Sistemul olandez de sănătate este recunoscut ca unul dintre cele mai performante la nivel mondial. Reforma sistemului românesc după acest model ar fi fost, aşadar, lăudabilă… Dacă nu ar fi însemnat simpla transpunere a unei legislaţii exemplare la o realitate disfuncţională. Deciziile şi schimbările profunde care trebuie adoptate înaintea implementării unei noi legi a sănătăţii sunt exemplificate, în cunoştinţă de cauză, de dna dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu, în Jurnalul unui medic cosmopolit.

 "> Reformă cu copy & paste - Viața Medicală
Cultură

Reformă cu copy & paste

Reformă cu copy &  paste

Sistemul olandez de sănătate este recunoscut ca unul dintre cele mai performante la nivel mondial. Reforma sistemului românesc după acest model ar fi fost, aşadar, lăudabilă… Dacă nu ar fi însemnat simpla transpunere a unei legislaţii exemplare la o realitate disfuncţională. Deciziile şi schimbările profunde care trebuie adoptate înaintea implementării unei noi legi a sănătăţii sunt exemplificate, în cunoştinţă de cauză, de dna dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu, în Jurnalul unui medic cosmopolit.

 

   Ideea de a reforma asistenţa medicală din România după modelul olandez merită un compliment la adresa iniţiatorilor. Pentru că s-a găsit balanţa optimă între public şi privat, cu menţinerea costurilor în limite rezonabile, cu acordarea de servicii de înaltă calitate şi cu un ridicat grad de satisfacţie printre profesionişti şi consumatori, sistemul medical olandez este considerat, la ora actuală, de experţi, ca fiind unul dintre cele mai performante din lume şi demn de urmat. Dar a gândi că acest sistem medical performant poate fi încorporat în structurile sanitare actuale din România, cu un simplu copy & paste, este o utopie şi dovedeşte, printre altele, şi o mare doză de naivitate…
   Lăsând la o parte domeniile unde diferenţele dintre România şi Olanda sunt semnificative şi dificil de nivelat – cum ar fi: finanţarea sistemului sanitar (procentul din PIB, câţi sunt, cum se strâng şi unde se duc banii asiguraţilor…), organizarea învăţămân­tului medical iniţial (curricula, numerus clausus…) şi continuu (sistem de re-acreditare), influenţa industriei farmaceutice (în organizaţiile profesionale şi de pacienţi, în educaţia medicală continuă, în compensarea şi preţul medicamentelor), infrastructura comu­nitară (clădiri, drumuri, folosirea internetului, IT&C…), funcţionarea societăţii civile (implicare/voluntariat, dorinţa de asociere, cunoaşterea drepturilor şi obligaţiilor, exprimarea punctelor de vedere) –, între cele două sisteme de sănătate există, deocamdată, puţine similarităţi care să facă posibilă armonizarea.
   În acest context şi pe lângă cele menţio­nate, în actualul sistem medical românesc, înainte de a se implementa o nouă lege a sănătăţii, ar mai trebui efectuate nenumărate alte schimbări de formă şi de fond. Dintre acestea, enumerăm şi exemplificăm în cele ce urmează doar câteva.

Viziune

   • Alegerea principiului de bază al siste­mului de sănătate dorit – social, economie de piaţă sau o combinaţie. CUI îi revine responsabilitatea unei bune sănătăţi şi îngrijiri a populaţiei, statului sau cetăţeanului şi în ce măsură, şi, mai ales, cine şi cât plăteşte. De exemplu, olandezii au ales formula „statul îngrijitor“, un modelul social cu subtile inserţii de economie de piaţă: statul plăteşte şi are grijă, în mare parte, de sănătatea cetăţenilor. Aproape toţi olandezii plătesc asigurare medicală de bază şi sunt înscrişi pe lista unui medic de familie.
   • Elaborarea unei viziuni pe termen lung, având în vedere schimbările demografice şi de morbiditate din ţară (şi în context european). Statele vestice au elaborat prognoze şi cunosc necesarul de resurse financiare şi de personal de peste cinci, zece sau 20 de ani; ele instruiesc, de câţiva ani, profesioniştii pentru a face faţă numărului în creştere de bolnavi cronici şi de vârstnici.
   • Definirea poziţiei fiecărui grup profesio­nal, cu scopul de a menţine echilibrul din sistem, de a promova colaborarea şi de a asigura asistenţa de înaltă calitate, mai puţin cu gândul la beneficii substanţiale. La baza (în fapt, cheia) sistemului medical olandez sunt medicii de familie, extrem de competenţi, dar şi respectaţi de cetăţeni.

Infrastructura

   • Alegerea mijloacelor de comunicare şi de înregistrare a datelor (dosar electronic, raportare reală, bine controlată şi la ce nivel, prin ce metode) şi instruirea profesioniştilor. Numărul scăzut de profesionişti care ştiu să utilizeze computerul (la înregistrarea datelor medicale sau în educaţia medicală continuă), comparativ cu alte ţări europene, constituie un mare impediment în reforma sistemului românesc. Deoarece analiza de date fiabile stă la baza reformelor unui sistem de sănătate, olandezii colectează datele din spitale şi din asistenţa primară prin dispensarele-santinelă şi ICPC(International Classification of Primary Care). De asemenea, sunt colectate date şi din alte unităţi de îngrijire.
   • Stabilirea tipului de case de asigurări de sănătate (CAS): independente, concu­rente, private sau de stat, în număr limitat sau monopol. În Olanda, există doar câteva CAS (combinaţii de stat şi privat) ce oferă fiecărui cetăţean o poliţă universală, cu un pachet de servicii de bază bine definit, la acelaşi preţ şi nediscriminatorie. În comple­tare, se oferă poliţe facultative extrem de variate. CAS încasează banii din asigurări, negociază serviciile cu furnizorii acreditaţi, stabilesc lista de medicamente compensate şi de servicii.
   • Acreditarea şi controlul instituţiilor medicale. Peste tot în lume, se face printr-un număr limitat de instituţii independente, ce funcţionează după norme stricte.

Profesioniştii

   • Asanarea listei de specialităţi cu job description şi contract de muncă colectiv, dar negociabil individual. În România, comparativ cu alte ţări, există cea mai lungă listă de specialităţi.
   • Crearea unui contingent de adevăraţi manageri în sănătate. Managerii medici şi/sau cadre universitare sunt foarte puţin întâlniţi în alte sisteme de sănătate dată fiind imposibilitatea practicării în paralel a profe­siei, dar şi din cauza conflictelor de interese.
   • Propagarea colegialităţii, a interdis­cipli­narităţii şi a lucrului în echipă. Pro­fesioniştii olandezi iau toate deciziile prin consultări interdisciplinare (inclusiv cu asistentul medical, logopedul, psihologul, asistentul social…), iar lucrul în echipă este un crez. Există puţini „solişti“ în sistem – doar în rândul medicilor de familie din „sate“.
   • Stimularea spiritului de breaslă şi apar­tenenţa la asociaţiile profesionale, fără a introduce obligativitatea. Fiecare grup profesional are o asociaţie, nu mai multe. Nimeni nu este obligat să facă parte din vreo asociaţie sau să plătească o cotizaţie, dar există o înaltă conştiinţă de apartenenţă la un grup şi convingerea că trebuie să fii bine reprezentat ca să-ţi poţi apăra şi negocia drepturile. Ca urmare, aproape fiecare este înscris în societatea de profil, plăteşte cotizaţie, participă la adunări, dezbateri şi îi alege în deplină cunoştinţă de cauză pe cei care îl vor reprezenta.
   • Creşterea respectului între profesio­nişti şi pacienţi, cu aplicarea regulilor de conduită şi disciplină de ambele părţi. Plăţile informale nu există, încrederea şi respectul faţă de profesionişti sunt foarte ridicate în rândul cetăţenilor olandezi.
   • Respectarea autonomiei profesionale şi instalarea transparenţei, inclusiv în recunoaşterea erorilor medicale. Olandezii discută în echipă despre erorile medicale, transparenţa este în creştere şi se aplică principiul: „din greşeli se învaţă“.

Management şi funcţionare

   • Stabilirea precisă a funcţiilor şi lărgirea competenţelor celor de la baza sistemului, în principal asistenţa primară (adică medici de familie, moaşe, îngrijire la domiciliu, paramedici etc.). Medicii de familie olandezi rezolvă 80% din nevoile pacienţilor, prin acordarea unei game lărgite de servicii de prevenţie, diagnostic şi tratament, inclusiv prin participare în reţele de îngrijire a bolilor cronice (diabetul se diagnostichează, tratează şi urmăreşte în asistenţa primară, inclusiv cel insulinodependent), cu specialişti şi paramedici. Durata de spitalizare este redusă datorită faptului că îngrijirile la domiciliu împreună cu medicul de familie preiau bolnavii din spital cât mai devreme posibil.
   • Standardizarea actelor medicale prin pro­tocoale şi ghiduri. Asociaţiile profe­sioniştilor olandezi au elaborat un număr impresionant de standarde, ghiduri şi protocoale naţionale, regionale sau la nivelul instituţiilor. Acestea sunt revizuite periodic şi contribuie la calitatea actului medical.
   • Reglementarea fluxului şi a circulaţiei pacienţilor în sistem. În Olanda, medicul de familie îndeplineşte funcţia de gatekeeper, filtrează în mare parte intrările şi gestionează datele medicale ale pacientului. La specialist se ajunge cu bilet de trimitere de la nivelul asistenţei primare, altfel pacientul poate fi respins – dacă nu este vorba de o urgenţă – sau va plăti integral costurile. Informaţiile de la specialist se trimit automat medicului de familie.
   • Înfiinţarea de reţele de servicii integrate. Toate ţările europene au ales să lucreze în reţele de îngrijire regionale sau naţionale, în funcţie de specificul morbidităţii; în România, nu se manifestă niciun fel de interes în acest sens. În aceste reţele, specialiştii olandezi din spitale împreună cu profesioniştii din prima linie acordă îngrijiri medicale pacienţilor cu boli cronice sau cu nevoi speciale.
   • Luarea deciziilor prin consultări şi negociere (ce presupune inevitabilul compromis). Prin aşa-numitul model „polder“ (trad.: insulă plutitoare), managerii/decidenţii din sănătate olandezi iau hotărârile după informarea corectă şi din timp a părţilor interesate, urmată de consultări şi negocieri.
   • Implementarea schimbărilor pe baza dovezilor ştiinţifice. Nu se implementează schimbări în sistem fără efectuarea prealabilă de proiecte de fezabilitate, care pot dura şi ani de zile. De exemplu, pentru a se ajunge la adoptarea actualului model sanitar şi de CAS, dezbaterile au durat aproape 16 ani…
   • Reglementarea modului de depunere a reclamaţiilor şi soluţionarea conflictelor medic-pacient la nivelul fiecărei instituţii de comisii cu adevărat independente. Doar în rare cazuri, profesioniştii olandezi ajung la comisia de disciplină sau în instanţă.
   • Implicarea consumatorului de servicii în politica sanitară. Organizaţiile olandeze ale pacienţilor joacă un rol activ în deter­minarea politicii sanitare şi sunt parteneri indispensabili la masa de discuţii/negocieri.
   • Întărirea autonomiei instituţiilor medi­cale. Olandezii au optat pentru autonomia profesioniştilor (medici de familie, alţi specialişti, moaşe, stomatologi, fiziotera­peuţi, logopezi etc.) şi a unităţilor sanitare (atât de prestări servicii, cât şi de control). Spitalele sunt o combinaţie de privat şi public, un hibrid de societate comercială şi fundaţie; specialiştii şi medicii de familie sunt organizaţi într-un fel de societăţi comerciale, dar pot lucra şi ca angajaţi ai unei instituţii.
   • Mandatarea transparentă, stabilirea atribuţiilor şi limitarea celor împuterniciţi să decidă schimbările din sistem. În mai toate ţările, instituţiile implicate în reforma unui sistem sanitar au atribuţii complementare şi nu concurente şi lucrează împreună.
   Din păcate, lista ar putea continua… Un lucru este însă evident: înainte de a se începe reforma, ar trebuie să fie schimbate mentalităţi şi să fie elaborate (sau, dacă există, să fie implementate) multe alte legi, pentru a micşora distanţa dintre sistemul medical românesc şi orice alt sistem medical performant.
   Paradoxal, momentul ales pentru „schimbarea“ la faţă a sistemului medical românesc este unul favorabil, deoarece toată lumea este de acord că aşa nu se poate merge mai departe, iar ineficienţa şi insatisfacţia au atins nivelul maxim, încât a pune punct şi a o lua complet de la capăt pare cea mai bună soluţie. Un alt mare avantaj al unei acţiuni de tip „Reset & Start“ este că se poate alege cu mai mare uşurinţă între un sistem de sănătate social, bazat pe solidaritate, sau unul comercial, cu profit şi orientat spre economia de piaţă.
   La întrebarea: „Ce sistem de sănătate s-ar potrivi cel mai bine în România?“ nu se va putea da un răspuns până când părţile implicate (politicieni, profesionişti, cetăţeni) nu vor şti ce vor, nu vor recunoaşte deschis ce pot şi nu vor stabili ce anume vor să schimbe. Până atunci, „modelul românesc“, altfel unic în lume, şi încercarea de reformă prin Copy & Paste au toate şansele să fie recomandate de experţi ca obiect de studiu despre ce „model nu este demn de urmat“ şi despre „cum nu trebuie făcută reforma unui sistem medical“.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe