Newsflash
Cultură

O comedie macabră

de Candid STOICA - aug. 22 2016
O comedie macabră
     După un travaliu de peste cinci ani în care am asistat de bună voie la peste 150 de spectacole, pe care apoi să le materializez în cronici, în sfârșit am văzut prin grija celor ce au înființat Teatrul TV în aer liber, o reprezentație cu o piesă românească excelent scrisă de Theo Herghelegiu: Mama Mia. E adevărat, la un teatru particular, unde, într-o înjghebare sui generis în aer liber, pe o scenă absolut goală, au evoluat alături de  autoare tinerii actori: Ela Ionescu, Radu Micu, Marius Petrescu și Demeter Andraș (care nu mai e așa tânăr).
     O piesă ce a avut premiera cu doi ani în urmă la Teatrul Arca și acum este prezentată sub sigla Teatrului „Arte dell’Anima“ (un fel de școală de teatru pentru copii, cărora li se predă arta teatrală de un grup de actori practic necunoscuți marelui public, dar mai toți cu site personal pe net).
     „Mama Mia“ este un spectacol care, la prima vedere, ne poate aminti de capodopera lui N. V. Gogol, „Căsătoria“. Bine închegat, bine rulat, bine așezat în datele lui esențiale, uimește de multe ori prin precizia și acuratețea unor reacții, gesturi sau complexitatea soluțiilor prestate. Regia, bine articulată, este semnată de Felix Crainicu, un tânăr regizor cu o activitate destul de bogată în teatrele particulare.
     Piesa spune o poveste foarte simplă despre o tânără, Filomena, care vrea să se mărite și în acest scop îi prezintă mamei sale pretendenții care o vor de soție, nouă la număr. Mama, vrând să o apere de o eventuală alegere nepotrivită, îi refuză, omorându-i, dezintegrându-i (bineînțeles cred că metaforic), propunându-i fiicei sale ca înlocuitor sigur și unic, dragostea maternă. În final, după multe încercări nereușite, asemenea personajelor antice, tânăra eroină, refuzând soluția mamei, sucombă.
    Istoria respectivă, deși extrem de tristă, este expusă simplu, pe orizontală, dar ce se întâmplă pe scenă e un adevărat miracol. Sinceritatea celor două actrițe, mama și Filomena, este absolut dezarmantă, ele reușind pe tot parcursul reprezentației să capteze la maximum atenția publicului.
     Ela Ionescu, fără pic de machiaj, îmbrăcată mai tot timpul cu o pijama, ne dezvăluie frust o ființă extrem de sensibilă, îndrăgostită de frumos, ușor romantică, ce vrea neapărat să părăsească cuibul matern, care o sufocă, legându-și destinul de un bărbat pe care să-l iubească cu sinceritate.
     La fel am cuvinte de laudă, chiar de uimire, pentru realizarea doamnei Herghelegiu, care, în rolul mamei autoritare, din prea multă dragoste maternă, refuzând realizarea unei însoțiri cu un partener, își omoară pur și simplu fiica. Un rol excelent scris și mai ales jucat ireproșabil, fără fisură.
     Ceilalți trei interpreți care apar fiecare în câte trei ipostaze sunt cât se poate de veridici, reușind să diferențieze personajele fie că se numesc Jordan, Jack, Jefy pentru Marius Petrescu, sau Robert, Richard, Raymond pentru Radu Micu. Posibilități de disociere și de filozofare curentă dovedește Demeter Andras într-una dintre cele trei ipostaze, de fapt cea mai bine articulată, dar în același timp și cea mai livrescă a piesei, aceea cu pretendentul nehotărât (Actorul), dar care după sarabanda extrem de vioaie a primelor prezentări a pretendenților, face o burtă inexplicabilă în spectacol, trimițând uneori spectatorul la Moș Ene.
     În final, o nedumerire care nu se leagă deloc de calitatea spectacolului: de ce pe afișul reprezentației apare cuvântul „după (Theo Herghelegiu)“? „După“, se spune de obicei când o lucrare e scrisă după un model celebru al altui autor: după Aristofan, de exemplu, după Molière sau după o lucrare mai veche a aceluiași autor pe care dramaturgul nu vrea să o divulge. N-ar fi mai bine să se scrie „de“?
     Dar, dincolo de această mică nedumerire, am avut o seară plăcută – o mică bucurie care mi-a fost dată de acest grup de artiști entuziaști, care au dovedit încă odată că se pot realiza lucruri de calitate cu pasiune, inteligență și talent, fără a coborî ștacheta bunului-simț apelând la vulgarități. Felicitări tuturor celor care au participat la acest act artistic.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe