Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Muzică veche și coruri de copii

Viața Medicală
Anca FLOREA luni, 28 noiembrie 2016
     Reperele și tentațiile muzicale sunt, în continuare, numeroase și diverse, chiar în paralel cu stagiunea curentă. O parte din festivaluri sunt în plină derulare, o parte debutează în aceste zile. Spre exemplu, la 12 noiembrie a început, la „Tinerimea română”, ediția a XVIII-a a Festivalului „Archaeus”. Ansamblul cu același nume este arondat instituției, după un periplu ce părea fără sfârșit, cu o escală și la Uniunea Compozitorilor, din păcate doar temporară. Festivalul include recitaluri prezentate de fagotistul Șerban Novac, violoncelista Anca Vartolomei și pianista Rodica Dănceanu, sub genericul „Dansuri, arii, serenade”. Programul e însoțit de expoziția de pictură „Conexiuni”, semnată Dorina Novac, și de eseul „Ek-statikon”, susținut de Mihai Novac. Este interesant de remarcat faptul că, de această dată, repertoriul nu se rezumă la creația contemporană și modernă, ci include deopotrivă lucrări din muzica baroc sau clasică și romantică – Boismortier, Graf zu Erbach, Bach, Mozart, Rossini, Ceaikovski – pe lângă piese de Brânduș sau Dănceanu. Iar la 17 noiembrie, formația condusă dintotdeauna de Liviu Dănceanu a fost invitată, la Palatul Cantacuzino, în cadrul festivalului de muzică contemporană „Meridian”.
    În ambianța unui alt superb palat încărcat de istorie – la Muzeul Cotroceni – a avut loc la 16 noiembrie concertul-lectură „Salve Regina”, dedicat evocării reginei Maria, textele citite de actrița Ilinca Tomoroveanu alternând cu opusuri sensibile cântate de mezzosoprana Claudia Codreanu și pianista Inna Oncescu.
   Între timp, Festivalul de muzică veche propune, după seria filmelor muzicale, alte atracții pentru iubitorii artei din epoci demult apuse. Astfel, la 14 noiembrie, TNB a găzduit o oră de rafinament și grație sub genericul „Baroq’eMotion”, iar la 17 noiembrie, la sala Radio, a avut loc concertul Orchestrei baroc a Uniunii Europene, condusă de Margaret Faultless (cântând pe o vioară baroc). La sala Atelier a TNB, la 21 noiembrie, va evolua formația de muzică veche „Codex”, în compania ansamblului de dansuri istorice „Passeggio”, pentru ca la 23 noiembrie, la Muzeul Național de Artă, „baladele vitejești” să fie abordate de formația „Trei parale”, iar două seri mai târziu, tot la Cotroceni, să răsune lăuta menestrelilor în interpretarea spaniolului Xavier Díaz Latorre.
   La sala Radio, la 26 noiembrie, în cadrul celei de a-treia ediții a galei „Cantus Mundi”, vor cânta peste 300 de copii, membri ai unor coruri din Brăila, Buzău, Focșani, Galați, Oradea și București, reuniți de dirijorul Anna Ungureanu sub semnul „Madrigalului”. Se precizează că, în cele 90 de minute de concert, vor răsuna colinde tradiționale, dar și imnul Cantus Mundi. De asemenea, s-a anunțat și prezența „madrigaliștilor”, corurile invitate fiind conduse de dirijorii care le pregătesc de ani buni. Evenimentul reprezintă un prilej binevenit pentru lansarea „Manualului Cantus Mundi” – „un îndreptar al dirijorului de cor, creat de membrii Corului Madrigal, sub îndrumarea Annei Ungureanu și a lui Emil Pantelimon – dirijorul principal, respectiv managerul corului național de cameră «Madrigal-Marin Constantin».” De asemenea, pentru luna decembrie se anunță alte evenimente speciale oferite de coruri de copii. Acestea vor evolua la 15 decembrie la Sala Polivalentă, în spectacolul „Poveste de Crăciun”, apoi la 17 și 18 decembrie la Ateneu, în cadrul concertului susținut de sărbători chiar de „Madrigal”.
   Între timp, se pare că la Staatsoper Viena, virozele „de sezon” au pus stăpânire pe interpreți, pentru că, spre exemplu, la 12 și 15 noiembrie, tenorul Ioan Hotea trebuia să preia rolul Almaviva din „Bărbierul din Sevilla”, înlocuind un solist bolnav, dar câteva zile mai târziu s-a comunicat că și el a devenit indisponibil, așa încât pe scenă a apărut Antonino Siragusa, alături de Adrian Eröd, care a salvat rolul lui Figaro. Din fericire, basul Sorin Coliban a rămas un impozant Don Basilio în toate spectacolele cu opera rossiniană. Iar la 14 noiembrie, prima reprezentație cu„Boema” din această stagiune a readus-o, în rolul lui Mimi, pe soprana Anita Hartig, despre care sperăm că va evolua și în spectacolul programat la 20 noiembrie, care va fi transmis în direct și online.
   În perioada următoare, melomanii vor avea parte de multe momente de real interes în viața muzicală. Festivalurile continuă, în stagiune se anunță concerte și recitaluri speciale, noi montări de operă, poate și de operetă – mai ales că, în sfârșit, s-a semnat decretul de separare a Teatrului de Operetă de ONB, după afilierea forțată din 2013. Instituția revine astfel la normal, chiar dacă nu are încă un sediu funcțional. Sperăm că situația se va rezolva curând (și) pentru că se apropie luna cadourilor.

 

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC