Newsflash
Cultură

O luminiță la Naționalul din București

de Candid STOICA - oct. 31 2016
O luminiță la Naționalul din București
   Mă bucur să semnalez că, în sfârșit, Teatrul Național din București a deschis stagiunea cu o piesă de mare actualitate, scrisă de un dramaturg român. Să fie oare o invitație, un îndemn discret ca gestul să fie urmat și de celelalte teatre, de a-și onora activitatea cu o piesă a dramaturgiei originale, sau e doar o întâmplare?
    Radu F. Alexandru este deja un dramaturg lansat, cu o activitate prodigioasă de-a lungul anilor, apreciată pozitiv atât de critica literară, cât și de marele public. Piese ca: „Dilema“, ,,Dinu“, ,,Saltimbancii“, ,,Mansarda“, ,,Iubiri“, ,,O șansă pentru fiecare“, ,,Omul care face minuni“, ,,Privind în jur cu ochi fără lumină“, ,,Nimic despre Hamlet“, ,,Domnul Sisif“, „Love stories“ („Labirint“), „Poveste despre tatăl meu“ au văzut lumina rampei de-a lungul timpului. În ele autorul dezvoltă un conflict aproape insolubil între credința lăuntrică și determinările exterioare, majoritatea pieselor sale putând fi considerate piese cu teză. „Stilistic vorbind, piesele lui Radu F. Alexandru se situează uneori în apropierea telenovelei, înțelegând prin telenovelă, viața noastră de fiecare zi, alcătuită din trădări, din iubire și răzbunări devastatoare“, apreciază criticul Mircea Ghițulescu în „Istoria literaturii române: dramaturgia“.
    Piesei „Luminița, de la capătul tunelului“, scrisă în 2008 și publicată în volumul „Teatru 7“, apărut la editura „Cartea Românească“, i-au fost necesari opt ani să vadă lumina rampei, dovedind încă o dată, dacă mai era nevoie, în ce lume închisă ermetic trăiesc teatrele din România. La un moment dat, dramaturgul, fără să abandoneze scrisul, s-a lansat în politică, fiind, de-a lungul timpului, senator în trei legislaturi. Cu toate acestea, recentul spectacol de la TNB dovedește că și-a fructificat restul timpului în mod onorabil.
    Piesa începe tare, cu lovituri puternice în ușa de la intrare a unui apartament dotat cu mai toate echipamentele de pază. Apoi ne prezintă o situație în care un bărbat admite ca soția sa să-l înșele, iar soția admite înfinitele infidelități ale soțului, în timp ce un altul admite ca soția sa să fie sedusă de alt bărbat. Cele două femei, în loc să se urască, se înțeleg foarte bine și totul se termină printr-o lovitură de teatru, absurdă la prima vedere, care însă mulțumește participanții și chiar publicul. De fapt, tot eșafodajul dramatic lasă impresia că suntem în teatrul minulescian, presărat din belșug cu amante și amanți, o împletire între realitate și fantezie, un melanj între absurd și realitatea diurnă.
    S-ar putea spune că textul propriu-zis este în ultimă instanță „o mare glumă“, sau o șaradă construită meticulos, cu abilitate, despre viața politică a așa-zisei tranziții, cu personaje mai ușor sau mai greu decriptate, în funcție de facultățile fiecăruia. Oricum, spectatorul are la îndemână destule amănunte identificatoare – chelia, tocurile înalte, părul blond – pe care regizorul a încercat de multe ori să le încurce, vrând și el să ne păcălească pe noi, privitorii. Dar, dincolo de aluziile străvezii la anumite personaje din realitate, de multele momente nedramatice, de pletora verbală a acestora, demonstrația autorului se evidențiază ca o reușită, personajele fiind viabile, consistente, cu treceri rapide de la o stare la alta, fiind manipulate cu abilitate și inteligență.
    Autorul lasă deschisă dilema dacă Luminița (nu metafora, ci personajul care poartă același nume în piesa lui Radu F. Alexandru și care se încăpățânează să se opună lumii de corupți pe care, într-un moment de revoltă, încearcă să-i demaște) va fi coruptă și ea sau nu. Va fi ea în stare să facă ce n-au izbutit mulți alții înaintea ei? Și cu ce rezultat? Fiindcă rezultatul din viața diurnă îl știm, cel din piesă ni-l sugerează regizorul prin hora îndrăcită pe care o joacă toate personajele antagoniste până atunci.
   Dincolo de considerațiile textul piesei, spectacolul regizat de redutabilul Mircea Cornișteanu e coerent, acid cât îngăduie bunul-simț, bine structurat în liniile lui majore, cu o distribuție alcătuită din excelenți profesioniști ai scenei, care decelează aproape mai toate intențiile satirice ale autorului, fără să distoneze nicio clipă. Se poate spune că am asistat la un regal de interpretare. Constantin Cotimanis a ajuns ca, prin simpla sa prezență fizică, să întruchipeze un personaj extrem de versatil, de viclean, de brutal, de cinic și, în același timp, foarte umil când e vorba să-și realizeze interesul major. Actorul cu experiența sa acumulată în alte roluri de asemenea anvergură reușește să ne dea o imagine credibilă a politicianului din zilele noastre, versat și corupt până-n măduva oaselor.
   Monica Davidescu reușește să ne arate cu vioiciune o femeie inteligentă, care știe să împletească excelent acordurile inimii cu interesul pentru bunăstare socială, împărțindu-se egal și fără echivoc, fără dramatisme de ocazie și false lamentări bovarice, între soț și iubit, asemeni Zoiei Tipătescu, rol în care după părerea mea actrița ar străluci. Dragoș Stemate e surprins într-un rol inegal, cu destule hiatusuri logice, fiind utilizat de multe ori, atât de autor cât și de regizor, doar ca pretext al acțiunii. Astfel, reușește doar parțial să ne dea imaginea unui carierist care se folosește de o femeie și de demagogia dragostei ca să parvină.
   Bomboana de pe prăjitură o deține însă tânăra actriță Alexandra Poiană, deja o vedetă în devenire, care are poate cel mai dificil rol creat de autor, reușind să-l acopere cu brio. Actrița se plimbă cu dezinvoltură pe toate clapetele și ipostazele rolului, reușind să prezinte un personaj extrem de misterios și, până la urmă, extrem de periculos, fiind îmbrăcat într-o glazură de naivitate, care, cu perseverență și tenacitate, își urmărește scopurile.
   Decorul imaginat de Puiu Antemir e util și lasă actorilor destule culoare de joc, iar dintre costume e de apreciat rochia Deliei Neacșu, care o îmbracă excelent pe interpreta principală. În concluzie, începutul a fost făcut, s-a spart gheața – pe scena Naționalului a urcat iarăși o piesă românească, actuală. Îi urăm domnului Caramitru vânt la pupa pentru alte spectacole-eveniment, tot cu piese ale dramaturgiei originale. A dovedit că, atunci când își alege textul, reușita este sigură. A dovedit-o, în primul lui an de directorat la TNB, cu piesa „Comedie roșie“ de Constantin Turturică.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe