Newsflash
Cultură

O piesă cu iubire şi cu… Securitatea omniprezentă

de Candid STOICA - iun. 5 2014
O piesă cu iubire şi cu… Securitatea omniprezentă
   Vrând probabil să-mi contrazică aserţiunile care spun că unele teatre ocolesc cu bună ştiinţă piesele dramaturgilor autohtoni în viaţă, preferând textele edulcorate ale unor clasici sau scriitori străini, aserţiuni pe care le repet cu încăpăţânare în mai toate cronicile mele apărute în „Viaţa medicală“, ultima premieră a Teatrului Odeon aparţine experi­men­­ta­tului şi prolificului dramaturg în viaţă Radu F. Alexandru, autorul unor piese jucate pe mai multe scene din ţară, chiar şi la Teatrul Naţional, mai toate premiate. Poveste despre tatăl meu, publicată mai întâi în volum, împreună cu alte două piese, la editura „Universalia“ în anul 2006, se bazează, după unele declaraţii ale autorului, pe un fapt real de viaţă: dispariţia bruscă din casă şi din viaţa sa a soţiei – după ce i-a lăsat un bilet de adio –, pe care o revede la un stop de circulaţie, la volanul unei maşini, pentru câteva secunde, după 16 ani de la dispariţie!
   Teribil fapt real de viaţă,  în urma căruia, normal, ar fi trebuit să aibă foarte multe neplăceri. Nu au fost acuzaţi însă şi nici bănuiţi de omor din culpă nici autorul, nici personajul principal al piesei, ca în cazul dispariţiei Elodiei, similar până la un punct pentru simplu fapt că „organele“ din vremea aceea erau în cunoştinţă de cauză de această dispariţie. Şi cu asta am lămurit şi premisa, şi desfăşurarea evenimen­telor dramatice, care se derulează linear, cu mici încrâncenări, care, după o minimă răvă­şeală, la început se calmează ulterior, ca un râu de munte care îşi varsă apele nărăvaşe în albia unui fluviu, potolindu-şi învolburările. Ur­mează un final abrupt, neaşteptat, de melo­dra­mă verdiană, sau din ciclul deus ex machina: dispariţia fizică a personajului princi­pal, adică soţul căruia i-a dispărut soţia. Vi­novată: nimeni alta decât Securitatea. E posibil.
   Despre Securitate aflăm pe zi ce trece lucruri abominabile, uneori aproape de necrezut. Ca şi despre CIA sau KGB. Vreau să reamintesc pentru cei care n-au aflat ce mizerii trebuia să sufere colegul meu Jorj Voicu, actor ani în şir la Teatrul Giuleşti, acum Odeon, din cauza turnătorilor şi informatorilor din respectivul teatru. Fapte care s-au aflat după moartea lui, nepotul său scoţându-i de la CNSAS, după evenimentele din decembrie ’89, dosarul de urmărire. Asta doar pentru că Jorj Voicu avea o gură spurcată şi un enorm talent care isca multă invidie.
   Înainte, în vremuri de demult, era obiceiul (prost, bineînţeles) ca atunci când se întâmpla ceva extrem de rău, undeva în ţară, într-un oraş, într-o familie, vina să fie aruncată mai întâi pe evrei, apoi pe ţigani şi, în ultima vreme, pe Securitate. Mai era dată vina, în glumă, conform unui banc şi pe… biciclişti! Însă în ultima vreme a devenit un fel de modă să fie scoase la lumină crimele fostei Securităţi ale cărei atrocităţi bântuie amintirile  multor oameni din zilele noastre, ca şi ale autorului. Şi poate că nu e rău. Cele mai bune scene din piesă sunt cele două care se petrec în tovărăşia căpitanului Bujor (al cărui nume este omis la distribuţia piesei în varianta publicată).
   Cele două dispariţii, una reală, alta ficţională riscă, totuşi, să trezească în mintea spectatorului normal o nedumerire care porneşte în primul rând de la titlul piesei. Dispariţiei misterioase din viaţă a soţiei autorului i se adaugă, la sfârşitul piesei, o a doua dispariţie, de data asta pe scenă, a personajului principal, dispariţie anunţată, desigur, dramatic, cu lacrimi în ochi de fiica perso­najului din piesă. Ne este clarificat, până la urmă, de fapt titlul piesei, care la început a fost o inducere în eroare sau o pistă falsă, spectatorul nebănuind că fiica din piesă îşi pierde tatăl, ci crezând, conform celor de­clarate de autor, că în piesă va fi vorba de soţia dispărută. Iar despre tatăl autorului, cum se poate deduce citind afişul, care nici nu apare în piesă, nu se spune chiar nimic.
   Regizorul Gelu Colceag, autor al unor excelente spectacole pe mai toate scenele teatrelor din capitală, nu şi-a dezminţit nici de data asta calităţile, reuşind un tur de forţă. A construit în stil minor un spectacol curat, coerent, în ciuda multor slăbiciuni ale textului. În primul rând, a reuşit să facă o distribuţie omogenă, foarte potrivită, să distribuie corect accentele şi, mai ales, să obţină un flux continuu al reprezentaţiei. Schimbările de ambianţe s-au făcut la vedere, decorul fiind întins pe orizontală, pe aproape toată suprafaţa scenei, care de fapt e a sălii, creând spectatorului de multe ori senzaţia, cum am mai scris, că asistă la un film.
   Atât Gelu Niţu, interpretul arhi­tectului Andrei, cel căruia i-a dispărut soţia, cât şi Crina Mureşan, soţia în viaţă (nu cea dispărută) au căutat prin prezenţa lor să dea cât de cât credibilitate unor roluri destul de palide, de fapt unor idei de personaje: un domn arhitect, cu un trecut nu prea curat, iubit succesiv de două femei, dar ros de remuşcări, şi o soţie iubitoare, angoasată de apari­ţia fantomatică a soţiei dispă­rute. De asemenea, Mircea Constantinescu s-a străduit să dea şi el autenti­citate unui prieten bun al eroului acestei întâmplări, doi nu are decât  rolul ingrat de a ne face curioşi să aflăm ceva din viaţa personajului principal. Excelentul actor reuşeşte printr-un adevărat miracol, chiar acolo unde textul nu-l ajută deloc, să creeze imaginea unui prieten ideal, discret până-n pânzele albe, de care aproape toţi avem nevoie în viaţă.
   O surpriză mai mult decât plăcută prile­juieşte Mircea N. Creţu în rolul unui senator, construind cu o adâncă simplitate un personaj uşor tenebros, chiar misterios, uşor ascuns, uns cu toate alifiile, pe care am fi dorit ca autorul, care a cunoscut în lunga lui activitate politică mulţi senatori asemănători, să-l dezvolte dramatic. Dar autorului nu i s-a părut că ar fi o pistă benefică, preferând alte coordonate ale acţiunii. Mircea N. Creţu se impune prin acest mic rol, arătându-se în această apariţie ca un demn urmaş al marilor actori de altădată care aveau, printre altele, câteva calităţi de necontestat care îi propul­sau spre o mare carieră: o voce pene­trantă, o în­făţişare care impunea respect şi mister, o capacitate de interiorizare remarcabilă. Ce păcat că regizorii nu văd în el acum, la maturitate, un actor de prim-plan, ceea ce, după părerea mea, este o pierdere pentru teatrul respectiv. Dar, de multe ori, carierele unor confraţi s-au realizat prin simpatii de gaşcă, de confrerii de cârciumă, mai nou prin legături masonice la care dacă nu iei parte eşti trecut în anonimat.
   Am lăsat la urmă excelenta prestaţie artistică a lui Dan Bădărău într-un rol de anchetator de securitate, pentru că mi s-a părut că  cele două scene scurte, împreună cu cea în care evoluează Mircea N. Creţu, ridică tensiunea spectacolului la cote destul de înalte.
   Foarte tânăra Ioana Anton se achită conştiincios atât de rolul de povestitor al piesei, cât şi de cel de copil al protagoniştilor, înduio­şindu-ne de soarta  nefericitului ei tată. De asemenea, e de remarcat excelentul decor minimal al experimentatului scenograf  Constantin Ciubotariu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe