Newsflash
Cultură

Oferte pe scenele de operă

de Anca FLOREA - mai 10 2012
Oferte pe scenele de operă

   Primăvara aduce, prin tradiţie, o avalanşă de evenimente artistice în întreaga ţară, manifestările muzicale rămânând şi de această dată în prim-plan. Pentru că, dacă Opera Română din Cluj pregăteşte festivalul ce va debuta la 20 mai, la Opera din Timişoara a început deja ediţia XXXVII a Festivalului „Timişoara muzicală“, derulată în anul aniversar al teatrului care a împlinit 65 de ani de existenţă. Şi tocmai de aceea, exact la 27 aprilie, s-a cântat Aida de Verdi, opera prin care, în 1947, a început îndelungata istorie a unui ansamblu care, de-a lungul vremii, şi-a onorat din plin statutul şi publicul. Firesc, spectacolul prezentat acum a beneficiat de o distribuţie echilibrată, cu glasuri frumoase şi ample, cu oaspeţi îndrăgiţi din ţară şi de peste hotare. Astfel, soprana Anda-Louise Bogza, stabilită de mulţi ani la Praga, a revenit pe scena timişoreană pentru a susţine rolul titular, în compania tenorului bulgar Kamen Chanev, de asemenea binecunoscut melomanilor noştri, ca şi mezzosoprana Liliana Ciucă-Mettei de la Cluj, baritonul Ştefan Ignat de la Bucureşti sau basul Sorin Drăniceanu de la Craiova, evoluând în producţia realizată în urmă cu câteva stagiuni de regizorul Ognaina Draganoff şi echipa sa din Bulgaria. Deşi fiecare dintre solişti şi-a con­struit personajul aşa cum a cre­zut de cuviinţă, rezumându-se, în general, la atitudini statice şi gesturi minimale, fără a reuşi o relaţie adevărată cu partenerii, ne-am bucurat totuşi să ascultăm voci de calitate, remarcând încă o dată nivelul excelent al corului, acurateţea secenelor coregrafice şi supleţea coloristic-expresivă a orchestrei, apreciatul dirijor italian David Crescenzi coordonând cu mână sigură întreg ansam­blul, chiar dacă uneori a surprins prin fluctuaţia tempoului. O seară de mare muzică, pe măsura evenimentului, aplaudată de o sală arhiplină, spectatorii pregătindu-se pentru avalanşa reprezentaţiilor pe care Opera le oferă până în ultima zi de mai.
   Iar la Opera Naţională Bucureşti, iubitorii baletului au urmărit, duminică seara, noua montare a celebrului Don Quijote de Minkus, în versiunea clasică (Marius Petipa – Alexandr Gorski) adaptată de coregraful ceh Jaroslav Slavicky, în scenografia lui Josef Jilinek, producţie reluată de fapt de la Klagenfurt, probabil pentru a concretiza cumva colaborarea cu teatrele membre în Asociaţia Europa Opera. De ce s-a înlocuit astfel precedenta versiune realizată de Mihai Babuşka, primită atunci cu mare entuziasm de public şi de specialişti, pare greu de explicat şi de înţeles în afara unor motive subiective. Oricum ar fi, este aberant ca un teatru să aibă în repertoriu o montare nouă, de succes şi să o înlocuiască, pe bani mulţi, cu o alta. „Curată“, pusă la punct, agreabilă ca imagine şi onest dansată, acompaniată de orchestra care a sunat neaşteptat de bine şi, cu Vlad Conta la pupitru, a însoţit cu precizie evoluţia balerinilor. Desfăşurarea scenică a fost însă fadă, fără nervul, strălucirea şi anvergura care ar fi trebuit să fie omniprezente, cu solişti a căror tehnică a stârnit entuziasmul celor care invadau sala, dar rezumându-se la parcurgerea corectă şi fluentă a partiturii, departe de a întrupa eroi cu o anume personalitate; nici măcar Don Quijote (Antonel Oprescu) nu a fost cel pe care îl aşteptam, apariţia calmă, decorativă, neavând nimic din bătrânul cavaler eroic-decrepit şi bântuit de fantasme. Nici dansul ţigan nu a avut farmec, nici scena „visului“ nu a avut poezie şi graţie, singura care a creat un personaj credibil şi cuceritor fiind japoneza Kokoro Umemoto în simpaticul Amoraş. Printre rolurile de compoziţie s-a reliefat Lorenzo interpretat de Cătălin Caracaş, în timp ce Sancho Panza (Răzvan Marinescu) a traversat scena şi… atât. Fără a se implica în trăirea şi particularităţile rolurilor respective, Mădălina Stoica (în Kitri/Dulcineea), Ovidiu Matei Iancu (Basil), Mihaela Soare (Mercedes), Mihai Mezei (Espado), Laura Blică-Toader (Zâna pădurii) şi toţi ceilalţi au evoluat cu siguranţă şi acurateţe, în decoruri şi costume clasice şi agreabile, dar departe de ceea ce se aştepta într-un asemenea balet ce debordează (în pricipiu) de vitalitate şi voioşie. Trecând peste rezervele diverse, reacţia publicului a demonstrat însă din plin că un balet clasic era aşteptat de (prea) multă vreme, semn că revenirea la marile titluri ale creaţiei universale este o necesitate şi nicidecum o nostalgie a altor timpuri. Aşa cum este, Don Quijote merită văzut măcar pentru frumuseţea partiturii şi rezolvarea scenică (din nou) onestă. Despre interpretare nu se poate vorbi…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe