Admirat cu nedisimulată simpatie de
o parte a criticii teatrale ca geniu al scenei românești, privit cu
neîncredere de o parte a publicului conservator, Andrei Șerban
continuă să suscite interes în ambele tabere cu experiențele
sale, cu îndrăznelile sale, dar mai ales cu spectacolele sale
controversate. După „Soldatul de ciocolată” de la Teatrul Odeon
i s-a imputat că a fost prea cuminte, iar în spectacolul-mamut
„Văduva veselă” de la Opera Română a fost acuzat că a sărit
iar peste cal. Cu toate acestea, Andrei Șerban își continuă
drumul, descoperind că în teatrele din România își poate
finaliza sau relua cu succes experiențele teatrale. Așa a făcut cu
„Troienele” și cu „Lucia din Lamermoor” la Opera Națională
din Iași, chiar dacă a fost acuzat de curând, prin intermediul
unei scrisori deschise, de Ioan Holender, unul din vechii săi
admiratori, că nu-l interesează decât banii.
Trecând peste
partea volatilă a situației, Carousel,
spectacolul Teatrului Bulandra prezentat în premieră la Festivalul
național de teatru de anul trecut, având la bază piesa „Liliom”
alui
Ferenc Molnár, în viziunea personală a lui Andrei Șerban (dar
ajutat de Daniela Dima), este un spectacol gândit serios în ciuda
multor momente concepute strident, ca să șocheze, și a unor false
finaluri obositoare, care lungesc inutil spectacolul.
Piesa „Liliom”,
scriu teatrologii, a reprezentat un caz singular: deși nu s-a
bucurat inițial de succes, ea a atras ulterior atenția multor
creatori, atât de teatru, cât și de film, prilejuind de-a lungul
timpului creații interesante consemnate ca atare. „Carousel” al
lui Andrei Șerban se va înscrie probabil în seria de excelente
spectacole prezentate pe scenele europene.
Conceput ca unmusical,
spectacolul începe în mod neașteptat chiar din holul sălii
teatrului. Liliom, personajul central, și partenerii săi primesc
publicul, oferind plini de vervă un mic intermezzo despre viața de
circ dintr-un mic târg de provincie din Ungaria. Ulterior, piesa ne
dezvăluie caracterul interior al unui personaj complex, om de
periferie, cu un caracter destul de slab, prins în capcana luptei
pentru existență, care până la urmă capotează. Deși nu pare a
acoperii integral rolul, Vlad Ivanov se străduiește de multe ori cu
succes să fie credibil. În alte scene însă, acest efort lipsește.
Arătându-ne, poate prea didactic, cum lui Liliom îi lipsesc
cuvintele și conștiința pentru a-și exprima atitudinile și
sentimentele, Vlad Ivanov joacă intensiv cele două planuri ale
vieții personajului: cel exterior și cel interior. Este secondat de
toată distribuția, judicios aleasă. Alexandra Fasolă aduce în
personajul Iuliei o interpretare sensibilă, plină de candoare, care
impresionează puternic. Acest lucru este evident mai ales în a doua
parte a rolului, când Iulia se maturizează, actrița marcând
excelent acest moment.
O echipă bine sudată de actori
interpretează cu succes mai multe personaje, fiecare actor reușind
să găsească elemente de caracterizare a personajelor respective. O
apariție plină de culoare reușește Rodica Lazăr în rolul
doamnei Muskat, patroana caruselului, o femeie autoritară, cucerită
de farmecul lui Liliom. De asemenea, actrița găsește accente reale
pentru caracterizarea unui Comisar simbolic. În rolul lui Albert cel
rău, amicul lui Liliom, ca și în cel al lui Ștefan Kadar, Cătălin
Babliuc marchează cu inventivitate două tipologii. Iar Ana
Covalciuc reușește în rolul prietenei Iuliei, Maria, să ne
portretizeze o femeie pragmatică, plină de umor. Admirabile sunt
tipologiile realizate în roluri mici, chiar scurte apariții, de
Radu Iacoban, Mirela Gorea, Adela Bengescu și Andrada Corlat. De
remarcat că Ștefan Gomoi reușește chiar trei excelente siluete
(Hozlinger, polițist în cer și pe pământ, strungarul).
După
„Lear(a)”,
„Ivanov”
și
„Omul
cel bun din Seciuan”, Andrei Șerban realizează acum cu „Carousel”
a patra sa colaborare cu Teatrul Bulandra. Nu se poate trece cu
vederea excelentul decor realizat de arhitectul Octavian Neculai,
nici costumele pline de fantezie, colorate poate excesiv, ale Liei
Manțoc, iar la reușita spectacolului trebuie neapărat amintit de
acompaniamentul muzical, compus și interpretat de Raul Kusak.
„Carousel” este, fără îndoială,
emoționant ca eveniment teatral, un fel de cronică despre
realitatea mirifică a vieții unor oameni afectați de demersurile
societății în care trăiesc, o tragicomedie impresionantă despre
noi și semenii noștri. Andrei Șerban și echipa sa dovedesc că
sunt adevărați creatori, care dau emoție și inovație actului
teatral. Nu pot încheia cronica spectacolului fără un citat al
regizorului, edificator pentru ce gândește el despre teatru și
spectacol în general: „Văd teatrul ca pe o aventură care include
toate aspectele vieții, de la simplul divertisment la supranatural,
de la gestul cotidian la invizibilul care devine transparent. Când
privim știrile la televizor sau pe net, ne umplem de frustrare ori
de confuzie, de furie sau teamă, dar la teatru avem uneori șansa de
a depăși aceste stări și de a ieși de acolo mai curajoși, mai
puternici și încrezători că putem face față vieții”.