Newsflash
Cultură

Omagiindu-l pe Enescu

de Anca FLOREA - sept. 7 2012
Omagiindu-l pe Enescu
   Ziua de 19 august, când s-au împlinit 131 de ani de la naşterea maestrului muzicii româneşti – George Enescu, a fost onorată, la cele trei sedii ale Muzeului „Enescu“, printr-o serie de manifestări cu puternic impact la public.
   După cum menţionam într-un articol anterior, la Sinaia, în cadrul Festivalului „Enescu şi muzica lumii“, directorul artistic – reputatul violoncelist Marin Cazacu – a programat, în colaborare cu Muzeul, la Vila „Luminiş“ (singura clădire ridicată de Enescu după propriile sale schiţe, devenită de mulţi ani casă memorială, reintrată de curând în circuitul evenimentelor muzicale), un program susţinut de tineri talentaţi, abordând partituri enesciene, dar şi opusuri de Bach, creator deosebit de apropiat sufletului Maestrului, precum şi pagini de Ravel sau P. Constantinescu. Am ascultat, astfel, între altele, câteva partituri de Enescu – Balada şi Impromptu pentru vioară şi pian, Legenda pentru trompetă şi pian sau Toccata din Suita nr. 2 op. 10 pentru pian, dar am pătruns pentru câteva clipe şi în atmosfera casei sale, privind şi bastonul care i-a fost sprijin în ultimii ani de viaţă, expus acum prin proiectul „Obiectul lunii“.
   Şi, pentru că directorul Muzeului „Enescu“, Cristina Andrei, a realizat faptul că toate clădirile care se leagă de existenţa şi creaţia enesciană, aflate în administraţia Muzeului, trebuie să reintre în circuitul deschis (şi) al evenimentelor muzicale oferite publicului larg, la Tescani, evenimentele organizate sub genericul „George Enescu în imagini şi muzică“ au cuprins, la secţia „Dumitru şi Alice Rosetti-Tescanu – George Enescu“, recitaluri susţinute de „Duo Remember Enescu“ (Corina Răducanu şi Eugen Dumitrescu, alăturând lucrări pentru pian la patru mâini, de Enescu şi Ravel) şi de compozitorii Cătălin Creţu şi Gabriel Mălăncioiu, beneficiarii burselor „Enescu“ acordate de Muzeu anul acesta, precum şi vernisajul expoziţiei de pictură „Tescani 2012“ sau prezentarea proiectului „TranceCultural“ al Asociaţiei „Ephemair“.
   Seara, chiar la Muzeul „Enescu“ din Bucureşti, aula Palatului Cantacuzino a devenit neîncăpătoare, pentru că melomani şi muzicieni au dorit să asculte pagini enesciene şi să viziteze expoziţia vernisată în acel 19 august, onorat printr-un program complex dedicat muzicianului. Violonistul Gabriel Croitoru şi pianista Verona Maier au oferit versiuni de referinţă ale unor partituri enesciene celebre – Balada şi Sonata III „în caracter popular românesc“ –, iar apreciatul compozitor, profesor, dirijor Cristian Alexandru Petrescu a prezentat, din ipostaza de tenor, cele Şapte cântece pe versuri de Clement Marot, în compania aceleiaşi distinse pianiste, propunând o abordare interpretativă aparte, dar la fel de apreciată de cei prezenţi în sală. În plus, în Sala Cantacuzină au fost expuse câteva desene semnate de Fortuna Mavromati-Brulez (din colecţia Muzeului), surprinzând „Mâinile Maestrului“ – elegante, puternice, expresive – şi ampla „istorie în imagini“ a operei Oedipe, „povestită“ pe printuri ce alătură file de manuscris, scrisori, afişe, fotografii, cronici sugestive, discuri, pornind de la premiera mondială de la Paris (1936), oprindu-se apoi la versiunile de la Bruxelles, Lausanne, Lucerna, Weimar, Berlin şi Viena, Cagliari, surprinzând, evident, toate montările româneşti, fie de la Bucureşti (începând cu cea din 1958, prezentată şi în turneu la Paris, Atena, Moscova sau Stockholm, continuând cu versiunile din 1991, 1995, 2003), fie de la Iaşi (2005), dar şi cea de la Toulouse, oferită nouă în Festivalul „Enescu“ 2009, compunând, prin jocul coloristic, prin bogăţia informaţiei şi importanţa personalităţilor implicate în acele spec­tacole, un mod extrem de atractiv de a pune în lumină devenirea unei partituri considerate, încă de la premieră, o capodoperă a veacului XX. Expoziţia rămâne deschisă până la sfârşitul lunii octombrie – şi chiar merită văzută!
   După mulţi ani, George Enescu a fost astfel omagiat, de ziua sa de naştere, în ambianţa celor trei clădiri care-i păstrează amprenta spirituală, prin repere diverse şi atractive, semn că Muzeul propune o nouă manieră de promovare a personalităţii maestrului, nu doar la Bucureşti, ci şi la Sinaia sau Tescani, locuri atât de dragi muzicianului, pe care publicul este (re)invitat să le descopere, ascultându-i muzica, înţelegându-i profunzimea creaţiei şi poate ceva din ceea ce înseamnă Omul Enescu.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe