Newsflash
Cultură

Răspunsuri şi confesiuni

de Dr. Virgil RĂZEŞU - apr. 18 2014
Răspunsuri şi confesiuni
În 2006, cu ocazia împlinirii a 250 de ani de la naşterea lui Mozart, publicam o carte cu titlu şocant: „Mozart, sunt eu“, a elveţianului Max Genève.
Sigur, în lumea psihiatrică ne putem întâlni cu Napoleon, Alexandru cel Mare, Iisus Hristos sau cu alte personaje şi nu rămânem surprinşi (ba şi îndureraţi) decât de… rătăcirile minţii. De asemenea, oricine poate afirma că e pasionat de muzica lui Mozart, că are „ceva“ din meşteşugul lui, că se apropie de geniul său ori că a compus ceva la fel, dacă nu mai reuşit decât marele muzician şi aşa mai departe. A declara însă că eşti chiar Mozart e prea de tot, nu poate fi taxat decât ca o mare necuviinţă ce nu poate rămâne nesancţionată. Dar autorul, care „mănâncă Mozart pe pâine“, cum afirmă personajul principal al cărţii, conştient de riscuri, ne invită la lectură, decriptează, pe cât posibil, date încă neelucidate din viaţa scurtă şi zbuciumată a compozitorului şi se contopeşte (evident, atemporal!) într-atâta cu muzicianul cel mai cântat pe toate meridianele lumii, încât cititorul răsuflă liniştit, îşi reprimă revolta iniţială şi, luminat şi el, îi dă dreptate autorului: „Da, aşa mai merge!“.
Publicându-şi cartea intitulată Eu, Chirurgul, şi confratele nostru întru bisturiu şi condei Dan-Gabriel Arvătescu, de la Roman, îşi asumă un risc important, cu atât mai mult cu cât (aidoma latino-americanului Augusto Roa Bastos, în cartea despre dictatură „Eu, Supremul…“) transformă sub­stantivul comun într-unul propriu, ceea ce te poate duce cu gândul la intenţia de a-şi hiperboliza profesia, activitatea şi rezultatele, dincolo de ce se cunoaşte ori au consemnat alţii. Iar dacă luăm în seamă subtitlul, monologuri dialogate, în care contradicţia dintre termeni este flagrantă, următorul gând te poartă către nevoia autorului de a dialoga cu sine însuşi, pe parcursul numeroaselor mo­men­te în care se rupe de orice altă pre­ocu­pare, pentru a se dedica corpului ome­nesc, aflat într-o ipostază nefirească, indusă de uzură, boală, accidente etc.
Ne-am aştepta ca tema principală a cărţii sale să fie dedicată chirurgiei. Dar autorul depăşeşte cu nonşalanţă şi cu meşteşug aria cunoscută şi ne înfăţişează viaţa cu care dă piept în fiecare zi, ne trezeşte impresia că timpul monologurilor sale dialogate este tocmai acela în care pătrunde (milimetru cu milimetru sau, mai bine spus, celulă cu celulă), mereu uimit de perfecţiunea creaţiei, în templul corpului omenesc. Doctorul Dan Arvătescu nu ne oferă nici un excurs autobiografic, nici o paletă de întâmplări al căror erou a fost în decursul a peste două decenii de profesie practicată cu înţelepciune, ci încearcă să răspundă propriilor întrebări, puse de viaţa însăşi. Fiindcă el, chirurgul, nu este doar un profesionist, un meseriaş, ci o părticică a societăţii căreia nimic din ce se întâmplă în jur nu-i este străin sau indiferent, permanent dominat de nevoia de a cunoaşte ori a înţelege mai mult decât ştie, de a schimba lucrurile de care nu este sigur şi, în cele din urmă, de a răspunde aşteptărilor şi speranţelor puse în el. Autorul nu emite sentinţe imuabile, nu hotărăşte ce este bine şi ce nu, după propria minte şi alcătuire, fiindcă este conştient că răspunsurile, puzderie, ţin de oameni şi de fapte. Nu cedează tentaţiei de se lansa în acţiuni întâmplătoare, cu alte cuvinte, nu vrea să se afle în treabă. Şi o dovedeşte din plin în „Discurs misandru“ (după mine cel mai reuşit text din întreaga carte), care nu este altceva decât o reuşită, spumoasă şi inteligentă şarjă la adresa veşnicului binom femeie-bărbat şi a relaţiilor dintre ei.
Cred că ceea ce se potriveşte cel mai bine ideilor pe care autorul ni le împărtăşeşte se încadrează în „confesiuni” (nu tablete, cum consideră unii comentatori ai cărţii), sinceritatea comunicării fiind evidentă, multiplicată de o fantezie interpretativă şi creatoare bogată şi policromă, care nu supără pe nimeni, ba chiar obligă cititorul să-şi pună şi el aceleaşi întrebări sau să răspundă unora deja puse.
„Eu, Chirurgul…“ este o apariţie editorială incitantă, care ne pune probleme şi ne invită la reflecţii, ne obligă să nu trecem indiferenţi pe lângă viaţa noastră şi a altora, să ne dovedim demni de apelativul de fiinţe gânditoare.
Cartea este prefaţată de Lucian Strochi, criticul polivalent care subliniază calitatea şi fantezia textului şi a problematicii pe care o promovează, şi se încheie cu un consistent „Reţetar pentru iubire“ al părintelui Cornel Paiu, preşedintele societăţii culturale romaşcane de ţinută „Clepsidra“, în care, trecând în revistă scriitori români ori străini, schiţează portretul medicului scriitor. Subliniem reuşita ilustraţiei grafice, asigurată de Cristinel-Ionel Prisacaru, care sporeşte interesul pentru lectură.
Nu pot încheia fără a cita dedicaţia măgulitoare pe care doctorul Dan Arvătescu mi-a adresat-o pe volumul oferit: „Omului care mi-a fost când mentor profesional, când model de viaţă, cu dragoste“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe