În
mişcarea contemporană artistică din ţara noastră, este tot mai prezentă pictura
membrilor Cenaclului de Arte plastice al medicilor din România „Ion Ţuculescu“,
fiecare creator aducând, în felul său, mărturie despre toate văzutele pe pământ
în prea scurta noastră trecere sub soare. Locuri şi aspecte surprinse de un
ochiul mereu atent ne sunt ilustrate de medicul-pictor Gheorghe M. Petre Frăsineanu prin cea mai recentă expoziţie
personală (ianuarie 2014) de la Cercul Militar Naţional.
Astfel,
ne sunt aduse sub streaşina privirii peisaje de prin Peru şi Mexic, urme ale
unor civilizaţii străvechi, de dinainte de apariţia Noii Lumi, de celebrele
caravele şi mai apoi de legile scrise cu sânge şi însemnate cu moarte în numele
„dreptei credinţe“, pentru care în veci de veci Inchiziţia va reprezenta în conştiinţa
omenirii chipul ororii şi al crimei, cu care şi iadul s-ar împăuna. Un singur
pas ne separă de China, cu al ei zid despre care astronauţii pretind (şi cum să
nu-i credem dacă pe cont propriu nu putem cerceta?) că ar fi singura creaţie de
pe Pământ, realizată de om, vizibilă din univers. Facem apoi un popas în
Olanda, unde medicul Petre Gheorghe a lucrat o vreme în Spitalul Academiei
Universităţii din Leiden. Ajungem chiar şi în jungla amazoniană, pe urmele incaşilor,
pe Valea Anzilor, de-a lungul râului Urubamba, printre băştinaşii înfrăţiţi cu
natura. Suntem, apoi, în deşertul african; oricum, printre beduini suntem mai
în siguranţă decât lângă voracele piranha.
Expoziţia
de pictură „Pământul oamenilor“ a medicului Petre Gheorghe este un imn închinat
vieţii niciodată muritoare, ciclic reînnoită sub influenţa energiei cosmice,
care se încadrează între curba ascendentă (devenirea întru desăvârşire) şi cea
descendentă, sinonimă cu iadul cel de toată uzura, dar fără care continuitatea
vieţii nu ar fi posibilă. Şi astfel ajungem la cea de-a doua calitate artistică
a creatorului medic, aceea de scriitor.
Ciclul
vieţii omului sub soare, influenţat şi generat de energiile cosmice, este asemănător,
pentru medicul Petre Gheorghe, cu viaţa unei plante ce se naşte din sămânţă.
Numai că „omul are şi o dimensiune spirituală, care îl face conştient de
existenţa sa“. Gândirea, deci, ştiinţa că este muritor, iată marea
superioritate a omului faţă de sămânţa care „nu ştie“, dar încolţeşte la vremea
sorocită. De ce tocmai ceea ce-l face pe om superior plantei – raţiunea – este şi
cauza nefericirii sale, culminând cu teama de moarte, când, de fapt, ar trebui
să accepte cu seninătate reîntoarcerea în oceanul cosmic al energiilor toate?
În
secolul trecut, Jean Cocteau ilustra şi el vechea temă a ciclului vieţii,
pretinzând că fiecare dintre noi este un vas care imprimă o formă diferită
aceleiaşi ape şi „retourné au lac, on
collabore à sa transparence“. La Cocteau, universul cosmic este un lac.
Formele purtătoare de viaţă trebuie să-şi urmeze cele două curbe – ascendentă şi
descendentă – fără de care nu există continuitate. Tema este prezentată pe larg
de dr. Petre Gheorghe în volumul Starea de uzură şi sfârşitul vieţii (Ed. Amanda Edit, Bucureşti, 2013),
amplu studiu pe care medicul îl ilustrează cu lucrări plastice proprii, ca
pentru un dialog al artelor. Din lectura cărţii se desprinde şi ideea (liniştitoare)
că, de suntem cu toţii datori cu punerea unui punct acolo unde curba descendentă
atinge pământul, nici pentru medici nu se face excepţie, ba chiar aceştia se grăbesc
să „plece“ uneori cu mult înaintea pacienţilor lor. Citind volumul, am meditat
cu un zâmbet amărui şi cu un tremur de suflet la responsabilitatea medicală din
Antichitate, când, „dacă medicul curant nu recomanda unui bolnav unul din
remediile prevăzute în cartea sacră şi trata în mod arbitrar bolnavul, era răspunzător
de viaţa acestuia, fiind el însuşi condamnat la moarte în caz de deces al
pacientului său“. La noi, ar fi astăzi cam greu (imposibil!) de pus pe umerii
medicului responsabilitatea cu pricina, motivul principal (nu şi singurul)
fiind acela că juraţii lui Hipocrate în înţelegere cu Esculap îşi iau lumea-n
cap şi migrează în căutarea unei curbe cât de cât ascendente, spre alte zări
tot de boli pline... În România, medicii de pe ambele curbe se preocupă încă de
artă, literatură, muzică. E bine.
PS: Generos din fire, medicul Gheorghe M.
Petre Frăsineanu a rezervat jumătate din spaţiul său expoziţional nepotului (şi
elevului) său Ştefan Petre, colonel
în Armata română, care, la rândul său, şi-a găsit în pictură cale de împlinire
spirituală pe punctul cel mai înalt al curbei ascendente la care a ajuns în
omeneasca sa trecere. Pictorul Ştefan Petre îşi alege modelele din realitatea
imediată, din natura supusă ordinii universului.