Newsflash
Cultură

Muzica nu a intrat în vacanță

de Anca FLOREA - iun. 16 2017
Muzica nu a intrat în vacanță
     Chiar dacă minivacanța de Rusalii părea că va determina și o „pauză” în derularea activităților muzicale din țară, s-a dovedit că au existat totuși multe repere interesante, începând cu cele dedicate Zilei copilului. Spre exemplu, la București, Corul de copii Radio dirijat de Voicu Popescu a concertat în cadrul festivalului „Cișmigiul copiilor”, organizat de ARCUB, oferind piese din repertoriul internațional „inspirate de magia copilăriei”. Ansamblul a fost aplaudat, de asemenea în aer liber, și în Parcul „Al. I. Cuza”, în cadrul festivalului „Cea mai Itsy Bitsy zi liberă națională”. Ambele manifestări și-au propus și ateliere de creație, jocuri, concursuri și activități sportive. Două zile mai târziu, corul a evoluat în Parcul Herăstrău, unde a avut loc ediția a cincea a Festivalului copiilor, aflat sub egida Primăriei municipiului București.
     La Iași, corul „Juniorii Operei”, înființat în 2011, în cadrul Operei, condus de Raluca Zaharia, a susținut, la Muzeul literaturii, un concert-lecție cuprinzând fragmente din lucrări destinate teatrului liric, ce includ și secvențe pentru corul de copii – „Boema” și „Tosca” de Puccini, „Carmen” de Bizet, dar și „Carmina Burana” de Orff sau musicalul „Sunetul muzicii” de Rodgers – regăsite în repertoriul curent al teatrului. A fost un demers binevenit și bine primit, în contextul ediției a patra a proiectului „Șotron. Târg de cărți, jocuri și distracții”.
     Pe cu totul alte coordonate, la 2 iunie, Muzeul de Artă de la Constanța a încercat reeditarea galelor de muzică și poezie din anii ʼ80 – raportându-se, între altele, conform comunicatului, la serile oferite de actorul Ion Caramitru și pianistul Dan Grigore. De data aceasta, titlul propus a fost „Într-un bazar sentimental”, inspirat, desigur, de poemul de Minulescu. Actorul Radu Niculescu și pianista Andreea Bratu au conceput un program mozaicat, în care fiecare poet și compozitor abordat a fost prezentat prin „informații privind aspecte mai puțin cunoscute” din existența lor. 
     Și stagiunea simfonică și-a urmat cursul în această minivacanță, Filarmonica bucureșteană, cu mult controversatul Misha Katz la pupitru, care a colaborat, în zilele de 1 și 2 iunie, cu pianistul Dan Grigore într-o partitură mozartiană, urmată de opusuri din creația franceză (Dukas, Bizet). Sub cupola Ateneului s-a derulat apoi recitalul violoncelistului Dan Cavassi în compania pianistului Viniciu Moroianu, alăturând pagini de Enescu, Beethoven sau Schumann. În ziua de luni, 5 iunie, a fost programat concertul absolvenților Colegiului Național de Arte „Dinu Lipatti”, orchestra elevilor, dirijată alternativ de Nicolae Racu și de fiul său, Andrei-Ștefan Racu, „atacând” lucrări de Vivaldi, Mozart, Wieniawsky, Sejourne sau Enescu. Soliști au fost, desigur, tineri instrumentiști care acum au absolvit cursurile liceului, pregătindu-se, probabil, pentru admiterea la Universitatea Națională de Muzică. La 7 iunie, flautistul Ion-Bogdan Ștefănescu și pianistul Horia Mihail au făcut un popas bucureștean, în turneul lor „Flautul fermecat – Classic VIP”, interpretând creații de C. Em. Bach, Beethoven, Haydn, Devienne, Mozart. Au fost zile aglomerate la Ateneu, orchestra Filarmonicii susținând, în zilele de 8 și 9 iunie, concerte care, sub bagheta lui Horia Andreescu, aduc un repertoriu deosebit, partituri celebre de Wagner și Beethoven încadrând o lucrare de Matthus, în care soliști sunt clarinetiștii Sabina Matthus-Bebie și Alexandru Avramovici.
     Anterior, Filarmonica a reluat ciclul „Conferințelor Ateneului Român”, Timothy Williamson, profesor la Oxford, dialogând cu profesorul Mircea Dumitru, rectorul Universității București, despre „Adevăr și post-adevăr. De ce contează cu adevărat gândirea critică”. Muzeul „Enescu” a făcut o invitație la un recitat prezentat de violista Aida-Carmen Soanea, stabilită în Franța, foarte apreciată de public, optând acum pentru un repertoriu de secol XX, ba chiar de... secol XXI, pentru că piesele semnate de Roman Vlad și Carmen Cârneci au fost scrise recent și cântate în acea seară în primă audiție, alături de pagini semnate în anii ʼ90 de Iranyi, Ligeti sau M. Rădulescu.
     În primele zile de vară, Opera Națională a venit cu propuneri diverse de spectacole, cu distribuții „stabile”, în „Bărbierul din Sevilla” de Rossini (4 iunie), de exemplu. Rolurile principale au fost interpretate de Iordache Basalic, Maria Jinga, Vicențiu Țăranu, Horia Sandu, iar invitat în Almaviva, tenorul ieșean Andrei Fermeșanu, cu Marcello Mottadelli în fosă, cel care, după baletul „Lacul lebedelor” de Ceaikovski din 7 iunie a preluat bagheta și pentru „Boema” din 8 iunie. Opera a fost cântată în „formula” din mai – Bianca Mărgean, Alin Stoica, Adriana Marcu, Cătălin Țoropoc sau Filip Panait –, deci cu tineri în marea lor majoritate colaboratori ai ONB. Sunt titluri mult îndrăgite de public, așa încât sala a fost arhiplină, la fel cum se va petrece și la ultimele reprezentații din actuala stagiune.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe