Newsflash
Cultură

Regi și papi la Mogoșoaia

de Candid STOICA, Paula ROMANESCU - iul. 19 2017
Regi și papi la Mogoșoaia
     Recent, la Palatul Mogoșoaia, s-a jucat „Cavaleria și construcția templului interior” (regizor: Șerban Puiu), reprezentație a piesei „Filip și Clement” semnată de Cristian Tiberiu Popescu, distins poet, dramaturg și eseist, autorul piesei „Mai potoliți-l pe Eminescu!”, jucată cu ani în urmă la Teatrul Național din București.
     Subiectul s-a centrat pe lupta accerbă care s-a purtat pentru putere între monarhul Franței – Filip al IV-lea, denumit și „Cel Frumos” și Papa Clement al V-lea. Lupta s-a soldat cu arestarea și torturarea membrilor Ordinului Cavalerilor Templieri, acuzați de erezie, homosexualitate și corupție și în final cu desființarea ordinului, arderea pe rug a conducătorului Jacques de Molay și surghiunirea Papei Clement al V-lea, la Avignon.
     La vremea respectivă, Europa era un spațiu unde se înfruntau, pe de-o parte, regii și feudalii, iar pe de altă parte, regii între ei. Biserica intervenea deseori în guvernarea statelor, iar statele de puțin timp constituite interveneau în modul de organizare a Bisericii. Acestor rivalități haotice, maeștrii templieri din umbră încercau să le opună ideea unei sinarhii, adică a unei ordini sociale în care diferitele puteri, exercitându-se fiecare în sfera sa, nu s-ar fi suprapus.
     Conflictul respectiv, de acum mai bine de 700 de ani, amintește frapant de procesele staliniste din Rusia sovietică, ce au atins punctul culminant la sfârșitul celui de-al patrulea deceniu al secolului trecut. În ambele cazuri, oamenii au fost arestați abuziv, acuzați de crime închipuite, torturați și apoi lichidați.
     Regizorul Șerban Puiu a reușit, cu o excelentă distribuție, să dea o notă credibilă ilustrelor personaje ale timpurilor trecute, și mai ales întâmplărilor dramatice consemnate cu lux de amănunte în istorie. Cunoscutul actor al Teatrului Național București, Marius Bodochi, a fost un Papă șovăielnic, care a încercat prin tot felul de vicleșuguri și manevre de culise să se opună dorințelor abuzive ale regelui. Florin Kevorkian a relevat cu pregnanță un rege autocrat, care nu se sfiește să calce totul în picioare, inclusiv legi sau vechi cutume, pentru a-și duce la îndeplinire planurile tiranice de cucerire a primordialități puterii. Sarcini destul de grele au avut amândoi interpreții, însă le-au biruit cu succes, în fața unei asistențe avizate.
     Ion Chelaru a fost Nogaret, unul dintre sfetnicii regelui, pe care l-a creionat cu inteligență drept un personaj crud, fără scrupule și diprețuitor, dispus să satisfacă toate poftele și toanele absolutiste ale monarhului. Într-un rol de o mai mică importanță pe care eu însumi l-am jucat (medicul Papei), am încercat să dau o înfățișare credibilă unui personaj misterios, luându-l ca model pe doctorul Șmil al lui Ștefan cel Mare din piesa „Apus de Soare” a lui Barbu Ștefănescu-Delavrancea.
     În ultimă instanță, cu certitudine se poate afirma că piesa lui Cristian Tiberiu Popescu, „Filip și Clement”, în contradicție cu defuncta dramaturgie realist socialist encomiastă, este o pagină reușită a unui segment sângeros de istorie europeană, rivalizând de multe ori cu succes piesa lui Bertolt Brecht, „Galileo Galilei” și situându-se destul de lejer alături de piesa lui T. S. Elliot „Omor în Catedrală”, considerată o capodoperă a genului. 

 

Candid STOICA

 

128 de ani

 

     Au înflorit și s-au scuturat salcâmii pentru a o suta douăzeci și opta oară de când Luceafărul românesc s-a mutat în locul lui menit din cer. S-au implinit 128 de ani de când teiul își scutură creanga de miresme peste pământul în care s-a mutat trupul de lut al poetului.
     Au încercat niște epigoni să-l închidă, cu necuprinsul geniului său cu tot, în întunericul-debara care le ține loc de rațiune, însă n-au reușit! Greșeala lor – spunea un cărturar om de știință român de talie internațională –, este că au îndrăznit să muște din jarul stelei, uitând că la ea se ajunge cu iubire doar. Orice încercare de a o atinge cu ură îl reduce pe agresivul arogant la neantul din care s-a ivit.
     Dar Eminescu trăiește! Cu fiecare zi de 15 iunie îl simțim tot mai viu. Iar noi, românii, ne simțim tot mai mândri că prin el ne recunoaștem frumusețea sufletului și clarul minții. Suntem fericiți că el s-a ivit în neamul nostru și nu altundeva, că prin creația sa limba română și-a aflat înaltă înnobilare.
     La biserica ctitorită de regina Maria din Capitală, a avut loc slujba de prohodire a lui Mihai Eminescu cel mutat în viața fără de sfârșit. Aceasta a avut loc după încheierea obișnuitei ceremonii liturgice, fiind oficiată de cinci preoți parohi, cu participarea unui număr semnificativ de reprezentanți din corul Patriarhiei Române (voci cu totul minunate prin limpezime și profunzime), însoțiți și coordonați de Protopsaltul Mihail Bucă.
     Nu a constituit o întâmplare faptul că, pe lângă enoriașii Sfintei Biserici, la eveniment au fost prezenți în număr mare oameni de arte și carte. Aceasta intra deja în ordinea firescului. Se cuvine să amintim că acest eveniment a fost posibil grație deschiderii pe care Părintele Gheorghe Neagoe o manifestă față de creatorii din toate domeniile de cultură și artă, participând frecvent la acțiuni literar-artistice – recitaluri de poezie, lansări de carte, concerte sau vernisaje de pictură și sculptură.
     După slujbă a avut loc un omagiu emoționant adus marelui poet de scriitori și artiști. A luat cuvântul întâi Florian Laurențiu Stoica, președintele fundației literar-istorice „Stoika”, iar în spusele sale a înflorit lumina gândului bun sub veghea geniului tutelar. Din țara de peste Prutul legănat de doina românească a luat cuvântul doamna ambasador Iuliana Gorea-Costin. Profesoara Floarea Necșoiu a prezentat o comunicare despre Eminescu și poezia religioasă, apoi au recitat din sau despre poet actrița Doina Ghițescu, poetele Victoria Milescu, Doina Bârcă și compozitorul interpret Marin Ghioroiu. Din îmbinarea sfântă a muzicii semnate de Ciprian Porumbescu și versurile eminesciene din „Sara pe deal”, sopranaDana Irina Gâju a făcut să plouă peste lume cu armonii ca niște lacrimi de ape.
     Dintre prezențele poetice, menționez pe: Passionaria Stoicescu, Ella Blue, Cornelia Violeta Popescu, Rodica Subțirelu, Eliza Roha, Ioan Rațiu, Corneliu Zeana, Viorel Speteanu, Florin Grigoriu, editorul Nicolae Roșu Carpen și sculptorul Constantin Sinescu – realizatorul unui foarte reușit bust al lui Eminescu, care-și așteaptă turnarea în bronz și plasarea în spațiul public.
     Privind cu pioasă admirație pictura de pe zidurile bisericii cu hramul „Sfânta Maria – Miron Patriarhul”, nu m-aș mira deloc să aud, coborând dintre sfinții aureolați cu raze de lumină, vocea de taină a poetului-Luceafăr: „Cum n-oi mai fi pribeag / De-acum înainte / M-or troieni cu drag / Aduceri aminte”. Noi suntem astăzi purtătorii aducerii aminte: a fost odată pe pământul nostru binecuvântat un poet ca niciun altul de frumos la chip, la suflet, la gând, la cuvânt. Numele lui a fost Mihai Eminescu.

 

Paula ROMANESCU

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe