Newsflash
Cultură

„Madama Butterfly“ a revenit

de Anca FLOREA - iun. 12 2014
„Madama Butterfly“ a revenit
După multe luni în care oricine a putut constata că din repertoriul Operei Naţionale dispăruseră, din motive greu de înţeles, numeroase titluri extrem de îndrăgite de melomani, în ultima vreme se remarcă, brusc, intenţia de a readuce, fie şi într-o singură reprezentaţie, parte dintre acele creaţii „uitate“ deliberat de cei care alcătuiesc structura stagiunii curente. Publicul a invadat sala pentru a reasculta, în fine, „Traviata“ sau, în 29 mai, Madama Butterfly. De altfel, se observă şi alte semne de revenire la normalitate. Implicarea sau… neimplicarea unora şi altora în activitatea ONB a determinat şi renunţarea la a invita unii solişti străini lipsiţi de valoare – uneori chiar revoltător de slabi –, precum şi intenţia de a include în distribuţie măcar o parte dintre soliştii teatrului (mulţi dintre ei reapărând brusc pe scenă, după mai bine de un an de absenţă, urmare exclusiv a nedistribuirii lor în spectacole). De asemenea, au fost eliminate „pauzele“ enorme în derularea normală a stagiunii, în fiecare săptămână propunându-se, într-o alternanţă firească, opere şi balete sau măcar seri de foaier, dispărând – slava Domnului! – „calupurile“ de două, uneori chiar trei  spectacole succesive cu aceeaşi lucrare, şi renun­ţându-se, cel puţin de vreo trei luni, la ideea aberantă a castingului până şi pentru rolurile cu două replici. Sunt aspecte la care m-am referit în toate comentariile privind ONB, în speranţa că va observa cineva „ceva“ din toate acestea şi din multe altele. Şi, cu siguranţă, a apărut acel „cineva“ care a determinat, măcar parţial, repararea anomaliilor, deloc printr-o coincidenţă, tocmai cele despre care am scris insistent în ultimii doi ani. Se remarcă, tot în urma acestei implicări, şi alte „semne“ clare pentru oricine, dar asta e o altă poveste…
Spectacolul cu „Madama Butterfly“ de Puccini inclus pe afiş, probabil întâmplător, exact la şase decenii de la premiera producţiei pe aceeaşi scenă (dar cu scenografia refăcută în anii ’90) a atras publicul şi pentru că partitura se numără printre cele mai îndrăgite, dar şi pentru că distribuţia părea deosebit de interesantă. În rolul titular a evoluat o soprană taiwaneză, Li Keng, care a primit premiul acordat de ONB în cadrul Concursului „Marcello Giordani“ din Catania, Italia, premiu constând tocmai în interpretarea personajului puccinian pe scena noastră. Sigur că este important ca un tânăr să poată debuta într-un teatru de tradiţie, dar faptul că, aşa cum rezultă şi din prezentarea sa oficială, în acea seară a cântat în primul spectacol din viaţa ei, mi se pare hazardat, având o doză mare de risc. Din fericire, a etalat un glas calitativ, amplu (cam prea robust şi matur pentru o Cio-Cio-San de 15 ani), o cunoaştere atentă a partiturii, reuşind să transmită încărcătura expresivă a eroinei abia în ultimul act, surprinzând şi maniera deloc orientală în care a construit personajul, departe de atitudinea, gesturile şi ritualurile la care ne aşteptam, mai ales din partea unei soprane din Orient. Distribuţia a fost neaşteptat de omogenă şi echilibrată, tenorul Călin Brătescu revenind la ONB pentru a susţine rolul Pinkerton, realizat cu dezinvoltură şi siguranţă, rezolvând cu discreţie problemele ce ţin de ţesătura vocală ingrată, interpretând aria finală deosebit de sensibil şi convingător. În Suzuki am reascultat-o, după (prea) multă vreme, pe Oana Andra, mezzosoprană care a adus, prin generozitatea glasului şi mişcarea scenică, un plus de relief unui rol care solicită deopotrivă delicateţe şi trăire intensă. Tenorul Andrei Lazăr a debutat în Goro cu aplomb şi mai ales cu voce frumoasă şi cu un joc adecvat intrigantului japonez, mai puţin servil ca de obicei. O altă noutate a fost apariţia bas-baritonului Iustinian Zetea în rolul Bonzo, corect, nu foarte pregnant, înfruntându-l pe Pinkerton destul de nefiresc. Şi-au reluat rolurile din trecutele stagiuni baritonul Valentin Vasiliu,  conturând, ca de obicei, un consul Sharples incisiv, voluntar, poate mai implicat ca altădată în interpretarea vocal-scenică, Daniel Filipescu (Yamadori), Cristina Eremia (Kate), Vasile Chişiu (Comisarul imperial), Mihai Iacob (Ofiţerul stării civile), în timp ce micuţa Sofia Lopez a fost un Copil cuceritor.
Corul, pregătit de o viaţă de maestrul Stelian Olariu, a sunat bine în special în celebrul „cor mut“, surprinzând însă prin decalajele din primul act; orchestra a avut şi densitate, şi o nuanţare demnă de remarcat, iar la pupitru, Arian Morar a condus cu aplombul ce-l caracterizează, cu gesturi largi, uneori mai subliniate în momentele „sensibile“ ce riscau dezechilibre (urmarea şi a unor „licenţe“ ale soliştilor), într-un spectacol (mai) solicitant şi pentru că se confrunta cu un debut absolut şi pentru că, aşa cum menţionam, opera pucciniană se relua după mai bine de un an, ceea ce necesita un plus de concentrare a întregului ansamblu. Poate tocmai aceasta să fi fost cauza lipsei de tensiune, de relief şi fluenţă în actul I, care a cam trenat (nu ştiu dacă plecarea unor spectatori la pauză a avut vreo legătură cu evoluţia cam neconvingătoare a interpreţilor). Dar totul a „crescut“ treptat, astfel încât, pe bună dreptate, publicul a aplaudat (nu doar) la final, constatând că la ONB se poate prezenta şi o producţie echilibrată, în care soliştii teatrului, demonstrând, dacă mai era nevoie, un potenţial real şi de valoare, să evolueze alături de oaspeţi, de această dată, demni de apreciat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe