Newsflash
Cultură

Punctul #8

Punctul #8
    În ce mă privește, îndoielile privind „savoir faire“-ul unui fost înalt funcționar în structurile UE au fost în mare parte spulberate. Pentru o asemenea persoană, PR-ul este crucial, comunicarea cu cercurile interesate un „must“, ieșirea în social media dozată, iar agenda punctuală și lăsată deschisă pentru a putea fi completată chiar și cu ani înainte. De curând, premierul tehnocrat Dacian Cioloș și-a dezvăluit intenția de a continua proiectele începute (și guvernarea), ținându-și promisiunea de a rămâne independent și de a nu se implica politic până la terminarea acestui mandat. Astfel a fost inițiat un trend ignorant de guvernanții de până acum: ca să fii apt să conduci o țară (sau o instituție), trebuie să știi să formulezi deziderate, proiecte și să ai curajul să le susții (cu riscul de a nu le vedea vreodată implementate) pentru a determina schimbările mult așteptate. Pentru aceasta nu este nevoie de programe de guvernare stufoase, pe care nu are nimeni timp să le citească, ci de câteva pagini cu formulări simple, pe înțelesul tuturor, care să fie supuse dezbaterii publice. Așa a apărut platforma „#Romania100 – România la 100 de ani, zece principii ale unei guvernări pentru cetățeni“, însoțită de o listă cu acțiunile guvernului pentru primele 100 de zile și de un set de proiecte naționale pe care le consideră prioritare. De ce? Pentru că este ferm convins că România are nevoie de o reformă profundă, care să vizeze toate instituțiile statului și societatea civilă, care să se bazeze pe câteva principii și să fie realizată prin proiecte.
   „Decatlonul“ premierului, nu întâmplător marcat cu #(hashtag-uri), se referă la susținerea a zece principii – o Românie „cu“ (educație solidă, economie competitivă, guvernată cu bun-simț, de o clasă politică responsabilă) și „fără“ (corupție, sărăcie), care să aibă ceva de spus în UE și NATO și să fie a tuturor românilor, inclusiv a diasporei. Prin al optulea principiu, premierul explică ce înțelege prin #8 Susțin o Românie sănătoasă. Către acest paragraf mi-am îndreptat atenția, cu speranța că, dacă va fi susținut de guvernul de după alegeri, poate că România nu va mai ocupa ultimele locuri în statisticile sanitare europene. Reforma de până acum din sistemul de sănătate românesc ar fi putut de mult să fie înscrisă în Cartea recordurilor, pentru lipsa de leadership, viziune, management, comunicare și implicare civică. Unii indicatori monitorizați în statisticile internaționale nu pot fi calculați pentru România din lipsă de date. Iar în domeniile esențiale pentru consumatorii de servicii de sănătate (informarea și drepturile pacientului, accesul la tratament, rezultatele îngrijirilor medicale, gama și tipul de servicii medicale, produsele farmaceutice și e-health) nu se înregistrează progrese.
    Referitor la ce anume susține premierul la #8 pentru ca România să devină „sănătoasă“, consider că sunt omisiuni și că prioritățile au fost menționate într-o altă ordine decât cea logică. Printre motivele care au condus la eșecul repetat al reformelor din sănătate în România, în afară de finanțare (care a fost și este insuficientă, iar fondurile se folosesc neadecvat), definitoriu mi se pare faptul că, până în prezent, nu a fost ales principiul de bază al funcționării sistemului de sănătate românesc: social, de piață sau o combinație și în ce măsură. Încă nu se știe cui îi revine responsabilitatea pentru starea de sănătate a populației, statului și/sau cetățeanului, în ce măsură și, mai ales, cine cât plătește. În schimb, se știe că, fără un sistem adecvat de culegere a datelor și fără studii și screeninguri nu se pot estima nevoia de prevenție și de îngrijire, necesarul, răspândirea și tipul de servicii medicale, structura, pregătirea și acoperirea cu personal medical, costurile ș.a.
   În acest context, principiul #8 din platforma premierului ar fi trebuit să înceapă altfel și nu cu o frază despre faptul că prea mulți medici pleacă din țară și să continue cu referiri aproape în fiecare frază la asistența medicală din spitale. De fapt, principala amenințare a sistemului medical românesc nu este migrația externă, exodul în afara țării al personalului medical calificat. Adevăratul pericol este migrația în interiorul țării a profesioniștilor rămași, concentrarea personalului medical în marile orașe și în zonele bine dezvoltate economic. De aceea, consider binevenită formularea: „Trebuie să creștem accesul și calitatea serviciilor medicale la sate și în orașele mici și mijlocii“. Populația din rural și din orașele mici fără perspectivă de dezvoltare este aproape lipsită de asistență medicală continuă, bolile și decesele prevenibile diminuează vitalitatea și speranța de viață ale acestui popor îmbătrânit înainte de vreme. Pentru îmbunătățirea sănătății populației, este nevoie și de spitale, dar mai ales de medici generaliști și de familie, de asistenți medicali bine pregătiți, care să fie aproape și alături de cei sănătoși și de cei bolnavi, ca să educe, să recomande stilul de viață sănătos, să realizeze controale preventive, să acorde primul ajutor, să monitorizeze bolile cronice și grupurile specifice, să îngrijească pacientul până în ultimele clipe ale vieții, să fie parte din comunitate. De aceea, ar fi fost de preferat ca premierul: #1 să susțină explicit formarea și lărgirea competențelor personalului medical din asistența medicală primară și #2 să susțină explicit educația pentru sănătate, screeningurile și prevenția, despre care se vorbește atât de mult în UE și prin comisiile de specialitate ale structurilor europene. Nu cred că România, la vârsta de 100 de ani, are nevoie în primul rând de spitale noi, ci mai degrabă de cel puțin o sută de dispensare cu program zilnic și permanență după orele de cabinet, cu personal care să știe și să poată acorda asistență medicală la domiciliu, inclusiv bătrânilor ce au atins vârsta de 100 de ani și locuiesc singuri în locuri uitate de lume, tocmai pentru a preveni internarea în spital, de multe ori nejustificată și costisitoare. Asistența medicală primară, despre care nu se pomenește nimic în principiul #8 al platformei premierului, trebuie să stea la baza „unui sistem transparent, meritocratic, etic, care să pună pacientul în centrul său“. De aici ar trebui începută schimbarea sistemului medical românesc.
   O altă mare omisiune din principiul #8 este că nu se face vreo referire la educația pacienților care încă nu-și cunosc drepturile și obligațiile sau nu știu cum să-și exprime părerea de grup sau să stabilească un parteneriat cu medicul/asistenta pentru prevenirea și rezolvarea problemelor de sănătate. Pe lângă „Este nevoie de un program de modernizare a infrastructurii spitalicești, de un plan național de resurse umane pentru reprofesionalizarea administrației și a managementului în sistemul medical din România“, ar fi la fel de multă nevoie de: #3 programe de educație, prin care cetățenii să devină conștienți că au un cuvânt de spus, să învețe să se organizeze mai bine și să-și formuleze puncte de vedere explicite despre cum ar dori să fie îngrijiți dacă au probleme de sănătate și cât ar trebui să coste, raportat la posibilitățile financiare.
   Din păcate, sănătatea populației și aducerea serviciilor medicale la standarde civilizate nu a fost și încă nu este o prioritate politică sau un punct important al programelor de guvernare sau al platformelor de intenții, așa cum se întâmplă în alte părți. După alegeri, există din nou riscul să fie numit un alt ministru al sănătății, care își va impune – ca și până acum – ideile de reformă și echipa proprie, fără a continua ce este bun din cele începute de predecesorii săi.
   Deocamdată, platforma #România 100 are toate șansele să devină un hype, este comentată și semnată online de zeci de mii de susținători. Poate nu va ajunge niciodată să fie pusă în practică și nici să fie evaluată, dar ea va rămâne reprezentativă pentru un premier preocupat să ne arate că trebuie să „ne recâștigăm încrederea în România și în noi înșine“. Chiar dacă ni s-au înecat, demult, toate corăbiile.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe