Newsflash
Cultură

La pomul lăudat

de Anca FLOREA - mai 1 2013
La pomul lăudat
   Pentru orice meloman, reascultarea sau descoperirea unui solist cu reale calităţi constituie o atracţie şi un motiv de încântare, în măsura în care datele sale naturale şi cele tehnic-interpretative răspund aşteptărilor, mai ales când au deja o activitate internaţională. Iar faptul că se doreşte invitarea tinerilor noştri care onorează contracte în străinătate, este, evident, lăudabil. Numai că uneori spectatorii vin „la pomul lăudat“.
   Am descoperit, în trecutele stagiuni, vocea superbă a tenorului Tudor Ilincăi, în Macbeth, cu care a cucerit, curând, şi admiraţia publicului german, apoi a apărut în Nabucco la Viena, deci în partituri „eroice“, în care „metalul“ din glasul său era pus în valoare; din păcate, nu a reuşit să depăşească stadiul satisfacţiei de a emite sunete frumoase, cei care l-au urmărit apoi în diverse roluri constatând cu tristeţe că nici chiar colaborarea cu mari artişti pe scene importante nu l-a determinat să adauge elemente de frazare, expresie sau stil. L-am văzut în Boema, Madama Butterfly, Traviata, Faust şi, recent, la Opera Naţională Bucureşti, debutând în Rigoletto, deşi astfel a parcurs cumva drumul invers sub aspect repertorial, atacând partituri spinto pentru a reveni acum la un rol liric (mi-am amintit că un mare tenor, aflat într-o „cădere liberă“, a încercat să-şi revină tocmai cu acest rol; sper să fie doar o coincidenţă). Şi am constatat, încă o dată, cu tristeţe, că nu a acumulat nimic faţă de ceea ce ştiam, mizând tot pe datele sale naturale generoase şi… atât. Iar acea strălucire cu care, la primele sale apariţii, stârnise entuziasmul, a dispărut. Cei care au asaltat sala pentru a-l reasculta după câţiva ani de peregrinări prin lume au rămas cu un gust amar, compensat însă de surpriza plăcută a debutului sopranei Veronica Anuşca în dificilul rol Gilda, realizat cu sensibilitate şi deosebită atenţie acordată construirii personajului, excelentă şi sub aspect vocal (ceea ce contrasta cu evoluţiile sale anterioare, adesea foarte discutabile). Cât despre cel care a susţinut rolul bufonului, nu are sens să mai repet cele spuse la fiecare spectacol în care am avut neşansa să-l ascult. M-am dus deci pentru un tenor şi… am aplaudat o soprană!
   Culmea este că la fel s-a petrecut şi în reprezentaţia cu Elixirul dragostei, în care un alt tenor dăruit de Dumnezeu cu o voce de excepţie, dublată de (alte) calităţi care, când l-am descoperit (încă student) m-au entuziasmat – Ştefan Pop (aducându-i şi premii importante şi apariţii pe scene mari), a dezamăgit, devenind doar un solist oarecare. Cântă acum cu emisie defectuoasă („deschisă“), determinând şi probleme tehnice şi diminuarea serioasă a penetranţei vocale, acutele fiind încă „la locul lor“; sigur că celebra arie din final a stârnit aplauze prelungi, dar comentariile din pauze nu erau deloc măgulitoare. Şi pe bună dreptate. „Semnale“ de alarmă i-au venit, din păcate, şi de la Scala sau Covent Garden (unde spectacolele în care era distribuit i-au fost anulate, la teatrul londonez fiind solicitat doar să înlocuiască pe cineva), dar se pare că, şi în acest caz, propria părere bună este mai importantă. În schimb, soprana Tatiana Lisnic, pe care o admirasem, cu ani în urmă, la Staatsoper Viena sau chiar în concert la Scala, dar mă întristase profund ulterior, a constituit o foarte plăcută surpriză, pentru că, deşi glasul este mat, pierzând din „caratele“ de altădată, a dovedit că ştie să cânte şi să joace, cu siguranţă şi profesionalism, simţindu-se, de această dată, faptul că a evoluat în compania unor mari artişti, de la care a şi învăţat ceva. Aşa că din nou am venit să (re)ascult un tenor şi am aplaudat o soprană… În Dulcamara a apărut bas-baritonul Alin Anca, recomandat de perspectiva unui angajament în Germania (unii spun la Berlin, alţii la Hamburg), dar în afară de o prezenţă scenică impozantă şi o voce amplă, sănătoasă, nu am prea observat nimic interesant. Iar baritonul Şerban Vasile a etalat, ca de obicei, un timbru robust şi tentaţia de a face „giumbuşlucuri“ pe scenă pentru a fi… agreabil; se spune că va ajunge (fie şi ca dublură) în teatre de renume; dacă este aşa, înseamnă că şi la „case mai mari“ se întâmplă ciudăţenii.
   Fără a insista, ar trebui menţionat şi concertul în care, cu mare tam-tam, a fost invitat, în stagiunea Radio, contratenorul Cezar Ouatu, recomandat, cel puţin surprinzător, ca fiind reprezentantul nostru la Eurovision care… va cânta Händel! Cărui segment de public se adresează o asemenea reclamă?! Oricum, nu era nicio descoperire, pentru că îl ascultasem (şi eu şi alţii) într-un alt concert, pe acel podium, în urmă cu vreo şase ani şi, ca şi atunci, am apreciat agilitatea coloraturii, acutele de efect, constatând, încă o dată, că este un banal bariton (pe mediu) care în pasaj şi acut cântă „cu voce de cap“, aşa încât diferenţa este enormă şi jenantă, iar platitudinea interpretativă… dezarmantă! Dacă unora poate să le placă „aspectul său viril“ (după cum el însuşi a declarat într-o emisiune televizată), este o cu totul altă discuţie. Iar cei care clamează că l-au descoperit recent ca pe un fenomen, „uită“ că are deja discuri în Italia, că de vreo zece ani este cunoscut în lumea celor atraşi de asemenea tip de sonoritate sau de muzica preclasică, unde şi-a găsit demult o „breşă“. Am avut însă prilejul să ascult, prin lume, contratenori veritabili – şi erau excepţionali!
   Am tot amânat să scriu despre aceşti tineri sosiţi la noi „de peste hotare“ şi prezentaţi publicului printr-o reclamă uneori mult peste realitate, dar acum m-am decis să comentez – chiar cu tristeţe – evoluţiile unor solişti cu un potenţial ieşit din comun, dar care pierd (sau deja au pierdut) doar din cauza lor. Şi e mare păcat.
   Cât despre faptul că ni se „servesc“ alţi invitaţi (pe care îi ştim bine de ani buni) ca sosind de la „Metropolitan sau Covent Garden“ când, de fapt, au o activitate onestă sau mediocră pe cu totul alte scene, spunându-ni-se că sunt printre cei mai importanţi artişti români de cotă internaţională, este în primul rând o jignire adusă celor cu adevărat recunoscuţi ca atare. Sigur că pot înţelege dorinţa managerilor de a prezenta spectaculos „oferta“ unor seri ce se vor a fi evenimente, dar ar trebui să nu uite că, cel puţin pe românii plecaţi prin lume, îi ştim încă din studenţie (parte începându-şi „cariera“ la Opera Naţională) şi că oricine poate căuta pe internet cam pe unde au evoluat în realitate, „învelişul“ reclamei fără fond devenind astfel chiar penibil. Poate că ar fi bine să se ţină seama că cei care intră în sala de spectacol sau de concert au un anume nivel de educaţie şi pregătire şi nu pot fi păcăliţi atât de uşor. Iar dacă o dată „merge“ la cei tineri sau naivi, dezamăgirea va fi pe măsură şi îşi vor aminti apoi de celebra poveste cu ciobanul şi lupul…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe