Nici peisajele Spaniei, poate cele mai interesante personaje ale peliculei Caníbal, nu pot salva un scenariu croit prost, chiar dacă este regizat de un nume cu multe distincţii în portofoliu. Alexandra Nistoroiu a mers la cinema şi se întreabă dacă a văzut o telenovelă slabă sau un film antiimigrare pentru tinerele românce care visează la Occident.

"> Nimic nu salvează un scenariu croit prost - Viața Medicală
Newsflash
Cultură

Nimic nu salvează un scenariu croit prost

de Alexandra NISTOROIU - aug. 1 2014
Nimic nu salvează un scenariu croit prost

Nici peisajele Spaniei, poate cele mai interesante personaje ale peliculei Caníbal, nu pot salva un scenariu croit prost, chiar dacă este regizat de un nume cu multe distincţii în portofoliu. Alexandra Nistoroiu a mers la cinema şi se întreabă dacă a văzut o telenovelă slabă sau un film antiimigrare pentru tinerele românce care visează la Occident.

   Cred mult şi în filmele româneşti contemporane şi în generaţia de actori tineri care fac din când în când câte un rol mare în vreo peliculă autohtonă sau o coproducţie europeană. Cred în Dorotheea Petre, Cosmina Stratan, Anamaria Marinca şi în regizorii care au ştiut să le pună în valoare. Aşa că am fost foarte entuziasmată – dar şi pregătită cu toate resursele de toleranţă – să merg la premiera thriller-ului spaniolo-român Caníbal, ştiind că personajul principal feminin era interpretat de o altă actriţă româncă, Olimpia Melinte, pe care e posibil să v-o amintiţi din „Cele ce plutesc“ al lui Mircea Daneliuc sau din „Killing Time“ al lui Florin Piersic Jr. Din păcate însă, regizorul spaniol, Manuel Martín Cuenca nu atinge acelaşi nivel de magie cu eroina lui pe care îl reuşiseră Mungiu şi Mitulescu cu ale lor, iar filmul, în ciuda multiplelor distincţii primite în Spania, impresionează mai degrabă prin inconsecvenţă stilistică.
   Filmul spune povestea lui Carlos (subtil interpretat de Antonio de la Torre), din perspectiva căruia vedem toate scenele: ziua reputat croitor, seara criminal în serie. Canibal purist: nu poate mânca niciodată altceva decât carne de om (mai exact, de femei tinere), puţin obsesiv-compulsiv, are probleme grave de intimitate şi e tăcut ca o stâncă în cea mai mare parte a peliculei. Existenţa lui misterioasă, dar atent organizată e dată peste cap de întâlnirea succesivă cu două tinere din România, surori venite în Spania în căutarea unei vieţi mai bune.
   Caníbal are câteva momente fin construite în care arată a thriller bun, poate chiar unul cu potenţial clasic. Dar nu sunt suficiente. În majoritatea timpului de vizionare te face să te întrebi dacă nu cumva te uiţi la o telenovelă proastă, la o comedie neagră slăbuţă sau la un film de propagandă antiimigrare adresat tinerelor românce care visează la Occident.
   Zece lucruri pe care le-am învăţat văzând Caníbal:
1. Oricât de bine ar juca protagonistul şi orice grad de virtuozitate ar atinge cinemato­grafia, nimic nu salvează un scenariu prost.
2. A căuta ca dialogurile să fie naturale nu înseamnă să le goleşti complet de farmec. În viaţa reală, nimeni nu vorbeşte chiar atât de plictisitor.
3. Câteva sperieturi bine plasate nu fac dintr-un film un thriller şi nici nu compensează pentru un ritm greşit de lent.
4. Actorii români care joacă în filme străine simt că pot trişa în scenele jucate în propria limbă, falsând grav. Ghici ce? Artifi­cialitatea transpare dincolo de traducere.
5. Dacă încerci de prea multe ori să încarci cu semnificaţie sunatul la uşă şi privitul misterios pe geam, s-ar putea să nu îşi iasă decât o fetişizare enervantă a unor banalităţi. Iar asta nu poate deveni un lucru bun decât în cazurile excepţionale ale unor regizori de geniu. Nu e cazul.
6. Spania are munţi superbi. Şi, graţie imaginii fără reproş a peliculei, au fost unele dintre cele mai interesante personaje din film.
7. Când directorul de casting al coproducţiei este român, soluţiile creative nu vor întârzia să apară, cum ar fi să faci economie, distribuind aceeaşi actriţă româncă – plăcută, talentată, dar nu excepţională, insuficient de versatilă – în cele două roluri secundare, sperând că nu se prinde nimeni, dacă la un moment dat o vopseşti şi o îngraşi câteva kilograme.
8. Nu toţi regizorii spanioli sunt Pedro Almodovar, dar probabil mulţi vor muri încercând. Manuel Martín Cuenca e unul dintre ei. Doar că în lumea lui Almodovar nicio sămânţă suprarealistă nu nimereşte la întâmplare, ci pe un teren fertil menit să o pună în valoare. Cuenca în schimb pare pe alocuri să folosească mijloace ce îi rămân, în esenţă, străine, ca şi cum ar vrea să câştige un concurs de gătit cu o reţetă testată deja de alţi maeştri bucătari, dar din care el însuşi nu a înţeles echilibrul aromelor.
9. Olimpia Melinte s-a pregătit doar două săptă­mâni pentru replicile rostite în spaniolă. Aşa a lăudat-o Irina Margareta Nistor la premiera filmului. Eu aş vrea să spun că nu se vede, dar aş minţi. Şi, având în vedere că personajele interpretate de ea erau românce care locuiau şi lucrau în Spania deja de peste un an şi jumătate, chiar nu e deloc scuzabil că face o groază de greşeli şi vorbeşte cu un accent mai degrabă sud-american decât autentic spaniol. Dacă acţiunea se petrecea în altă ţară, poate era plau­zibil ca eroinele să vorbească încă aşa de stân­gace limba, dar nu şi în Spania. Ca să nu mai spun că de fiecare dată când pronunţă molatec şi patetic numele protagonistului, Carlos, senzaţia este că se adresează nu atât unui erou misterios de film de suspans, cât unui Făt-Frumos de melo­dramă. Şi mai că îmi vine să îi fredonez refre­nul piesei de la Zob: „Hei, prietenei mele îi plac telenovele/Hei, chiar şi ţie îşi plac telenovele“.
10. Dacă ţinem cont de hohotele de râs auzite în sală în momentele cele mai intenţionat serioase ale filmului, cred că o posibilă cale de a salva filmul acum în post-post-producţie ar fi reîncadrarea lui în genul comediei. Ca parodie după un thriller ar avea şanse mult mai mari să fie convingător.
    La premiera din Bucureşti a filmului, găzduită de Cinema Studio, atât Olimpia Melinte, cât şi Irina Margareta Nistor ne-au mulţumit că, în loc să plecăm spre mare, ne-am petrecut vineri seara la cinematograf. Deşi cred că ar trebui să vedeţi cândva filmul măcar pentru imaginea inteligent construită, dacă veţi avea de ales între un drum la mare şi vizionarea Caníbal, nu e cazul să sacrificaţi o zi de plajă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe