An de an, în preajma Zilei Naționale, ICR
a organizat, în centrele din întreaga lume, manifestări diverse – în special
muzicale – prin care a marcat, pentru românii din acele locuri, dar și pentru
străinii dornici să cunoască arta și artiștii noștri din generații diverse,
aniversarea Marii Uniri. Spre exemplu, în Suedia, la sala Filarmonicii din
Stockholm, a concertat cvartetul „Contempo”. Apoi, la 1 Decembrie, ICR Viena și
ambasada noastră în Slovacia au propus, la Bratislava, o seară cu naistul
Nicolae Voiculeț și orchestra „România”, colaborând cu organistul Klaus Dieter
Untch. Solistul a apărut apoi și la Praga, la 4 decembrie, în piața „Ceasului
astronomic”. Iar ansamblul folcloric „Cununa Carpaților” și-a încheiat turneul în
Turcia la Istanbul, unde a cucerit prin frumusețea cântecelor și dansurilor
autentice, aplaudate anterior și la Edirne sau la Ankara. Muzica populară din
zona Munteniei a răsunat și la Muzeul de Artă din Tel Aviv, în Israel, dar la 2
decembrie, în timp ce mult mediatizata soprană Valentina Naforniță a evoluat la
Londra în „Seria concertelor Enescu”, iar la „Accademia di Romania” din Roma,
grupul „Arpeggio & Roua” și invitații săi au oferit, sub genericul „Armonii
de Crăciun”, un program de colinde.
În
SUA, la Weill Recital Hall de la Carnegie Hall, au concertat violoniștii
Gabriel Croitoru și Liviu Prunaru, alături de pianistul Horia Mihail, reluând
apoi „Duelul viorilor Stradivarius versus Guarneri” și la Centrul Kennedy din
Washington, la 5 decembrie. În paralel, în perioada 2–6 decembrie, la Lisabona
s-au derulat programele grupului „Vivarte”, iar în Belgia, la Bruxelles și
Anvers s-a aflat corul „Symbol” al Patriarhiei Române, prezentând, desigur,
piese din repertoriul național și universal, incluzând și colinde mult
îndrăgite. În Spania, la Madrid, violonista Clara Cernat a fost invitată în
recital, iar la Beijing, în China, la 2 și 5 decembrie, oaspeți au fost
pianista Ilinca Dumitrescu și fagotistul Vasile Macovei. La Chișinău, Orchestra
națională de cameră, condusă de Cristian Florea, a colaborat cu violonistul
Alexandru Tomescu, iar la Teatrul Național, Maria Gheorghiu și Cătălin Milea au
evoluat în producția „Sub zodia Mariei”, cei doi continuându-și periplul la
Luxemburg și Haga. Iar la Paris, Palatul Béhague – reședința
ambasadorului României – este, la 8 decembrie, gazda unui concert susținut de
„Maxim Quartet”.
La
București, Opera Națională a dorit să prezinte o nouă serie cu opereta „Văduva
veselă” de Lehar, în versiunea adaptată de regizorul Andrei Șerban
pentru Opera din Iași. Piesa „descoperită” de noi în septembrie a fost reluată
acum în patru spectacole (1–4 decembrie), în distribuțiile deja binecunoscute.
La
8 decembrie, Teatrul liric din Capitală a sărbătorit, printr-o gală extraordinară,
cei 95 de ani împliniți de la instituționalizare. Ziua de 8 decembrie 1921,
când George Enescu a dirijat primul spectacol al Operei de Stat („Lohengrin” de
Wagner), a însemnat „punctul de pornire” într-o istorie încărcată de glorie,
dar și de amărăciuni de tot felul.
Pe
de altă parte, Orchestra Română de Tineret și-a propus să ne „provoace” la un
adevărat serial de concerte, începând cu cel din 5 decembrie când, la Ateneu,
cu Tiberiu Soare la pupitru, a oferit pagini celebre din opere, în compania unor
soliști a căror carieră se desfășoară prioritar peste hotare - soprana Anita
Hartig și tenorul Teodor Ilincăi. Revenind sub acea cupolă la 10 decembrie,
ansamblul condus de Cristian Mandeal va evolua în cadrul ciclului „Iarna
magică”, urmând să susțină în aceeași „formulă”, la 13 decembrie, la Catedrala
Sf. Iosif, un program alături de organistul italian Giorgio Benati.
Este
deci un început de decembrie ofertant și aglomerat pentru cei care iubesc
muzica, aici sau în lume, acolo unde românii aflați departe de casă pot să
asculte fie melodii populare îndrăgite, fie creații din muzica cultă, în
interpretări cu siguranță de calitate. Este un semn că a început luna
cadourilor.