Newsflash
Cultură

Oferta de vară

de Anca FLOREA - iul. 25 2014
Oferta de vară
   Sfârşitul stagiunii a adus repere deosebit de atractive în diverse colţuri ale ţării, astfel că melomanii se pregătesc deja pentru o vară plină de concerte şi de spectacole din cele mai variate. Spre exemplu, Opera din Iaşi a invitat la noua producţie cu „Boema“ de Puccini, în regia lui Niky Wolcz, beneficiind de două distribuţii echilibrate, cu solişti tineri şi de real talent. Parte dintre ei s-au regăsit, doar câteva zile mai târziu, în ediţia a doua a Galei premiilor operelor naţionale, fie ca laureaţi, fie ca interpreţi în secvenţe decupate dintr-o altă premieră de succes – „Traviata“ de Verdi, în regia semnată de Beatrice Rancea şi scenografia imaginată de Doina Levintza. A urmat gala dedicată com­po­zi­torului Eugen Doga din Republica Moldova, desfăşu­rată în aer liber, în cadrul celei de a doua ediţii a Festi­va­lului internaţional al edu­caţiei, orga­nizat de Primăria munici­piului Iaşi în pe­rioada 20–29 iunie. Un public foar­te numeros a aplau­dat piesele cântate de ansamblurile Ope­rei şi de câţiva dintre soliştii de marcă ai teatrului, precum Lăcrămioara Hrubaru-Roată, Ana-Maria Donose, Cristina Grigoraş, Simona Titieanu, Daniel Mateianu, dar şi braşoveanul Alexandru Aghenie. Au colaborat şi corul de copii „Juniorii Operei“, oaspeţi de peste Prut şi instrumentişti ieşeni, iar programul a cuprins şi pagini din muzica de film care l-a consacrat pe Eugen Doga, el însuşi apărând pe podium (şi) pentru a cânta la pian sau la muzicuţă. Şi tot într-o seară de festival, baletul Operei a prezentat, în premieră, o nouă versiune a îndrăgitului „Bolero“ de Ravel (coregrafia Mihail Motovilov), pe lângă momente din bale­tele „Lacul lebe­de­lor“, „Spărgătorul de nuci“ de Ceaikovski, „Don Quixote“ de Minkus sau „Corsarul“ de Adam. Baletul a reluat şi secvenţele „tore­ado­rilor“ din opera verdiană, prelun­gind astfel farmecul muzicii şi dansului într-o manieră „mai altfel“ şi adresându-se unor spectatori care poate, desco­perind frumuseţea creaţiilor de gen, vor intra şi în sala Operei şi vor deveni, la rândul lor, melomani fideli teatrului liric. 
   Dar Iaşii au adus şi poveşti medievale: cavaleri şi domniţe au „invadat“ oraşul într-un alt festival, derulat la început de iulie, printre personaje aflându-se şi Dracula, deşi nu ştiu să fie legat cumva de dulcele târg de altădată, ci mai curând de cetatea Sighişoarei sau de castelul Bran. Oricum, a fost o altă „pată de culoare“ ce a menţinut, zile la rând, efervescenţa cultural-artistică a urbei ce se doreşte a fi, în 2021, capitală culturală europeană.
   Vorbind despre Sighişoara, trebuie menţionat faptul că, la 1 august, va debuta acolo ediţia a XXI-a a Academiei de muzică, ce propune, pe lângă cursuri susţinute de personalităţi din ţară şi din Elveţia sau Germania, şi recitaluri sau concerte de mare ţinută artistică, pre­zentate chiar de cei care sunt, deopotrivă, instrumentişti şi pedagogi de cotă. Unii dintre cursanţii de ieri sau de azi fac parte din Orchestra Română de Tineret (ORT), excepţional ansamblu creat de reputatul violon­celist Marin Cazacu, care s-a impus, încă de la debut, prin calitatea cu totul aparte a muzicienilor selecţionaţi din întreaga ţară şi formaţi sub ba­gheta maestrului Cristian Mandeal. În această formulă, ORT a stârnit recent entuziasmul şi la Berlin, unde a fost invitată să evolueze pe scena vestitei Filarmonici în cadrul Festivalului „Young Euro Classic“, unde s-a aflat alături de ansambluri din Franţa, Rusia, China şi Africa de Sud. ORT a repurtat succese fulminante şi la Roma, în celebra sală a Academiei Santa Cecilia şi în cadrul Festivalului de la Ravello, la Paris sau la Strasbourg, dar şi la Bucureşti, sub cupola Ateneului, unde minunata orchestră va reveni curând, în cadrul „Magic Summer“, stagiune estivală concepută şi organizată de Lanto Communication. Festivalul ne invită să ascultăm în fiecare miercuri, din 9 iulie şi până în 27 august, instrumentişti români şi străini ai orchestrelor de tineret din Republica Moldova, Franţa sau Spania şi, bineînţeles, ai Orchestrei Române care, din acest an, aparţine Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română“, al cărui manager a devenit chiar Marin Cazacu. Neobosit şi entuziast ca întot­deauna, Marin Cazacu pregăteşte deja şi o nouă ediţie a Festivalului „Enescu şi muzica lumii“, manifestare tradiţională găzduită la Sinaia, precum şi la Buşteni şi în alte localităţi de pe Valea Prahovei, unde marea muzică şi interpreţi de renume se vor reîntâlni în seri de neuitat, până în 19 august.
   Dar până atunci, între 16 şi 30 iulie, tot la Sinaia va avea lor ediţia a XXII-a a „Europafest Summer Edition“, derulată sub patronajul Casei Regale. Concertele de jazz, blues, pop, clasic se vor desfăşura la Cazino, precum şi la Castelul Peleş, invitaţii fiind aşteptaţi din Europa, SUA şi Brazilia.
   Oferta este deci foarte diversă, aşa încât ne pregătim pentru o vară muzicală plină de tentaţii, pentru ca în luna septembrie, bucureştenii să ia (probabil) cu asalt sălile de concert, fie la Festivalul orchestrelor radio, fie la o nouă ediţie a Concursului „Enescu“, din nou separat de Festival, din motive financiare, după cum precizează comunicatul trimis, nu prea ştiu de ce, în limba franceză.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe