Newsflash
Cultură

Miniaturi fotografice

de Dr. Raluca BULEA - ian. 15 2016
Miniaturi fotografice
     Avem din ce în ce mai des ocazia de a vedea, la noi acasă, expoziții de fotografie abordând tematici dintre cele mai variate. Una dintre ele este și evenimentul organizat de Delegația Valonia Bruxelles la București și Muzeul fotografiei din Charleroi, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României: expoziția „Gustave Marissiaux – O poetică a privirii“, care poate fi vizitată până la sfârșitul lunii ianuarie 2016.
     Numele autorului nu este dintre cele mai răsunătoare din istoria fotografiei, cel puțin în prezent, dar este un artist de la începutul secolului XX, celebru în epocă și foarte apreciat de contemporanii săi, atât în Belgia, cât și restul Europei și SUA. Liniștea care s-a așternut în legătură cu numele și creațiile sale se datorează și faptului că de la moartea artistului, în 1929, negativele au fost lăsate în grija văduvei sale, Lucy Chauvin, a cărei dispariție în 1970 ar fi trebuit să fie urmată de distrugerea plăcilor fotografice. Din fericire, persoana însărcinată cu această ingrată misiune nu o duce la îndeplinire, impresionată de frumusețea pe care o descoperă. Abia în 1994, după ce Muzeul fotografiei din Charleroi a preluat fondul de imagini semnate Gustave Marissiaux, acestea revin în circuitul public, ocazional fiind expuse și în străinătate.
     Dacă trecem pragul sălilor „Kretzulescu“ ale MNAR, având în minte felul în care sunt prezentate de obicei imaginile fotografice la manifestări similare, vom avea parte de o surpriză de proporții inverse față de dimensiunea fotografiilor de pe simeze. Trăind înconjurați de panouri publicitare care sunt, la propriu, cât casa, vizibile de la mare depărtare, avem nevoie de un răgaz de timp pentru a ne transpune în universul aproape miniatural al lui Marissiaux, pe care trebuie apoi să îl explorăm pe îndelete, fără grabă, pentru a-i putea pătrunde farmecul și profunzimile.
     Curatoarea expoziției, Stéphanie Bliard, a structurat cele 90 de lucrări în două zone distincte. Prima în care pătrundem este menită să ni-l prezinte pe Gustave Marissiaux cu ce are el mai valoros și reprezentativ, ca o ilustrare a apartenenței sale la curentul pictorialist belgian. Vedem astfel, transpusă în fotografie, dragostea artistului pentru pictură, cea care i-a fost reper și sursă de inspirație permanentă în întreaga sa carieră. De la peisajele de călătorie, la nudurile și studiile de portret ale unor tinere fete, și până la imaginile din studioul său, care ne duc cu gândul la tablourile lui Vermeer, toate păstrează ceva din atitudinea și sensibilitatea specifice unui pictor, prin modul în care abordează de fiecare dată subiectul ales. Și poate cea mai elocventă dovadă a pasiunii sale pentru pictură este interesul deosebit pe care l-a avut pentru mijloacele de a obține fotografii în culori, într-o vreme în care existența unor asemenea imagini era, pentru cei mai mulți, doar o fantezie imposibil de atins. Acest interes l-a făcut pe Marissiaux să fie unul dintre puținii utilizatori constanți ai metodelor de colorare a fotografiilor care erau, în acea epocă, extrem de laborioase (vedem ilustrat în expoziție procedeul Sury, inventat de un chimist, prieten al artistului).
     Pășind în cea de-a doua sală, descoperim chintesența creației lui Marissiaux, viziunea sa artistică, prin fotografii realizate în primul deceniu al secolului XX, în care imaginilor surprinse în timpul călătoriilor în Italia ori din Franța sau Belgia le sunt opuse acelea, nu mai mari decât o carte poștală, realizate la mina de huilă din Liège, pentru Expoziția universală din 1905, la solicitarea Sindicatului minelor. Deși contrastul între cele două serii de fotografii poate părea ca o prăpastie de netrecut, în fapt chiar și în imaginile din zona industrială se simte sensibilitatea fotografului-artist, ce reușește să găsească armonie și poezie chiar și în mijlocul unor oameni obosiți, prăfuiți, îmbătrâniți înainte de vreme, care muncesc în măruntaiele pământului și printre construcții colțuroase din piatră și oțel.
     Și dacă nu sunteți convinși deja că o vizită la această expoziție merită să vă desprindeți de alte activități, îl lăsăm pe însuși Marissiaux să vă provoace, prin cuvintele rostite la o conferință despre artă și fotografie din 1895: „[artistul] dă farmec operei dacă îmbogățește caracteristica subiectului prin ideea sa, chiar prin sufletul său. Sufletul acesta e cel care vibrează, care ne atrage, care ne emoționează“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe