Newsflash
Cultură

Oameni şi tancuri

de Dr. Raluca BULEA - ian. 23 2014
Oameni şi tancuri
   Întâmplător sau nu, ultimii ani ne-au adus câte o expoziţie-eveniment, un must see, ca să folosim un termen la modă, în organizarea institutelor culturale din Capitală. Dacă sezonul toamnă-iarnă precedent a fost marcat de profunzimea şi zbuciumul gravurilor lui Goya, cel de acum stă sub semnul celor 45 de ani scurşi de la invadarea Cehoslovaciei de trupele sovietice alături de aliaţii din Tratatul de la Varşovia (mai puţin România), petrecută între 21 şi 27 august 1968. Aceeaşi dramă umană „războiul şi conflictul de stradă“, cu victimele, mizeria şi ruina care le urmează, repetate la peste un secol şi jumătate de la tragediile relatate grafic de pictorul spaniol. Din păcate, cum spuneam şi la vremea respectivă, mereu se pare că nu avem capacitatea de a învăţa din greşeli, de a depăşi umbrele trecutului. Întotdeauna se găseşte cineva mai puternic, dornic să îşi impună voinţa cu orice preţ şi prin orice mijloc, inclusiv prin forţa armelor.
   Născută dintr-o frumoasă colaborare între Institutul Francez şi Centrul Ceh din Bucureşti, comemorarea a fost marcată nu printr-o manifestare unică, ci cu o serie de evenimente, între altele şi din dorinţa de a aduce un semn de recunoştinţă singurei ţări din blocul comunist care în acel sfârşit de vară a refuzat să fie părtaşă la o nedreptate. Debutul s-a făcut prin lansarea albumului de fotografie intitulat tocmai „Invazie ’68 Praga“, semnat Josef Koudelka. El este astăzi o adevărată legendă printre iubitorii artei fotografice, dar a publicat primele imagini ale tragediei de la Praga ca „fotograf ceh anonim“, de frica posibilelor repercusiuni pe care gestul său de denunţare a acelor orori le-ar fi putut avea asupra familiei rămase în Cehia. Abia în 1985, după moartea tatălui său, recunoaşte public că el este cel care a imortalizat pentru posteritate tot ceea ce s-a petrecut la Praga în acea săptămână de foc. Volumul reuneşte 250 de imagini din cele câteva mii surprinse în vâltoarea evenimentelor, iar versiunea românească este cea de-a unsprezecea care se prezintă publicului. Ceea ce trebuia să fie doar o expoziţie la comemorarea a patru decenii şi un tiraj redus al albumului pentru cehi a ajuns o lucrare de succes, cu peste 25.000 de exemplare, care a făcut deja înconjurul lumii.
   Al doilea eveniment al seriei, găzduit de Anexa Muzeului Naţional de Artă Contemporană (MNAC), expoziţia Invazie ’68 Praga este dedicată totodată memoriei lui Mihai Oroveanu, directorul muzeului, trecut în lumea de dincolo la sfârşitul verii trecute, înainte de a vedea finalizat acest proiect, care i-a fost foarte drag. Odată ce îi trecem pragul, ne fac să ne oprim cele câteva imagini mărite până la dimensiunea unui perete, primul contact cu ceea ce a fost tragedia praghezilor din urmă cu 45 de ani. Celelalte panouri respectă paginaţia aleasă de autor şi pentru album, de la imagini unice, până la cele care reproduc opt sau chiar şaisprezece fotografii la scară mai redusă. Văzută după întâlnirea în care artistul a explicat modul de realizare a fotografiilor, expoziţia apare într-o lumină diferită. În primul rând, pentru că ştim că nicio imagine nu a fost căutată, regizată, în condiţiile în care lucrurile se desfăşurau cu mare repeziciune. Marele merit al fotografului stă în a fi avut capacitatea de a se deplasa foarte mult, de a observa şi a pătrunde totul până la detalii şi de a fi declanşat aparatul foto acolo unde a trebuit. Ca atunci când surprinde o persoană (femeie sau bărbat, nici nu contează) aşezată pe marginea unui trotuar, având desenată pe spatele cămăşii o ţintă de tir, strigând parcă în linişte „sunt aici, luaţi-mă la ochi!“. La fel de puternice sunt şi instantaneele celor care scriau mesaje pe ziduri sau, dimpotrivă, dădeau cu var alb pentru a îndepărta cine ştie ce cuvinte grele. Apar foarte mulţi tineri în imaginile lui Koudelka, dar şi maturi şi chiar vârstnici, căci era o cauză împărtăşită de întreaga populaţie, indiferent de vârstă. După primele proteste, vine moartea „urâtă, dureroasă, mutilantă“, care îi umple de oroare, de frustrare şi de resentimente pe cei rămaşi în viaţă. În urma invadatorilor rămân focul, maşini incendiate, clădiri distruse de gloanţe şi explozii, dar şi oameni pustiiţi, dezrădăcinaţi, care nu reuşesc să înţeleagă de ce a fost necesar să trăiască asemenea zile. Lupta a fost inegală între tancurile şi mitralierele sovietice şi cehii care le-au stat cu pieptul gol, la propriu, în cale.
   Fără a pierde din vedere meritele, talentul şi dăruirea fotografului Josef Koudelka, expoziţia ne transpune mai degrabă în momentul imortalizat decât în personalitatea autorului său. Ceea ce se petrece pe parcursul vizitei şi, într-o măsură ceva mai mică, prin răsfoirea albumului (din cauza dimensiunilor mai reduse a imaginilor şi a pierderii unor detalii importante acolo unde paginile se îmbină), este o identificare cu cei invadaţi şi o retrăire sau o transpunere în zilele de ocupaţie din urmă cu aproape o jumătate de veac. Prin obiectivul fotografului ceh, vedem şi simţim astăzi unele dintre emoţiile din august 1968 de la Praga. Expoziţia este întregită de un detaliu care la început este posibil să treacă neobservat. Înainte de a intra în clădirea Anexei MNAC, în curte, se trece pe lângă un tun. Ar putea să facă pur şi simplu parte din decor. Nu este însă o armă oarecare, ci are o încărcătură simbolică deosebită, descifrată prin inscripţia pe care o poartă „Acest tun al Armatei Române nu a participat la invazia Cehoslovaciei. Mulţumim, România!“. Intenţia iniţială a organizatorilor a fost să aducă un tanc pentru a străjui intrarea în muzeu, dar cum acesta este mult mai dificil de transportat, au adoptat o variantă mai practică, fără ca mesajul să aibă însă de suferit.
   Dincolo de întâlnirea cu aceste cutremurătoare fotografii, lansarea albumului şi prezentarea expoziţiei au prilejuit publicului interesat şi întâlnirea cu autorul lor, Josef Koudelka. Prezent la Bucureşti pentru lansare şi vernisaj, fotograful a mai oferit o surpriză celor interesaţi: proiecţia de imagini“ comentate pentru cei prezenţi „din cele mai cunoscute proiecte fotografice ale sale şi ocazia de a-i adresa întrebări legate de activitatea sa. Este de altfel surprinzător să îl vezi pe Josef Koudelka, care la 75 de ani continuă să fie la fel de activ şi de implicat în munca sa ca la începuturi, îmbinând faptele seci ale reportajului cu căutarea şi creativitatea specifice fotografiei artistice. El are numeroase proiecte în desfăşurare, dorind să călătorească cât mai mult pentru a le îndeplini; abia atunci când nu va mai avea putere să călătorească şi să fotografieze, se va ocupa de editare. Până atunci, însă, este extrem de ocupat. Un alt aspect care nu s-a schimbat pentru Koudelka, în ciuda trecerii timpului, este că foloseşte şiacum aparatele clasice de fotografiat cu film, îşi studiază cu atenţie fiecare clişeu şi nu îşi dă cu uşurinţă acordul pentru publicarea unor imagini care să îi poarte semnătura, chiar dacă în opinia celor care îl consiliază ar putea fi fotografii de mare succes, care să îi aducă beneficii materiale.
   Iar pentru a-l cunoaşte şi mai bine pe artistul Koudelka, va trebui să aşteptăm alte expoziţii şi viitoarele apariţii editoriale sau să-i vizionăm, cel puţin, portofoliul de pe pagina de internet a agenţiei Magnum Photos, care îl reprezintă de peste patru decenii. Şi poate nu peste multă vreme vom avea ocazia să ne descoperim şi pe noi în creaţia artistului. El ne cunoaşte ţara încă din anii ’60, când a venit să fotografieze ţigani în cadrul unuia din proiectele sale, iar după 1990 a revenit câteva săptămâni în fiecare an.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe