Newsflash
Cultură

Nu forţa norocul!

de Ilinca BELCIU - ian. 9 2014
Nu forţa norocul!

Banii te îndeamnă spre cele mai greşite combinaţii.

 

Atunci când numele de afiş te îndeamnă în sala de cinema, e clar că marketingul funcţionează de minune. Atunci când ieşi stupefiat de la film, e clar că problema nu mai e la tine, ci la modul în care toate acele nume sonore au acceptat o astfel de propunere… indecentă. Michael Fassbender, Javier Bardem, Penelope Cruz, Cameron Diaz, Brad Pitt interpretează cele mai promiţătoare personaje sub regia lui Ridley Scott. Avocatul reprezintă debutul lui Cormac McCarthy ca scenarist (câştigătorul premiului Pulitzer, autorul cărţilor „Nu există ţară pentru bătrâni“ şi „Drumul“), dar, cu toate acestea, punctajul tot nu reuşeşte să se ridice la nivelul maxim. „Un film despre oameni care se implică în ceva de care ar trebui să se ferească“, declară celebrul scriitor. Dar de la un text încărcat cu umor negru până la un film bine făcut pare a fi cale lungă. Din păcate, totul pare atât de neverosimil, jocul actorilor este atât de slab, încât cu greu te poţi concentra asupra firului roşu în încercarea de a găsi elementele bune, demne de analizat.
Un avocat disperat să facă rost de bani într-un timp foarte scurt ajunge în cea mai periculoasă combinaţie. Michael Fassbender este şarmant – cum îl ştim, de altfel (Shame), iar alături de Penelope Cruz nu poate decât să strălucească şi mai mult. Secvenţa de început a filmului ne introduce în intimitatea celui mai relaxat şi fericit cuplu. Desigur, e doar acomodarea cu personajele. Însă ai tot timpul din lume să percepi atât de evidenta falsitate. Dar să ne imaginăm că reuşim să trecem şi peste aceste detalii. Ce îţi mai rămâne? Să descoperi punctele bune, puţine, ce-i drept. Nimeni nu-i perfect, nici măcar Ridley Scott. Personajul lui Cameron Diaz – o vampă tatuată din cap până în picioare, încărcată cu bijuterii până la refuz, se dovedeşte a fi singurul caracter haios şi plin de viaţă, asumat de la bun început. Este Malkina, iubita lui Reiner (Javier Bardem), creierul maşinăriei în care se lasă angrenat avocatul. Este omul în care Reiner nu se încrede de fapt – „e o femeie, la urma urmei“, dar care reuşeşte să creeze acea neaşteptată legătură între toţi ceilalţi. Pe Reiner îl controlează cu o subtilitate ieşită din comun, pe Laura (Penelope Cruz) o supune unui interogatoriu extrem de incomod fără prea mult efort, în vreme ce avocatului îi direcţionează deciziile de la distanţă.
Avocatul nu are doar foarte mult umor negru, dar devine extrem de violent. O violenţă transpusă oarecum facil pe ecran. Poate că scenariul avea farmecul şi ironia subtilă a unui text bine scris, însă dezastrul regizoral este de neîndurat. Nu poţi banaliza una dintre cele mai senzuale secvenţe printr-un flashback rupt din context, doar de dragul de a rupe firul cronologic. Maniera în care reacţionează personajele este de-a dreptul hilară pe alocuri, iar falsitatea jocului actoricesc îşi ridică o serie de întrebări. Ce nu a funcţionat cu adevărat? Altfel, de la motivaţia fiecărui personaj în parte până la scenografie, costume, imagine… totul pare să aibă sens, din păcate doar separat şi nu într-un tot unitar.
Pe lângă personajul sălbaticei şi diabolicei Malkina, Bruno Ganz are o apariţie absolut spectaculoasă: vânzătorul cochet, un fin cunoscător de diamante şi caractere. Îi recomandă avocatului piatra potrivită pentru inelul Laurei: „Nu aş vrea să îi dau un diamant pe care s-ar teme să-l poarte.“ / „Este mai curajoasă decât vă puteţi imagina“.
Poate că mai puţin text ar fi salvat onorabil filmul lui Scott. Poate că dacă ar fi avut flerul necesar, ar fi renunţat la încărcarea inutilă a secvenţelor. Dubioasa lume pe care o prezintă este un spectacol în sine, iar flashback-urile ce rup ritmul poveştii cu siguranţă se puteau lipsi de vorbăria inutil explicativă. Dar logica e demult apusă în cinema, în viaţă, în general. Nici Ridley Scott nu mai e ce a fost, aşa cum nici lumea în care trăim nu mai are şanse să funcţioneze după reguli. Atunci când haosul şi anarhia s-au instalat, lucrurile scapă de sub control cu violenţă şi patos. Şi nu e violenţa sângeroasă, ci una morală, psihologică, atunci când nimic nu are legătură cu nimic şi oricât de mult ai încerca să găseşti o logică, cu atât mai mult te vei îndepărta de ea. Altfel spus, Avocatul are doar un regizor legendar (odată, demult) şi o distribuţie surprinzătoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe