Newsflash
Cultură

Momente cu potențial de eveniment

de Anca FLOREA - apr. 6 2017
Momente cu potențial de eveniment
     După echinocțiul de primăvară, inspirați poate și de reperele astronomice, care anunță începutul unui anotimp mult așteptat, organizatorii vieții noastre muzicale au inclus în stagiune câteva momente cu potențial de eveniment, o parte dintre ele confirmate ca atare, o parte urmând să fie anunțate.
     Concertul menit să comemoreze doi ani de la stingerea prematură din viață a pianistei Silvia Totan a adus pe scenă, în preajma zilei sale de naștere (19 martie), absolvenți ai claselor de canto care au colaborat cu aceasta de-a lungul anilor, acum acompaniați de Andreiana Roșca. Concertul s-a desfășurat într-un cadru ce a reunit profesori și studenți ai Universității Naționale de Muzică din București, cărora li s-au alăturat și spectatori ce aflaseră cumva despre acea întâlnire „de suflet”. Printre artiști, majoritatea binecunoscuți publicului din țară și chiar din străinătate, s-au numărat sopranele Cellia Costea (sosită de la Atena) și Georgeta Grigore, tenorul Andrei Lazăr și baritonul Vicențiu Țăranu (ambii de la Opera Națională), dar și tenorul Daniel Stoica sau mezzosoprana Alice Lopez. În program s-au regăsit partituri îndrăgite: „Nunta lui Figaro” și „Răpirea din serai” de Mozart sau „Cavalleria rusticana” de Mascagni și „Bal mascat” de Verdi, încadrate de „Ave Maria” și „Muzica” de Grigoriu, acestea din urmă cântate în grup. Secvențele muzicale au alternat cu evocări susținute de soțul pianistei, dirijorul Florin Totan, dar și de tenorul Gabriel Cățe (care, după anii în care a activat ca solist al Operei bucureștene, a devenit preot), bas-baritonul Gabriel Vamvulescu (de la Opera din Los Angeles) și muzicologul Grigore Constantinescu, cel care a și prezentat întregul program.   
     În același cadru al manifestărilor propuse de Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB) s-a derulat, între 15 și 25 martie, ediția a XXVII-a a Concursului de interpretare „Mihail Jora”, gala laureaților având loc pe 27 martie, la Ateneu. Dar Universitatea a organizat în aceeași perioadă și o nouă ediție a festivalului de orgă, dedicat „comemorării a 90 de ani de la nașterea organistului și profesorului Helmuth Plattner, întemeietorul și conducătorul – timp de 20 de ani – al clasei de orgă din cadrul Universităţii”. Deloc întâmplător, seara inaugurală din 24 martie a cuprins pagini interpretate de studenți ai actualei clase conduse de Dan Racoveanu, abordând lucrări de Bach, Franck, Lefébure-Wély, dar și de Plattner sau Baciu. Și trebuie remarcat faptul că, până la 2 aprilie, programe diverse vor fi prezentate la București, Timișoara și Târgu Mureș, prilejuind și omagierea unor organiști care au trecut în neființă cu ani în urmă, precum Josef Gerstenengst (decenii la rând apreciat organist la catedrala Sf. Iosif), Lidia Sumnevici sau pianistul Nicolae Licareț, care a cântat și la acest instrument considerat „regină”.
     Pentru cei ce doresc să asculte pagini de mare frumusețe, inspirate de sonurile născute pe claviatura complicată, dar fascinantă, trebuie spus că, după recitalurile susținute la UNMB, de Hans Eckart Schlandt (de la Brașov) și Fernanda și Dan Racoveanu – la patru mâini –, la București sunt programate seri de muzică sacră la catedrala Sf. Iosif, la 31 martie, sub conducerea lui Marcel Costea, iar a doua zi la biserica Sf. Cruce.
     Între timp, la Domul romano-catolic din Timișoara, publicul s-a reîntâlnit, la 28 martie, cu Felician Roșca și Cristina Struța, iar în zilele următoare, cu studenții clasei conduse de prof. univ. dr. Felician Roșca și cu Denis Marian Moldovan. La 2 aprilie, festivalul se va încheia la Târgu Mureș, la Palatul Culturii, unde va avea loc recitalul prezentat de Tunde Molnar și de studenții săi de la Universitatea de Artă, program împlinit și prin participarea corului de femei „Musica Humana”, dirijat de Csíky Csaba și însoțit la orgă de aceeași Tunde Molnar. În ceea ce privește preconizatul recital de la Ateneul Român în care invitat era Nicolae Moldoveanu din Elveția, acesta a fost amânat pentru 18 iunie.
     Dar până atunci, sub aceeași cupolă seculară s-a derulat, la 28 martie, un recital prin care flautistul Nicolae Maxim a aniversat 55 de ani de activitate la Filarmonica bucureșteană, cântând alături de flautiștii Ciprian Patriche și Alin Apetroaie, violonistul Ștefan Gheorghiu sau contrabasistul Săndel Smărăndescu, foștii săi colegi din orchestră, cu Iosif Ion Prunner la pian, în opusuri de Haydn, Lipatti, Mezzetti, Basarab, Păutza, Nemescu sau Glodeanu. În seara ce a urmat au urcat pe podium, în familie, Remus Manoleanu și fiul său, Roman, abordând piese pentru pian la patru mâini. Cei doi au colaborat cu soprana Bianca Manoleanu și fiica – soprana Stanca Maria Manoleanu –, propunând lucrări de Lara, Anderson, Silvestri, Brahms sau De Falla. În ultimele concerte simfonice ale lunii, la pupitrul Filarmonicii a revenit Cristian Badea, optând pentru creații de Brahms, solistă fiind violonista Alexandra Conunova.
     Iar în perioada premergătoare sărbătorilor pascale sunt anunțate, de asemenea, manifestări muzicale ce pot fi chiar evenimente, astfel încât, cu siguranță, avem și vom avea o primăvară bogată.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe