Newsflash
Cultură

O inimă pe dinăuntru

de Eugenia ŢARĂLUNGĂ - mar. 30 2015
O inimă pe dinăuntru
   „cînd vei fi nume de stradă, popescu, în pămîntul tău / vor începe să-şi îngroape propriii lor morţi, / cine se va gîndi că scobesc în tine ca să-i facă loc celui plecat? // iar dacă va fi cutremur, închipuie-ţi ce jale şi ce / neodihnă şi de cîte ori vor scormoni în tine / şi cît vor blestema pămîntul cu numele tău, zău, / nu ştiu pentru ce ne chinuim atîta să ajungem / nume de străzi pentru alţii, popescu.“ Ioan Es. Pop, poet nouăzecist de marcă, i-a dedicat, cu mai bine de 20 de ani în urmă, acest poem – „popescu. o privire în viitor“ – celuilalt mare lider al generaţiei ’90.
   Un inegalabil poet al morţii, total lipsit de patetism(e), a cărui poezie este de o, până la urmă, ucigătoare originalitate şi de o duioşie mergând în profunzime, până în straturi infinitezimale ale receptării. Până în inimă. Bolnav de viaţă şi bolnav de Dumnezeu. În iarna lui ’95, la 21 februarie, se sfârşea poetul Cristian Popescu, la nici un an de la publicarea cărţii sale „Arta Popescu“ (1994). De inimă. De sărăcie. De greul vieţii.
   Debutul lui poetic fusese fulminant, chiar dacă în trepte: placheta „Familia Popescu“ (1987), mare cât palma, 32 de păginuţe, practic o foaie de revistă studenţească împăturită în 16, nr. 4 din colecţia „Cartea cea mai mică“, includea referinţe întemeiat-entuziaste din partea a patru nume mari – Mircea Martin, Marin Sorescu, Constanţa Buzea, Laurenţiu Ulici. Iar debutul propriu-zis, din 1988, cu volumul „Cuvânt înainte“, 48 de pagini, câştigase în decembrie 1986 (cu ovaţii şi aplauze!) premiul pentru debut al Editurii „Cartea Românească“, inclusiv o sumă consistentă financiar, dar care, din greşeală, fusese ridicată de la casieria USR de Cristian Tudor Popescu, tizul său, mirat pe moment de aşa o substanţială recunoaştere bănească, dublată dintr-o regretabilă confuzie contabilicească (logică statistic: CP vs. CTP).
   Această întâmplare, poemul de mai sus şi alte amintiri au constituit mici staţii pe traseul evocării  lui Cristi Popescu la 20 de ani, la sediul Fundaţiei naţionale pentru ştiinţă şi artă. Evenimentul a fost organizat de Muzeul Naţional al Literaturii Române – amfitrion: directorul instituţiei, Ioan Cristescu. Au fost invitaţi: Mircea Martin, Cristian Tudor Popescu, Alexander Hausvater, Cătălin Ţârlea, Ioan Es. Pop, Lucian Vasilescu (ultimii trei fiind colegi de cenaclu şi de generaţie literară), dar şi acad. Eugen Simion, care a deschis manifestarea comemorativă.
   Cel care coordona spre finalul anilor ’80 Cenaclul Universitas, profesorul Mircea Martin, a aflat despre Cristi Popescu şi despre manuscrisele sale de la eruditul poet nevăzător Radu Sergiu Ruba şi, după prima şi mai ales după cea de-a doua lectură în cenaclu, deja Cristi „dintr-o dată s-a impus, a căpătat altă dimensiune, s-a destins“. Studenţia fluctuantă a lui Cristi Popescu a beneficiat, tocmai graţie poeziei sale, de ocrotirea, de compasiunea activă şi de empatia lui Mircea Martin, conştient de faptul că Popescu, diagnosticat cu schizofrenie, aflat în evidenţele psihiatrului Florin Tudose, „era dependent de o injecţie zilnică pe care o lua sau nu o lua cu regularitate“, dar şi de faptul că „toată lumea îl ştia, îl iubea, pentru că era un om care avea o charismă specială, fără să fie spectaculos, arătos, te invita la apropiere“. Aşa cum a fost din toată inima sprijinit în vremea studenţiei pentru a evita exmatricularea din anul întâi de la „Clasice“, unde rigoarea era mare, tot aşa a avut norocul unui mare prieten în persoana lui CTP, care a făcut o serie întreagă de acrobaţii logice şi inginerii financiare pentru a persuada consiliul de administraţie al Societăţii Adevărul în vederea publicării volumului „Arta Popescu“ la editura omonimă. Cât de omonimă? Editura Popescu? Editura Adevărul? Pentru Cristi, Adevărul = Arta Popescu. Mai târziu, cu ajutorul regizorului Alexander Hausvater şi al dramatizărilor de la Teatrul Odeon – care „au scos din amorţire teatrul românesc după 1990“, cum spunea conf. univ. Ioan Cristescu –, poetul Cristi Popescu avea să afle, prin dramatizarea şi lucrul în echipă la „Au pus cătuşe florilor“ şi „La ţigănci“, că arta are de-a face şi cu teatrul, nu numai cu poezia.
   Grevată sau nu de boală, opera lui Cristi Popescu este, de la început până la sfârşit, inconfundabilă. Rămân amintirile („Cristi era ca un copil. Şi unul dintre foarte puţinii români care ştiau să asculte“ – Alexander Hausvater), întrebările („Semăna, din acest punct de vedere, cu Eminescu – avea o structură îndesată, puternică, solidă. Pe structura asta, de răzeş, intra răul. Era conştient: «Săptămâna viitoare o să mă cred Iisus Hristos!»“ – Cristian Tudor Popescu), poemele („Ce dacă face moartea din trupul nostru trup de femeie. Trup roditor de grozavă femeie... Mare lucru! Aşa schimbaţi vom purta în dreptul inimii o vânătaie chiar de inimă făcută, loviţi de inimă pe dinăuntru“).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe