela, desigur şi din România, cei calificaţi în finală fiind însă din Taiwan, Coreea de Sud şi Anglia. La prima etapă, candidaţii au evoluat cu acompaniamentul de pian susţinut de Verona Maier şi Raluca Oatu, pentru ca în următoarele trei etape să aibă privilegiul de a apărea la pupitrul Filarmonicii bucureştene. Un juriu alcătuit, în principiu, din dirijori invitaţi din toate zonele ţării – preşedinte Horia Andreescu (Bucureşti), membrii Petre Sbârcea (Cluj), Gheorghe Costin (Timişoara), Marius Hristescu (Craiova) –, dar şi Octav Calleja, sosit din Spania, sau pianistul Nicolae Licareţ, în calitate de director artistic al Filarmonicii, a ales ca în finală să acceadă doar trei dirijori, pe care, sub cupola Ateneului, un public extrem de numeros a avut ocazia să-i descopere abordând pagini din marea literatură universală, alese tocmai pentru că ridică probleme complexe atât în acompaniament, cât şi în paginile simfonice de Brahms.
   Astfel, la 6 septembrie, taiwanezul Tung-Chieh Chuang (anterior laureat la alte concursuri în ipostază de pianist sau cornist, studiind, în ultimii ani, arta dirijorală în SUA), a condus Introducereşi Rondo capriccioso de Saint-Saëns, acompaniind (destul de plat în momentele de piano, dar strălucitor în forte) demersul solistic al violonistei Simina Croitoru (dezinvoltă, cu o tehnică performantă şi sunet generos, rezolvând cu aplomb dificultăţile partiturii). Gestica sigură, capacitatea de a conduce fraza cu eleganţă şi cursivitate, într-o construcţie densă şi coerentă, expresivă, au atras atenţia însă în special în partea I din Simfonia nr. 2, remarcându-se necesitatea unui plus de fermitate în mişcarea braţelor, care va veni poate cu timpul.
   Următorul candidat a fost britanicul George Jackson, la care s-a simţit imediat experienţa deja acumulată la pupitrul unor ansambluri din Marea Britanie, Suedia sau Austria, având şi atitudinea şi siguranţa necesare, deşi braţele sunt încă rigide, iar maniera de tratare a partiturilor mult mai rezervată şi nu atât de expresivă pe cât ar fi cerut şi Tzigane de Ravel (din nou cu Simina Croitoru) şi prima parte din Simfonia nr. 1.
   Apoi, pe podium a urcat sud-coreeanul Yun Hyun Jin (la rândul său dirijor şi director muzical al Filarmonicii de tineret Marburger, studiind în Germania şi Elveţia), etalând un temperament mult mai pregnant şi o implicare efectivă în actul interpretativ, acompaniind cu supleţe Melodiile lăutăreşti de Sarasate (Simina Croitoru făcând astfel un „tur de forţă“, care i-a testat şi rezistenţa într-un repertoriu solicitant, uşoarele neclarităţi trădând, probabil, oboseala), apoi partea I din Simfonia nr. 4, cu o gestică foarte bună şi o cunoaştere atentă a lucrării, dar m-a surprins faptul că au fost şi momente inconsistente, dând impresia că relaţia între partizi „nu se leagă“ într-un edificiu sonor cu o anume monumentalitate, aşa cum era de aşteptat. Ţinând seama de modul în care cu toţii s-au prezentat şi în etapele precedente, juriul i-a acordat totuşi acestuia Marele Premiu, ca şi un concert în stagiunea 2013–2014 a Filarmonicii care, la rândul său, i-a conferit (în urma votului) şi Diploma din partea orchestrei, semn că au colaborat foarte bine şi în timpul repetiţiilor. Premiul II i-a revenit lui George Jackson, invitat să dirijeze şi la Craiova, iar Premiul III lui Tung-Chieh Chuang, care va apărea şi la pupitrul Filarmonicii din Sibiu.
   Probabil că spectatorii se aşteptau să asiste la Gala laureaţilor, dar au avut surpriza să vadă chiar etapa finală, aşa încât, în timp ce juriul delibera, orchestra a fost condusă de Gabriel Bebeşelea (câştigătorul primei ediţii) în Uvertura Egmontde Beethoven, tânărul dirijor dovedind rigoare şi anvergură, capacitatea de a contura planuri diferenţiate expresiv (aşa cum a demonstrat, de altfel, şi în spectacolele sau concertele pe care le susţine ca angajat al Operei din Iaşi, dar şi în fosa Operei din Bucureşti, unde a reuşit o adevărată performanţă în coordonarea producţiei studenţeşti cu Don Giovanni de Mozart, în vara acestui an).
   Iar maestrul Horia Andreescu a înmânat Menţiuni unor tineri care, deşi nu s-au calificat în finală, s-au aflat, ca şi alţi colegi, chiar pe scenă, dornici să urmărească (şi probabil să susţină) evoluţia celor selectaţi; în aplauzele publicului, au fost recompensaţi astfel Adelin Cătineanu (România), Diego Gonzales Havilar (Spania) şi Vlad Vizireanu (România/SUA).
  Organizată de Clubul „Elite Art“ UNESCO – reprezentant exclusiv în România al Jeunesses Musicales International – cu multă dăruire, entuziasm şi dorinţă de a fi cu adevărat performantă, ediţia internaţională a Concursului de dirijat Jeunesses Musicales a fost, realmente, un succes, Filarmonica ridicându-se la nivelul valoric pe care, din păcate, îl „dezvăluie“ doar uneori, reuşind să se adapteze, în câteva clipe, de la o baghetă la alta, compensând lipsa de experienţă a tinerilor dirijori prin profesionalismul cu care au interpretat fiecare opus, ajutându-i astfel, cu discreţie dar eficient, pe cei care, poate, peste ani, se vor afirma în elita muzicală a lumii, primind, la început de carieră, girul şi încrederea artiştilor de la Bucureşti. Ceea ce, pentru mulţi dintre cei laureaţi aici în alte competiţii, a fost, adesea, de bun augur…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe