Newsflash
Cultură

Lirica psaltică

de Rodica AMEL - ian. 9 2014
Lirica psaltică
Cântul clipei este titlul volumului de versuri al cărui autor este poetul şi medicul stomatolog Dan Ioan Nistor. Autorul este membru al Uniunii Scriitorilor din 2003 şi a debutat în 1996 cu volumul de poezii „Pelerin pe drumul măslinilor“ (1996).
Lectorul, influenţat de titlu, n-ar putea bănui intensitatea harului duhovnicesc pe care o cuprinde volumul cu texte înghesuite, volum editat în condiţiile modeste ale multora dintre publicaţiile apărute recent (EuroPress Group, Bucureşti, 2012). Titlul „Cântul clipei“ preia titlul unei poezii publicate în culegerea de debut şi republicată acum. În contextul noului volum, sensul sintagmei se reîncarcă poetic. Înseamnă mult mai mult decât „carpe diem“. După lectura actualei culegeri de poezii, când spui „clipa“, e cum ai spune „Nu e păcat/ Ca să se lepede/ Clipa cea repede/ Ce ni s-a dat“ (Eminescu, „Stelele-n cer“). Sensul surprinde fragilitatea „clipei“, a fiinţării, simţirea că suntem vii, învăluiţi în duhul veşniciei. Să ascultăm poezia „Sete“ (din primul ciclu al volumului): „Când mâinile ne strângem/ Ne apără de moarte/ Cuibul însetoşat/ Clipa de o să fie /E-n căuşul palmei tale/ Strop de apă vie“. „Cântul clipei“ se răspândeşte ca aburul momentului revelat, iar viaţa, „pentru o clipă“ se ridică din amorţirea profană.
Volumul cuprinde şapte capitole sau cicluri poetice: „Cântul clipei“; „Tăcerea ta-mi vorbeşte“; „Psaltice“; „Incantaţii, imne, glose“; „Filocalice daruri“; „Şi azi vă chem (Pomeniri)“; „Poeziile mamei mele (Liniştea de înserare)“. Primul grup, „Cântul clipei“, are un caracter intim, discret erotic, tăinuit, misterios chiar, şi elegiac: „Sunt arşiţi/ în veri/ şi scurte nopţi/ cu stele ce cad/ de-a lor deşertăciune,/ pe ţărmuri/ să zacă/ într-o piatră densă/ cât o minune.“ („N-ai trăit în zadar“). Versificaţia ciclului, precum şi a întregului volum este sacadată şi totuşi extrem de cursivă şi ritmată. Versurile, în majoritatea cazurilor reduse la lungimea unui cuvânt, curg ca o apă în cascadă în care inversiunile de topică sporesc sonorul şi totodată fluidizează unitatea sensului.
Poetul Dan Ioan Nistor foloseşte prilejul publicării acestui volum şi include, ca ultim capitol, „Liniştea de înserare“, un grupaj de poezii rămase de la mama sa, Cornelia Moşic. Înrudirea de stil, de viziune poetică şi chiar de ritm interior este vădită. „Uliţă,/ pământ al dimineţii,/ mă însoţeşti/ într-al meu veac,/ spre casa mea/ spre cele ce–n mine/ se-mpac/ de-mi dăruieşti/ în fiecare poartă/ şi-n fiecare pas,/ bun venit!/ bun rămas!“ („Uliţă, pământ al dimineţii“).
Capitolele centrale ale volumului au un sens comun, psaltic. E o voce nouă ce izvorăşte firesc dintr-o nevoie de purificare a sufletului. O voce laică ce şi-a strunit glasul prin multiple lecturi consacrat sacre. Poetul se dedică scriiturii psaltice atât prin simţire, cât şi prin iscusinţă lirică. „Psalmii“ poetului Dan Ioan Nistor sunt mai mult decât cânturi, sunt clipe inspirate, stări ale sufletului în căutarea Sinelui etern. Psalmul este un imn religios, biblic sau laic. Deosebirea dintre cele două funcţii nu implică neapărat deosebiri stilistice. Funcţia profundă a psalmului este aceea de invocaţie, prin care omul aspiră să poată stabili o legătură cu divinitatea, fie prin ritualul religios, fie printr-o „cântare“. Psalmul este o creaţie lirică al cărui sens nu este denotativ, ci vocativ. „Sensul“ psalmului e de „direcţie“, iar dacă noi descoperim în el stări de spirit, sentimente, atitudini, acestea sunt pulsiunile sufletului orientat spre divinitate. Principala condiţie ca omul să poată stabili o legătură cu divinitatea este calmul sufletesc, crearea unei acalmii interioare care să-i permită omului să-şi depăşească disconfortul mundan. Din acest motiv, pentru cititorul laic, lectura psalmilor poate avea efect terapeutic: eul se linişteşte şi se echilibrează. Invocaţia este vibraţia fundamentală a psalmului. Ei îi este asociată o laudă adresată dumnezeirii prin care omul stabileşte proporţiile nimicniciei sale sau o rugă, o dorinţă care, îndeplinită de divinitate, ar putea asigura pacea sufletească a celui care se roagă. „Aruncat“ pe lumea aceasta în îndoială şi păcat, omul caută să se salveze. Rugăciunea psaltică este una dintre căi.
Psalmii poetului Dan Ioan Nistor ne dezvăluie un suflet care înţelege marea taină a ignoranţei fundamentale. E tăcerea divină („Tăcerea ta-mi grăieşte“), primită de un suflet deschis ascultării („Să aud glasul laudei tale“, citat din Psalmul 25:7). Ne pare cunoscut: „Stimmen.Stimmen. Höre, mein Herz, wie sonst nur Heilige hörten.“/„Voci. Voci. Ascultă, inima mea, precum odinioară doar sfiinţii ascultau.“ (Rainer Maria Rilke, „Prima Elegie“). În volumul pe care îl analizăm, sufletul e smerit, lipsit de trufie, e conştient de îndrăzneala rugii sale („Ce este omul ca să-ţi aminteşti de el?“ – citat din Psalmul 8:5, preluat ca motto în psalmul său „De taină e orice clipă“). În psalmii biblici, rugăciunea ce se înalţă cu ardoare dintr-un suflet zbuciumat, urmărit şi chinuit de ura duşmanilor, are forţa unei arii de „tragedie antică“ – „Din fundul adâncului te chem Doamne“ („Psalmul 130“). Este invocată puterea Atotputernicului să restabilească dreptatea. În psalmii pe care îi analizăm, străduinţa întru cele duhovniceşti are un sens intim: „Uitat/ de amar/ şi suspin/ în liniştea/ fără de teamă/ spre tine să vin,/ să aud când îmi spui:/ «aşază-te în nădejde»“ („Aşază-te în nădejde“). Rugăciunile aduse dumnezeirii sunt o cale cathartică. Râvna duhovnicească a poetului sporeşte, pregătindu-l interior pentru un nou înţeles al lucrurilor. Psalmul „Minune e viaţa“ e un moment privilegiat care atinge pragul de percepţie a miracolului: „Minunat/ este/ numele Tău,/ minune/ e/ viaţa/ darul/ Duhul sfânt/ împlinite-n/ Cuvânt“.
În literatura română a psalmilor, biblici sau laici, de la traducerea dosofteiană în versuri (pe care criticul Mihai Zamfir o analizează în „baroca ei bogăţie“ şi în toată complexa ei frumuseţe), până spre timpurile noastre, putem să-l introducem şi pe poetul Dan Ioan Nistor. Nu este vorba de a-l egala în forţă lirică cu Tudor Arghezi, de exemplu, ci de a-l pune în contrast tipologic. Psalmii lui Arghezi au un sens cognitiv. Poetul Arghezi este un spirit contestatar, un rebel în criza tăgadei: „Tare sunt singur, Doamne, şi pieziş!“, „uitat în câmpie“, „Tâlhar de ceruri, îmi făcui solia/Să-ţi jefuiesc cu vulturii Tăria“. Poetul pe care îl analizăm este un spirit cucernic, a cărui iscusinţă psaltică are virtuţi subtile: el foloseşte – ceea ce în stilistica modernă se numeşte – intertextualitatea: îmbină versurile proprii cu citate din psalmii compuşi de sfinţi (Sf. Efrem Sirul, Sfântul Ioan al Crucii, Fericitul Augustin şi mulţi alţii), sau cu citate din Psalmii biblici. Ciclul gloselor din cânturile augustiniene pot fi considerate „teme prelucrate, ca în literatura muzicală, poetul găsindu-şi adăpost în ziceri devenite celebre. Spre exemplu, poemul „In magno silentio cordis“ (titlul poemului e un citat din Fericitul Augustin, „Despre tăcere“): „În cea mai frumoasă/ dintre lumi,/ în lume,/ semănându-SE, asemănându-SE/ cel fără de nume/ făr-de-ncăpere/ unitu-S-a/ Cel ce Este/ cu Cel ce poartă/ a Sa tăcere.“
 
 

Lirica psaltică a poetului Dan Ioan Nistor e inspirată. Ne introduce în atmosfera de taină a sufletului care îşi absoarbe hrana din „neînserata lumină“. Cu multă iscusinţă poetică şi perspicacitate sensibilă, poetul imprimă metaforelor puterea de reprezentare a realităţii suprasensibile: „Seninul, străvezia taină“

„Să fie vântul
umbra sufletelor?
seninul
străvezia taină?
când cerul
din tăcere strămută-n roua
  ochilor
a Ta apropiere.“
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe