Newsflash
Cultură

Premiere și artiști celebri în ipostaze noi

de Anca FLOREA - feb. 3 2017
Premiere și artiști celebri în ipostaze noi
     Dacă stagiunea simfonică pare să se „încălzească” mai greu după pauza de Sărbători – concertele fiind încă destul de cuminți, cel puțin la București –, la teatrele lirice activitatea a început în forță încă din primele zile de ianuarie. Spre exemplu, la Opera Națională s-a prezentat noua producție cu „Lucia din Lammermoor” de Donizetti, în regia deja binecunoscută semnată de Andrei Șerban. Dar se lucrează intens și la pregătirea unor premiere coregrafice sau de operă, în timp ce se dorește readucerea pe afiș a unor titluri care dispăruseră din repertoriu din varii motive. De asemenea, distribuțiile spectacolelor curente cuprind, pe lângă debuturi interesante, și oaspeți de cotă în rolurile de prim plan. Iar la 31 ianuarie, pe scenă se va derula Gala Uniunii Artei Coregrafice din România, aducând secvențe diverse și atractive în interpretări pe măsură, balerini ai ONB și din țară evoluând alături de invitați de peste hotare.
     La rândul său, Opera din Timișoara a oferit numeroase repere pe toate gusturile încă din primele zile ale anului, pentru ca la 5 februarie să prezinte, fie și în formulă de concert, o noutate absolută pentru acel teatru – opera „Simon Boccanegra” de Verdi. O altă premieră coregrafică mult așteptată este programată la 24 februarie – „Șeherazada” de Rimski-Korsakov –, în coregrafia apreciatei balerine Carmen Cojocaru. La pupitru urmează să se afle Ciprian Teodorașcu de la ONB, iar în rolurile principale: Manuela Ardelean, Bogdan Rădăcină, Alin Radu, Mirabela Zonai sau Darius Agrima.
     Coincidența face ca aceeași creație verdiană să se cânte, tot în concert, la sala Radio, la 10 februarie. Orchestra Națională, Corul Radio și soliștii ce vor sosi din țară și din străinătate vor evolua sub bagheta italianului David Crescenzi, venit de la Timișoara, unde este dirijor permanent de peste un deceniu. Dar până atunci, în aceeași sală s-a organizat duminică, 22 ianuarie, un concert de muzică populară sub genericul „Când două inimi se unesc”, dedicat lui Valentin Sanfira, care și-a lansat cu acest prilej un nou CD. Au participat o orchestră condusă de Adrian Grigoraș și soliști îndrăgiți, precum Mioara Velicu, Petrică Mâțu Stoian, Niculina Stoican și mulți alții.
     Pe de altă parte, celebra casă de discuri Deutsche Grammophon, dar și Decca și Philips continuă să propună, într-o adevărată ofensivă, CD-uri ce includ înregistrări cu artiști de ieri și de azi, așa cum este, spre exemplu, violoncelistul Pierre Fournier. Pentru prima oară, acestuia i s-au gravat, pe 24 de CD-uri, interpretări memorabile cu Suitele de Bach, integrala beethoveniană a opusurilor pentru pian și violoncel realizată alături de legendarii Friedrich Gulda (în 1959) sau Wilhelm Kempff (1965), dar și triouri de același compozitor, în care ilustrul instrumentist cântă împreună cu violonistul Henryk Szeryng și același pianist – W. Kempff. Un aspect inedit este includerea, în seria acestor înregistrări istorice, a două versiuni cu poemul simfonic „Don Quixote” de Strauss, în care Fournier susține intervențiile solistice, sub bagheta lui Herbert von Karajan sau a lui Clemens Krauss. Este, cu adevărat, un dar special pentru melomani, asemeni secvențelor cuprinse pe alte CD-uri editate de casa germană. „In memoriam Claudio Abbado” constituie o reverență în fața unui îndrăgit dirijor care, din păcate, a părăsit această lume în urmă cu trei ani, la 20 ianuarie 2014. Deloc întâmplător, s-au alăturat pagini extrem de diverse de Mahler, Debussy, Verdi, Mussorgsky sau Schubert, dar și de contemporanii Nono, Stockhausen sau Rihm, pe care Abbado le-a oferit melomanilor, de-a lungul timpului, în compania orchestrei de la Scala din Milano, filarmonicilor din Viena și Berlin sau Orchestrei Simfonice din Londra. Cred că și albumul audio-video ce include lucrări de Chopin în viziunea pianistului Jan Lisiecki trezește interesul, mai ales că, pe lângă cele două concerte, prezintă și toate celelalte creații pentru pian și orchestră compuse de romanticul polonez. Înregistrate în studio, partiturile beneficiază de implicarea NDR Elbphilharmonie Orchester, cu Krzysztof Urbanski la pupitru. Poate fi o experiență aparte ascultarea cuceritoarelor creații de Chopin în viziunea conaționalilor săi de astăzi.
     Foarte mediatizat, de decenii aflat în centrul atenției fie ca pianist, fie ca dirijor, Daniel Barenboim a aniversat o jumătate de veac de la debutul său la Carnegie Hall din New York, la 20 ianuarie 1957. Momentul a fost marcat prin revenirea sa pe acel podium, dar alături de Staatskapelle Berlin, prezentând cele nouă simfonii de Bruckner. 
     Vorbind despre artiști îndrăgiți, trebuie menționat că legendarul tenor Placido Domingo a împlinit la 21 ianuarie, 83 de ani. Acesta și-a sărbătorit ziua de naștere dirijând, la Staatsoper Viena, opera „Romeo și Julieta” de Gounod, avându-i în cuplul central pe soprana Aida Garifullina și pe tenorul Juan Diego Flórez, următoarele reprezentații fiind la 28 ianuarie și 1 februarie. În același teatru liric, la 5 februarie, se va prezenta o nouă montare cu „Trubadurul” de Verdi, în regia lui Daniele Abbado, fiul dirijorului Claudio Abbado. Spectacolul va beneficia de o distribuție superbă, cu soprana Anna Netrebko, tenorul Roberto Alagna, mezzosoprana Luciana DʼIntino sau baritonul Ludovic Tézier, sub bagheta lui Marco Armiliato. Iar cei care doresc să vadă „pe viu” această producție, pot să-și programeze o „escală” la Viena fie pentru premieră, fie pentru spectacolele din 9, 12, 15 sau 18 februarie. Sinceră să fiu, m-ar tenta să (re)văd și „Don Giovanni” de Mozart, chiar dacă este o montare ce datează de ani buni, pentru că seria de reprezentații începută la 23 ianuarie continuă și la 29 ianuarie. Iar în distribuție, pe lângă baritoni de cotă precum Simon Keenlyside și Erwin Schrott, debutează soprana Irina Lungu (născută la Chișinău), în timp ce soprana Ileana Tonca își reia succesul constant în rolul Zerlinei, iar basul Sorin Coliban apare în Comandor. În fosă va fi Adam Fischer, care tocmai a aniversat, la 26 ianuarie, 300 de spectacole dirijate la faimosul teatru vienez.
       Astfel, melomanii noștri se pot răsfăța la București, la Timișoara, la Viena, sau în liniștea căminului, cu partituri din cele mai diverse, pe care le pot aplauda pe scenele de operă sau le pot asculta înregistrate pe disc. Interpretările le aduc în atenție deopotrivă soliști de altădată, intrați în istoria universală, precum și artiști din generațiile de astăzi, tineri sau ajunși la vârsta senectuții, dar cu un potențial și o faimă prin care încearcă să-i echivaleze pe predecesori. În același timp însă, interpreții noștri „de acasă” se străduiesc – și în mare parte reușesc – să ne ofere momente minunate prin tălmăcirea conferită unei muzici întotdeauna cuceritoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe