Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Piesă bună de respirat pe caniculă

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 28 august 2015
     Zilnic termometrele arată cote ridicate. Asfaltul se topește sub picioare. Blocurile din jur au devenit sobe supraîncălzite. Unitățile sanitare sunt în alertă continuă. Aerul e sufocant, razele solare au devenit periculoase. Dacă teatrele de stat au închis porțile, teatrele particulare, spre cinstea lor, n-au renunțat la activitate și își prezintă în continuare producțiile lor în ciuda condițiilor atmosferice departe de a fi ideale. Într-un loc în care, în mod logic, nu ți-ai imagina că s-ar putea să fie un teatru, într-o casă părăginită, funcționează de câțiva ani, prin strădania unor tineri pasionați, un teatru cu un repertoriu la fel de amplu ca al teatrelor subvenționate: Unteatru. Iubesc teatrul particular. E unul în care se mai găsește adevărata pasiune pentru artă. Dar și disperarea, care le dă oamenilor forța de a se exhiba artistic.
     Canicula nu m-a oprit să văd spectacolul Un tramvai numit dorință de Tennessee Williams. Piesă-amiral a teatrului modern de pretutindeni, jucată cu enorm succes în întreaga lume, a avut premiera la New York, la 3 decembrie 1947, lansând un tânăr actor, Marlon Brando. A urmat un spectacol pe Broadway și un film cu marea actriță Vivien Leigh în rolul principal, amândouă regizate de Elia Kazan, aruncând piesa în legendă – filmul a primit mai multe premii Oscar, iar Williams a devenit, alături de Arthur Miller, unul dintre scriitorii cei mai admirați și mai jucați în România comunistă. Cred că n-a fost teatru în lume care să nu fi montat piesa asta încărcată de mult mister amar, multă sexualitate ascunsă, care a vrut să arate complexitatea atât de crudă a sudului american.
     Despre Unteatru am mai scris, uimit de profesionalismul și pasiunea grupului de tineri interpreți cu care lucrează regizorii Andrei și Andreea Grosu, părinții acestui spațiu de teatru independent care crește și se impune în peisajul artistic bucureștean cu spectacole extrem de originale. Din cauza condițiilor improprii, de fapt doar o cameră mai mare în care sunt înghesuite de o parte și de alta a unei micuțe scene improvizate cam 50 de scaune, regizorii au păstrat în montare doar cele patru personaje principale ale piesei. Blanche Dubois, o femeie singură, vine în vizită la sora ei, Stella, căsătorită cu Stanley Kowalski, un individ dificil, cu o instrucție sumară, și Mitch, un prieten al acestuia, cu care atât Stela, dar mai ales Blanche visează să-și refacă viața.
     Actorii aleși să interpreteze personajele sunt Mihaela Trofimov, Nicoleta Lefter, Liviu Pintileasa și Richard Bovnoczki, fiecare reușind admirabil să susțină partiturile extrem de grele propuse de regizori, care, împreună cu scenograful C. Turturică, au adaptat textul la condițiile existente, creând cu ingeniozitate actorilor locuri de joc cât de cât veridice. La rândul lor, artiștii au căutat să se adapteze spațiilor restrânse de joc, accentul căzând pe o trăire intensă a sentimentelor personajelor.
     Mihaela Trofimov, studentă a regretatului George Motoi, la Academia de artă „Luceafărul“ din București, cu un portofoliu impresionant de roluri, reușește cu succes să se transpună în pielea unui personaj dificil, chinuit, cu o biografie plină de amintiri dureroase. Jocul actriței, deși sobru, este încărcat de multă sensibilitate, exprimând o fragilitate psihică și, mai ales, o durere interioară profundă. Dorința de evadare a personajului din înfrângerile suferite prin refugiere în vise este sugerată cu finețe de jocul actriței. Mihaela Trofimov se dovedește în acest rol o excelentă actriță de dramă a tinerei generații.
Nicoleta Lefter și Liviu Pintileasa    Stella (Nicoleta Lefter) și soțul său Stanley (Liviu Pintileasa) se situează la polul opus, personajele lor plesnind de certitudini cauzate de o mică fericire meschină pe care le dă dragostea. Sunt total imuni la sensibilitățile bovarice ale lui Blanche. Stanley, în mitocănia lui agresivă, e un personaj generos din punct de vedere dramatic, pe care Liviu Pintileasa îl stăpânește cu dezinvoltură creând, în confruntarea cu cumnata sa, scene de mare intensitate.
     La rândul său, Richard Bovnoczki (Mitch), un actor extrem de interesant, într-un rol de mai mică întindere, al patrulea personaj al dramei, compune cu mijloace simple, sincere, viața unui tânăr modest, timid, copleșit de personalitatea debordantă a lui Stanley și de apariția solară în viața sa a unei femei care până acum îi era inaccesibilă intelectual. Bovnoczki joacă incapacitatea personajului de a lua o hotărâre crucială în viață cu mijloace de filigran, dovedindu-se în rolul acesta un urmaș de necontestat al maeștrilor de altădată ai rolurilor mici. Mitch ar vrea să-și creeze un viitor lângă o femeie ca Blanche, dar intenția sa este blocată, personajul fiind victima concepțiilor anacronice din viața sudului american.
     Nicoleta Lefter, pe care am admirat-o în spectacolele Teatrului Odeon, prezintă credibil sfâșierea lăuntrică a personajului între dragostea carnală pe care o are față de soțul său și afecțiunea ce o poartă surorii sale pe care e incapabilă să o ajute.
     E o bucurie să vezi atâta talent și dăruire la un grup de tineri actori care au înțeles să nu abdice în fața valului de vulgaritate exercitat de mai toate canalele de televiziuni particulare, care revarsă seară de seară peste publicul inocent tone de obscenități.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.