Newsflash
Cultură

Obsesii născute din singurătate

de Geo VASILE - iul. 10 2014
Obsesii născute din singurătate
   După cum remarca Ōe Kenzaburō, laureatul celui mai recent premiu Nobel pentru literatură ajuns în Japonia (1994), una din trăsăturile frapante ale prozei conaţionalului său Yasunari Kawabata (1899–1972) este ambiguitatea. Scrierile acestuia din urmă şi chiar discursul de accep­­tare a premiului Nobel („Japonia, frumuse­ţea şi eu“) se află sub zodia unui concept estetic complex numit în japoneză „yugen“, ce se poate traduce intuitiv prin vag, misterios, simbo­lic. În această cheie a obscu­rităţii, a su­biec­tivi­tăţii, a fru­mu­­seţii şi a simplităţii sen­zuale sunt scri­se roma­nul scurt şi cele două poves­tiri apărute în volu­mul in­titu­lat „Lacul“ (Humanitas fiction, 2012), respectiv „Lacul“, „Braţul“, „Grabnic se va scutura“.
   Poveste a unei obsesii, „Lacul“ oglindeşte căutarea unei perfecţiuni irealizabile, a unei frumuseţi din afara acestei lumi. Fără un acoperiş deasupra capului, lipsit de afecţiune, singur cu povara păcatelor sale pe inimă, Ginpei Momoi nu poate rezista setei nemântuite de a urmări, de-a lungul străzilor oraşului Tokio, frumoase tinere necunoscute, admirându-le de la distanţă mersul elastic şi copleşitor. Fete magnifice şi inaccesibile, căci frumuseţea lor nu e una lumească, ci una „dureros de dulce“, transfigurată de visele protagonistului.
   Caracterul ireconciliabil între propriul univers psiho-fizic diform, grotesc, şi cel râvnit, al „tinerelor fete în floare“, justifică urzeala ambiguă a erotismului de care această scriere este impregnată, precum şi comportamentul abrutizat al eroului nostru, un Werther sucit. „Lacul“, de fapt, se abate de la orice formă tradiţională. Este una din cărţile cele mai moderne, conceptual vorbind, ale marelui Kawabata. Surprizele epice se ţin lanţ, de vreme ce interesul eroului poate în orice clipă să fie stârnit de o necunoscută ce tocmai traversează strada, prilej pentru autor de a face ca trecutul (imagini din copilăria sa pe malul lacului cu ape negre, plimbările alături de verişoara pe care o dorea şi căreia, totodată, îi dorea să fie înghiţită de acele ape, umbra tatălui său, mort în chip suspect şi de la care moşteneşte forma hidoasă a picioarelor etc.) să pătrundă cu brutalitate în prezent sau, dimpotrivă, halucinaţia de moment să pulverizeze amintirea, după care realitatea nemiloasă să revină şi mai impetuos, când voalul visului şi al fantasmelor se destramă. Cititorii care, în virtutea operelor precedente, îşi închipuiau că nu vor găsi decât delicateţe şi semitonuri la autorul romanelor „Ţara zăpezilor“ sau „Dansatoarea din Izu“ vor fi, fără îndoială, surprinşi de senzualitatea acută a anumitor scene şi de tonul crud al cărţii. „Lacul“, roman publicat spre sfârşitul vieţii, este o scriere atât de insolită încât aruncă o lumină, am zice crepusculară, asupra ansamblului operelor celebrului romancier japonez, care şi-a luat viaţa la mai puţin de doi ani după sinuciderea rituală a mai tânărului său prieten, Yukio Mishima.
   Cititorul îl urmăreşte pe Ginpei, un solitar ce nu va reuşi nicicând să fie el însuşi, pe o cale narativă adesea haotică. Kawabata amestecă visul, fantasmele, amintirile şi realul, creând o poveste al cărei ghem este greu de depănat, ceea ce poate agasa şi, totodată, încânta.
   Romanul este plasat într-o Japonie în care modernitatea ultratehnologică conservă o aură mistică proprie culturii japoneze. Stilul eterat şi anumite pasaje de o mare puritate stilistică se înge­mănează cu atmosfera de o tristeţe nesfârşită.
   Ginpei este un personaj ambivalent, paradoxal: înclinat spre violenţă (fantasmele şi visele sale au tenta sângelui, a loviturilor, a incendiilor), atenuată de o latură ridicolă, caraghioasă a personalităţii sale. Este stupid şi împrăştiat, dar, în acelaşi timp, ataşant: înclinaţia lui de a plonja limburile propriei imaginaţii are o asemenea forţă poetică ce te face să-i ierţi păcatele. Eroul reprezintă imaginea nebunului aducător de poezie şi frumuseţe într-o lume a normalităţii. Monstruosul este întotdeauna cealaltă parte a oglinzii (posibil un imens lac) ce poate fi traversată urmând meandrele necunoscute ale existenţei.
   „Braţul“ este o scurtă povestire ce se încadrează perfect în experimentele suprarealiste ale producţiei lui Kawabata. Este uşor de intuit impactul produs asupra lecturii de o frază ca: „Pot să-ţi împrumut un braţ pentru o noapte, spuse fata. Şi detaşându-l pe cel drept de umăr, îl apucă cu stânga şi mi-l aşeză pe genunchi“. Mecanismul îşi dezvăluie apoi secretele pe filiera Urmuz-Dali.
    Aerul macabru al premisei este neutralizat în mare parte chiar de autor, ce deturnează aşteptările, vorbind de senzaţiile de căldură date de posesia unei părţi din altă fiinţă umană (contactul). Mâna „cedată“ a fetei rămâne vie, mai vie ca oricând. Eul narator, având asupra sa această flacără de senzaţii (inclusiv tandreţea fetei, al cărei portret este un veritabil poem pictural), traversează oraşul cu braţul altcuiva ascuns sub imper­meabil, în timp ce gândurile prind relief în situaţia paradoxală în care se autoproiectează. Ajuns acasă, reuşeşte să lege o conversaţie uimitor de firească cu braţul „donatoarei“: tot atâtea preludii despre propria-i singurătate, dar şi despre frumuseţea tragică a femeii. Apropiindu-şi mâna de cea a fetei observă că unghiile feminine au o formă extraordinară, particu­laritate ce-i conferă un surplus de tragism. Drept care, protagonistul, un soi de alter ego al lui Kawabata, are pentru o noapte o relaţie copleşitor de intimă cu acel braţ (pars pro toto), ţinându-l alături în pat înainte de a adormi. Dialogul lor este intens şi profund. Suprarealismul are naturaleţea conferită de o pulsiune narativă aparte, ce reuşeşte să alunge orice stridenţă, instaurând un climat omogen, senin şi totodată tragic, în tentativa de a întregi spaţii mentale de singurătate, fie şi printr-un braţ împrumutat.
    Ultima povestire ar putea fi un thriller cu ingrediente oniro-kafkiene sau psihanalitice. Nu lipsesc detaliile birocratice terifiante din culisele poliţiei şi ale instanţelor de judecată, deşi e vorba de uciderea prin strangulare a două tinere fete în timp ce dormeau: crimă sau accident, hazard sau farsă, fişe psihologice ale celor implicaţi: criminalul şi victimele care se cunoşteau, dar „se subesti­mau“, test de inteligenţă, felurite scenarii, alegaţii, schimbarea depoziţiei criminalului, reconstituirea crimelor cu lux de amănunte ce nu exclude romanţarea faptelor, dădăcirea criminalului de avocaţi. De fapt, protagonistul-narator este chiar criminalul ce „scrie“ din memorie romanul propriei crime comise, în lipsa oricăror martori, într-o „stare de înceţoşare a conştiinţei”. „Necesi­tatea ascunsă la pândă în interiorul hazardului“, singurătatea disperată din acea zi a criminalului motivează într-un fel dubla crimă.
   Proza, ne învaţă Kawabata, nu se ocupă cu acte plutind subit în spaţiu, ea nu descrie o floare fără rădăcină sau o lumină fără nicio sursă şi, prin urmare, nici crime fără nicio corespondenţă cu biografia victimei şi a făptaşului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe