Newsflash
Cultură

Opereta din nou la rampă

de Anca FLOREA - mar. 7 2016
Opereta din nou la rampă
     De la o vreme, la Teatrul de Operetă și Musical apar semnele discrete ale unei schimbări de abordare, astfel că la început de februarie s-a reluat un proiect început în urmă cu vreo patru ani. La Muzeul Cotroceni s-a organizat un amplu concert, în locul unde ansamblul a susținut câteva reprezentații de real succes. Iar dacă atunci, din motive neștiute, preconizata microstagiune nu s-a mai concretizat, de data aceasta s-au anunțat deja manifestări similare și pentru lunile ce vor urma, fapt lăudabil și binevenit atât pentru interpreți, cât și pentru melomani.
     La concert am remarcat că orchestra, corul și numeroși soliști au revenit în lumina reflectoarelor, după o prea îndelungată absență, ceea ce s-a simțit în maniera de cântat, intensitatea cu care orchestra a parcurs partiturile fiind supradimensionată. Dirijorul Lucian Vlădescu nu a reușit să echilibreze relația cu soliștii, aceștia apelând la microfoane pentru a nu fi „înghițiți“ de sonoritatea ansamblului. Bucuria sau, aș îndrăzni să spun, disperarea de a cânta în fața publicului, în sfârșit, a condus la a demonstra că potențialul vocal s-a păstrat nealterat, majoritatea soliștilor lansându-se în salbe de coloraturi, rulade, supraacute, chiar și în secvențe în care nu se justificau, încărcătura emoțională și decibelii punându-și amprenta asupra întregului concert, mai bine de două ore.
     Opereta românească a fost readusă în prim-plan, sub semnul lui Ion Dacian, demers binevenit, reluând multe momente din „Lăsați-mă să cânt“. Programul a inclus lucrări cândva nelipsite de pe afișul teatrului, îndrăgite sau poate uitate de ascultători, așa încât s-au succedat arii și duete din acea partitură, dar și din „Lysistrata“ de același Gherase Dendrino, dar și din „Culegătorii de stele“, „Răspântia“, „Leonard“ sau „Soarele Londrei“ de Florin Comișel, „Fântâna Blanduziei“ de Cornel Trăilescu, „Ana Lugojana“ de Filaret Barbu, „Mătușa mea Faustina“ de Liviu Cavassi sau „Examene, examene“ de Marius Țeicu, autor aflat în sală și aplaudat de interpreți și spectatori.
      Corul, pregătit de Aurel Muraru, a fost solicitat prea puțin, abia în ultima parte a programului, demnă de remarcat fiind însă revenirea unor soliști care au avut neșansa de a fi excluși, de mulți ani, din circuitul firesc al stagiunii curente, ceea ce sper să fie un (alt) semn bun de normalitate. Am reascultat soprane, cândva deosebit de apreciate, precum Ligia Dună, Eugenia Ilinca, Doina Scripcaru, Patricia sau Mediana Vlad, precum și pe tenorul Anton Zidaru. Alte prezențe au fost sopranele Bianca Ionescu, Daniela Vlădescu, Gabriela Daha, Gladiola Nițulescu-Lamatic, Tina Munteanu, mezzosopranele Claudia Măru-Hanghiuc sau Raluca Ciocă, tenorii Daniel Madia și Cristian Caraman, Valentino Tiron, baritonii Stefan Popov, Cătălin Petrescu și Marius Mitrofan, Emil Spătaru, bașii Orest Pîslariu-Ranghilov și Viorel Ciurdea. Fiecare a evoluat pe coordonatele bine știute, mai toți încercând să transmită expresivitate și farmec, lirism sau exuberanță, într-o alternare a momentelor „de linie“ cu cele inspirate din folclor, „pete de culoare“ susținute de dansuri și costume adecvate, excelent realizate de Gabriela Daha, Valentino Tiron, Mediana Vlad și Cătălin Petrescu.
     Tocmai pentru că a fost primul concert „adevărat“ al ansamblului și soliștilor Operetei (pe cel „aniversar“ nu l-aș încadra în aceeași categorie), mă feresc să comentez fiecare interpret în parte și aștept să-i reascult într-un nou concert, în care semnele absenței îndelungate de pe scenă să se estompeze și în care orchestra să fie mai temperată, condusă cu o precizie care să asigure sincronizarea cu demersul solistic.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe