Spațiul de artă contemporană M2 (Clinica Medicală 2,
Cluj-Napoca) găzduiește o nouă expoziție-eveniment – Martori.
Practic, este o (re)întâlnire cu unul dintre artiștii importanți ai momentului,Vasile Tolan (n. 1953, Buru, județul Cluj).
Tolan și-a făcut studiile de specialitate la Institutul de Arte
Plastice (1972–1975), apoi un doctorat în arte vizuale la Universitatea
Națională de Arte din București (1997–1999), unde a continuat în calitate de
cadru didactic începând cu anul 2001. Este un rebel al generației optzeciste,
artist greu de încadrat într-o anumită zonă stilistică, în operele sale
întâlnind neoexpresionismul, modernismul și postmodernismul, arta abstractă și
cea minimală, expresionismul, un limbaj artistic original și ingenios prin
soluțiile plastice propuse. Soluții îndreptate spre modalități de reprezentare
a materialității, precum: pete, linii, forme, volume, semne, materiale folosite
(paie, mănuși, deșeuri lemnoase, hârtie, piepteni, portmonee, sfoară, folii
nailon, nisip, coji de nucă, coperți de carte), culori, încorporări de forme
geometrice și nu numai, fluide distorsionate, un limbaj plastic concentrat cu
un final previzibil, lucrări spectaculoase din punct de vedere cromatic.
Fiecare lucrare în parte are și spune o poveste, generează idei,
gânduri și, nu în cele din urmă, emoții. Toate stau însă sub generoasa umbrelă
a echilibrului și clarității, de aici și ușurința cu care te apropii de ele,
tot atâtea viziuni noi asupra realității, citind și găsind în mesajele vizuale
transmise semnificațiile prezentului. Și mai e ceva: lucrările expuse în
spațiile de la M2 nu au titlu, ceea ce face mai facilă receptarea lor.
„Mă preocupă în egală măsură expresia materiei brute,
diversitatea modului ei de manifestare, rezonanța pe care o are și expresia
gestului liber, spontan, care vine din adâncurile fineței umane sau, cum ar
spune Jung, din partea abdominală a ei. Mă tentează prea puțin figurativul
(reprezentarea), doar în măsura în care acesta mă poate ajuta la crearea de
forme, volume, ritmuri fără să aibă trimiteri ideatice la reprezentarea
respectivă. De cele mai multe ori, obiectul creat (pictură, grafică, fotografie
sau obiect pur și simplu), caut să aibă doar un mesaj comunicat vizual, direct,
fără conotații, simbolistică sau alte trimiteri în zona conceptualistă, cel
puțin până în acest moment. Aceasta întrucât consider plastica drept arta care
spiritualizează prin excelență materia palpabilă, conceptul și simbolul,
noțiunile în general putând doar completa impactul vizual“, acesta este crezul
artistic al maestrului Vasile Tolan.