Uneori, când mergem
prin oraș, trecem pe lângă clădiri ce ne atrag atenția și ne fac să ne oprim din
drum pentru a le observa mai îndeaproape, pentru a le studia detaliile și a încerca
să ne imaginăm cum trebuie să fie interiorul. Dacă avem noroc, pe fațadă descoperim
o plăcuță cu numele arhitectului și anul realizării construcției, ba poate chiar
și o însemnare, de dată mai recentă, ce ne oferă un scurt istoric. Dacă nu, rămânem
cu gândul la ceea ce am văzut și cu o serie de întrebări despre edificiu și cel
care l-a plăsmuit, cărora le căutăm răspuns în ghiduri sau enciclopedii, fie ele
tipărite ori virtuale.
Un astfel de plimbăreț,
atent dar și curios, este și Diego Brasioli, ambasadorul Italiei la București.
În timpul preumblărilor sale prin orașul care de trei ani îi este gazdă, a regăsit
adesea detalii arhitectonice care îi reaminteau de țara natală. Aceste elemente
l-au inspirat și astfel a luat naștere un proiect ambițios, numit „Ciao Bucarest“,
din dorința de a documenta și sistematiza datele existente despre prezența italienească
în imaginea Capitalei noastre, prin arhitecți și constructori, dar și prin proprietăți
ale statului italian sau prin zone din oraș (parcuri, străzi, cartiere), care prin
numele purtate aduc spiritul italian în mijlocul nostru.
Realizată sub patronajul
Ambasadei Italiei la București și în colaborare cu Institutul Italian de Cultură,
precum și cu sprijinul unor tineri arhitecți (Dinu Popescu și Cristian Radu), inițiativa
s-a materializat sub forma unei expoziții de fotografie deschisă publicului până
la 15 august 2016, în sălile Kretzulescu ale Muzeului Național de Artă al României
(MNAR), având ca subtitlu „Influențe urbane italiene în București“. Aceasta este
de fapt modalitatea de a le transmite celor interesați faptul că de acum există,
permanent, pagina de internet dedicată (www.ciaobucarest.ro) unde vizitatorul,
de această dată virtual, beneficiază de mai multe detalii în imagini și text.
Simezele de la MNAR
ne prezintă doar o selecție a celor mai reprezentative imagini incluse în proiect,
într-o dispunere ce și-a dorit să ducă cu gândul la o pagină de Instagram, dar care
face să se piardă din puterea de comunicare a fiecărei fotografii, în parte din
cauza aglomerării pe un spațiu relativ restrâns. Clădiri clasice sau cu elemente
raționaliste ale secolului XX, spații urbane, construcții civile ale ultimilor ani
și o evidențiere a câtorva arhitecți italieni care și-au legat numele și cariera
de București (Giulio Magni fiind reprezentantul cel mai cunoscut), toate sunt prezente
pentru a ne face să le privim într-un nou mod. Expoziția este completată cu o hartă
interactivă a Bucureștiului, care ne ajută să descoperim unde se află, cu exactitate,
toate acele locuri marcate de influențele italienești, oferindu-ne astfel posibilitatea
de a prelungi vizita în expoziție cu o plimbare tematică prin oraș.
Printr-o fericită
coincidență, după MNAR a fost rândul Institutului Cultural Român să ne invite, în
luna lui cuptor, la o expoziție dedicată arhitecturii și corespondențelor culturale
între țări diferite, într-o avanpremieră a unui eveniment ce se va desfășura în
toamnă la ICR Lisabona, cu ocazia Trienalei de arhitectură: expoziția „Interferențe
arhitecturale româno-portugheze“, semnată de prof. univ. Sorin Vasilescu. Acoperind
perioada 1922–1945 pentru România, respectiv 1927–1961 pentru Portugalia, expoziția
este organizată sub forma unor dipticuri ce alătură edificii cu trăsături similare,
cu imagini de ansamblu și ale unor detalii semnificative, precum și cu câteva date
legate de arhitecții care le‑au creat și destinația care le-a fost dată. Iar paralelismele
nu se opresc aici, autorul constatând la conferința ce a însoțit vernisajul că și
la noi, ca și la celălalt capăt al continentului se simt influențele curentului
raționalist manifestat în arhitectura italiană.
Nu am putea încheia
pasionantul subiect legat de arhitectura românească fără a aminti de un alt proiect
interesant și ambițios, numit „Un secol de arhitectură românească“. Lansat cu ceva
timp în urmă, își păstrează actualitatea deoarece se desfășoară în mediul online,
fiind vorba de prima parte a unei enciclopedii bilingve ce și-a propus să promoveze
valorile culturale naționale, de această dată din domeniul arhitecturii.
Lăudabila inițiativă
aparține Fundației culturale META, cea care a mai realizat și o enciclopedie similară
dedicată sculpturii. Site-ul www.e-architecture.ro acoperă deocamdată perioada
1890–1918 și se referă la curentele clasicist, romantic, neoromânesc, 1900 și eclectic,
oferind atât informații generale legate de istoria arhitecturii în spațiul geografic
românesc, cât și detalii despre toți arhitecții, fie ei români sau străini, care
și-au desfășurat activitatea în acele decade pe teritoriul țării noastre. Textele
explicative sunt însoțite și de numeroase fotografii. Lucrarea urmează să fie întregită
până în 2018 cu informații legate de perioada interbelică și a doua jumătate a secolului
XX și, la fel ca în cazul paginii „Ciao Bucarest“, invită vizitatorii virtuali la
completarea datelor existente cu texte sau imagini care să contureze și mai bine
un anumit arhitect sau construcție.