Zilele de dinaintea sărbătorilor pascale au fost ofertante pentru melomani. Concertele corului „Madrigal“ şi al Feliciei Filip, dedicate în mod tradiţional Paştelui, dar şi un spectacol de operă oarecum surprinzător pentru această perioadă sunt comentate de dna Anca Florea, la rubrica Revelaţiile Euterpei.

 "> Opţiuni muzicale în săptămâna patimilor - Viața Medicală
Cultură

Opţiuni muzicale în săptămâna patimilor

de Anca FLOREA - apr. 27 2012
Opţiuni muzicale în săptămâna patimilor

Zilele de dinaintea sărbătorilor pascale au fost ofertante pentru melomani. Concertele corului „Madrigal“ şi al Feliciei Filip, dedicate în mod tradiţional Paştelui, dar şi un spectacol de operă oarecum surprinzător pentru această perioadă sunt comentate de dna Anca Florea, la rubrica Revelaţiile Euterpei.

 

   Cu câteva zile înainte de Înviere, Muzeul Cotroceni a oferit tradiţionalul concert de Paşti, susţinut de această dată de corul „Madrigal“, pentru prima oară în noua structură, mult întinerită, sub conducerea lui Voicu Popescu, experimentat dirijor care, de ani buni, lucrează şi cu excelentul cor de copii Radio, dar şi cu o formaţie corală ce abordează muzica religioasă. Preluând „Madrigalul“, a dorit să păstreze şi specificul repertorial prin care ansamblul a devenit celebru de-a lungul vremii, aşa încât, în eleganta sală de spectacol, publicul a (re)ascultat cu plăcere – poate chiar cu emoţie – pagini de mare frumuseţe de Pergolesi sau Mozart, acompaniate la pian şi clavecin de Verona Maier, dar mai ales lucrări româneşti de gen, semnate de Pascal Bentoiu sau Gh. Popescu-Brăneşti, precum şi suita de muzică bizantină alcătuită, cu ani în urmă, de Marin Constantin, pornind de la partituri compuse de autori din veacurile trecute, într-un „Florilegiu“ care a readus sonurile specifice cântărilor ortodoxe, intervenţiile solistice realizate de Ştefana Tiron, Florian Costea, Daniel Isăcescu, Doru Feraru sau Ştefan Voicu, punctate de recitarea unor versete din Biblie, întregind atmosfera de reculegere şi calm interior în care revenea, ca un laitmotiv, secvenţa „Hristos a înviat din morţi“ cântată în limba greacă. Poate că ar fi fost binevenită şi o tentă mai luminoasă, de primăvară, în piese mai alerte, dar programul a fost gândit sub semnul sentimentelor noastre în Săptămâna Patimilor, interpretarea ansam­blului şi veşmintele somp­tuoase amintind fas­tul renascentist de la curtea regală spa­niolă, con­ferind o aură de frumos şi elevaţie, mult apre­ciată şi de oaspeţii străini aflaţi în sală – în majoritate amba­sadori – şi de înalţi prelaţi. Şi sincer vorbind, m-au impre­sionat comentariile celor care, plecând de la concert, dădeau telefoane prietenilor pentru a le spune că… „Am ascultat Madrigalul! Îţi dai seama?“
   Chiar în acea seară, în apropiere, la Opera Naţională, un alt moment dedicat Sărbătorilor pascale a atras melomanii, soprana Felicia Filip invitând din nou la o întâlnire cu sensibilitatea unei muzici aparte, colaborând, după cum menţiona comunicatul ONB, cu pianista Ioana Maxim, dar şi „cu balerina Andreea Creţan, actorii Irina Ungureanu şi Ionuţ Kivu, cu Mike Godoroja & Blue Spirit, compozitorul şi interpretul George Coman şi chitaristul Silviu Stoica. (…) Aşa cum ne-a obişnuit, în prag de sărbători, Felicia Filip îşi va întâmpina publicul cu deosebită căldură, la Sala Studio a Operei Naţionale Bucureşti“.
   A doua zi, la Opera din Iaşi, a avut loc însă o reluare de mare succes – Gianni Schicchi de Puccini, care, chiar dacă se bazează pe o „întâmplare“ din Infernul lui Dante, deci poate părea surprinzătoare în pragul Paştilor, şi chiar dacă perioada respectivă, în care toată lumea este ocupată cu pregătirile „de casă“, părea să nu fie propice unui asemenea eveniment, totuşi a atras un public extrem de numeros în sala Casei de cultură a studenţilor, spectatorii „gustând“ fiecare replică, situaţie sau grimasă, într-o montare semnată, în trecutele stagiuni, de Anda Tăbăcaru-Hogea. Pe coordonate tradiţionale, cu personaje bine conturate, mişcarea destul de alertă se desfăşoară în decorul camerei unui „înstărit“ florentin şi în costume de epocă (scenografia Viorica Perju), totul cu alură uşor ironică, poate cu o tentă de grotesc. Eroii au fost întrupaţi de solişti în general tineri, cu voci frumoase şi mai ales foarte expresivi şi maleabili în plan scenic, formând o echipă omogenă, perfect sudată, astfel încât spectacolul a avut cursivitate, logică şi umor deloc „îngroşat“; fiecare a devenit un prototip cu relief şi pregnanţă, începând cu Gianni Schicchi, în care baritonul clujean Marian Pop, deşi în debut, a fost cuceritor, inteligent şi fără excese, cu o supleţe şi o vervă structurală, cu o mimică şi o plasticitate care au avut şi spontaneitate şi farmec, „trădând“ profesionistul format pe scene din lume; aşa cum glasul său calitativ şi maniera de a rosti cuvântul, cu dezinvoltură şi sens, i-au încântat (şi) pe cei care, poate, îl ascultau pentru prima oară. Basul clujean Petre Burcă i-a fost partener de scenă şi de această dată, dar într-un mai sobru Simone, remarcabilă fiind şi mezzosoprana Florentina Onică, debordantă în La Ciesca, reuşind prin doar câteva accente şi intervenţii să stârnească hohote de râs. În distribuţia numeroasă am remarcat şi materialul vocal al mezzosopranei Laura Scripcaru (Zitta), şi generozitatea glasului frumos al basului Octavian Dumitru (Betto), şi debutul lui Cătălin Berea (în Marco), alături de Aurel Bălae (Gherardo), Diana Bucur (Nella), Victor Zaharia (Ser Amantio), Ştefan Dragoş (Pinellino) sau Ionuţ Todică (Guccio), dar şi siguranţa micului Marcu Şerbănuţă în Gherardino, în timp ce Eduard Sveatchievici, în decrepitul Maestro Spineloccio, a reuşit un excelent rol de compoziţie. Printre atâtea personaje caricaturale, cuplul îndrăgostiţilor face o notă aparte, aducând lirismul, sensibilitatea şi tinereţea care… lipsesc cu desăvârşire la cei din jurul lor; iar soprana Ana-Maria Donose-Marcovici este şi o prezenţă încântătoare, cu un glas pe măsură, condus cu rigoare şi cu o frazare adecvată, cântând în compania… soţului său, tenorul Cosmin Marcovici, agreabil Rinuccio. La pupitru, un alt tânăr, Cristian Oroşanu, conducând cu fermitate şi precizie o structură vocal-orchestrală complexă, a obţinut o coloristică diversă, recomandându-se acum ca un bun dirijor.
   Astfel, în zilele care au precedat Sărbătoarea Învierii, unele repere s-au dorit mai aproape de spiritul acestora, altele propunând – voit sau nu – partituri cu trimiteri la… patimile omeneşti şi la locul lor de pedeapsă, pentru că şi Filarmonica bucureşteană, dirijată de Jochen Werner, a inclus în concertele acelei săptămâni Prima noapte valpurgică de Mendelssohn-Bartholdy…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe