Newsflash
Cultură

La trecerea dintre ani

de Anca FLOREA - ian. 16 2013
La trecerea dintre ani
   Preluând tradiţia vieneză, Opera din Bucureşti a programat, la 31 decembrie 2012, un spectacol cu opereta Liliacul de Strauss, al cărei subiect se desfăşoară chiar în noaptea de Revelion. În superba montare, preluată, în urmă cu ani, de la Covent Garden („scăpată“, printr-o minune, de la… casarea pe care şi-o doreau „unii“ din motive absconse), un public numeros s-a bucurat să (re)vadă decorurile şi costumele elegante, specifice epocii, ascultând celebra partitură, cântată însă destul de anost, corect, dar fără strălucirea şi farmecul „obligatorii“, jucată, de asemenea, conştiincios şi… cam atât. Adevărul este că aşteptam, în special de la invitaţii clujeni – baritonul Marian Pop (Eisenstein) şi Petre Burcă (Frank) –, un plus de vervă, ştiindu-i buni actori, cu umor şi o mişcare scenică expresivă, dar probabil că s-au „adaptat“ atmosferei generale, rezolvând rolurile în nota cerută, dar fără a reuşi să stârnească râsul celor din sală. Am revăzut-o pe soprana Crina Zancu în Rosalinda, cântând cu acurateţe, rostind însă proza la fel de nefiresc ca întotdeauna, o surpriză fiind tânăra soprană Veronica Anuşca, dezagreabilă în alte roluri, dar convingătoare şi chiar simpatică Adele, scriitura vocală potrivindu-se de această dată glasului său nu foarte calitativ, dar îngrijit, jucând şi spunând textul neaşteptat de firesc. Mezzosoprana Mihaela Işpan a conturat, în travesti, un prinţ Orlowsky bun vocal, temperat în rest. Tenorul Lucian Corchiş a fost un „îngroşat“ Alfred, cu destule probleme de cânt, iar Vasile Chişiu a apărut în rolul Notarului fără prea mare convingere, „bifând“ doar intervenţiile cântate, dar nesusţinute ca joc. Mezzosoprana Valentina Tudose a constituit o prezenţă plăcută (Ida), iar actorul Pavel Bartoş a abordat din nou personajul Froch, în principiu deosebit de ofertant. L-am lăsat la urmă pe baritonul Stefan Popov, invitat de la Operetă pentru rolul Falke, în care se simte bine, dezinvolt şi zâmbitor, dar în actul II, la „balul prinţului“, i-a revenit o „sarcină“ extrem de ingrată, înlocuind anunţarea oaspeţilor într-o manieră lejeră – fie şi improvizând – cu citirea stângace a unor texte scrise (de cine oare?!) pe o foaie de hârtie, ca la casa de cultură din sat, ceea ce a rupt total cursul spectacolului. L-am auzit astfel pe… şarmantul Frank spunând că „deşi are doar 22 de ani, tenorul Ionuţ Hotea, student la Universitatea de Muzică, este deja laureat cu premiul II la Concursul etc. etc…“. Mai rămânea să ne spună şi cine îi este profesor… Dar tânărul a cântat cu siguranţă celebra arie din Turandot, glasul său liric şi datele naturale generoase ajutându-l să obţină aplauze binemeritate într-o pagină oricum de mare efect. Şi, din nou, „imaginaţia“ celor care au conceput momentul a dezvăluit lipsa de profesionalism, programând după un tenor… un alt tenor! Aşa încât Vlad Miriţă a apărut (de ce în sacou „cognac“, dacă toţi ceilalţi erau în frac?), lipsit de vlagă şi chef, parcurgând jenant o canţonetă în care sunetele riscau să se rupă, reacţia sălii fiind, de altfel, elocventă. Dar amalgamul nefericit a continuat incredibil pentru „prima scenă lirică a ţării“ (ceea ce… nu mai este demult), Ozana Barabancea (membră a corului ONB) cântând… cu „negativ“ două piese în stil jazz, secondată de doi balerini care evoluau într-o coregrafie fără vreo legătură cu muzica. Culmea este că şi „can-can“-ul a fost dansat tot pe fondul înregistrat, deşi orchestra şi dirijorul Vlad Conta se aflau în fosă… Cum este permis ca într-un spectacol „live“ să fie incluse secvenţe… pe CD, difuzate prin staţie, la o intensitate cu mulţi decibeli?! Seria oaspeţilor a continuat cu sosirea reputatei soprane Marina Krilovici, îmbrăcată în negru, fără urmă de zâmbet, marcând o arie din Pericola (scrisă amuzant, acum… dimpotrivă) şi o alta dintr-un musical, spectatorii derutaţi neînţelegând dacă şi când să aplaude. Păcat. Culmea este că până şi „ceardaşul“ Rosalindei a fost inclus, aberant, în „lista“ invitaţilor, modificând astfel chiar libretul! De ce? Poate cuiva îi place ghiveciul…
   Orchestra a sunat bine, asemeni corului, deşi cu ceva decalaje şi destul de plat, balerinii s-au încadrat în acelaşi „ritm“ (anul trecut, „lebedele“ în travesti, spre exemplu, au stârnit hohote de râs, iar „şoriceii“ s-au bucurat, ca de obicei, de mult succes…).
   În foaier – şampanie, mese care cam incomodau mişcarea publicului, dar cei prezenţi aşteptau tombola şi petrecerea Revelionului în spaţiul cunoscut dintotdeauna ca „foaierul galben“, deşi de mulţi ani… e verde.
   Şi aşa am trecut în 2013 – un „13“ cu ghinion pentru unii, cu noroc, sper, pentru alţii… Oricum, cu un asemenea Liliacul deformat până la kitsch s-a încheiat şi un ciclu trist din existenţa teatrului – să fi fost o „ieşire“ astfel dorită sau un umor negru involuntar? Vom vedea cum va fi cel din… 31 decembrie 2013.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe