Newsflash
Cultură

Remake la TNB

de Candid STOICA - oct. 26 2015
Remake la TNB
     Teatrul Național reia un spectacol-mamut, de peste trei ore și jumătate, care vorbește în termeni duri despre o criză similară din secolul trecut, în care oamenii sunt aduși la o stare lamentabilă de lașitate din cauza sărăciei.
     Iată unul din paradoxurile României de azi: Vizita bătrânei doamne, cu titlul original Der Besuch von alten Dame, considerată cea mai importantă operă a elvețianului Friedrich Durrenmatt, a  avut premiera mondială în 1956 și de atunci a străbătut glorios mapamondul, fiind jucată pe mai toate scenele mari ale lumii. A avut parte și de o ecranizare celebră în 1964, cu două staruri internaționale: Ingrid Bergman și Anthony Quinn (în care marele actor apare pe generic și în postura de producător).
     În anul 1963, într-un moment de liberalizare politică a regimului comunist, Teatrul Național s-a bucurat de un excelent spectacol, în regia lui Mony Ghelerter, cu Aura Buzescu și Jules Cazaban în rolurile principale (ulterior au jucat și Elvira Godeanu și Matei Alexandru). Ca să glumim, s-ar putea spune că recentul spectacol e un remake al celui de acum 52 de ani.
     Milionara Klara Zachanassian, întorcându-se după 30 de ani în orașul natal, de unde fusese alungată și unde, în tinerețe, trăise o mare poveste de dragoste, promite locuitorilor, ajunși la limita supraviețuirii după criza care a urmat celui de-al Doilea Război Mondial, că-i va ajuta oferindu-le un miliard în schimbul vieții bărbatului care a necinstit-o și trădat-o în tinerețe.
     Iată pe scurt rezumatul celebrei piese, veche de peste 50 de ani. Alexander Morfov, care după succesul spectacolului „Exilații“ de acum trei ani (jucat și la Teatrul Național), e o vedetă internațională (folosind traducerea Mașei Dinescu), realizează, împreună cu scenograful Alex Toromanov, un spectacol amplu, spectaculos, chiar senzațional, cu o desfășurare de forțe remarcabile, unde se joacă în forță, se cântă ca la operă și se dansează ca în spectacolele de televiziune.
     Folosind o adaptare în care protagoniștii sunt ușor întineriți și schimbând data revenirii eroinei (după 30 de ani), tăind replica în care ea (Klara) declară că tot corpul îi este străbătut de proteze, regizorul, după exemplul distribuirii lui Ingrid Bergman, în celebrul de acum film, „Vizita“, (produs de Anthony Quinn) a dorit cu tot dinadinsul ca eroina să fie o divă și a distribuit-o în rolul titular pe Maia Morgenstern. Actrița reușește de multe ori să creeze scene de mare tensiune, ca cea din catedrală, când îi demască pe preot și profesor, strigându-și violent durerea de a fi fost alungată din oraș și nevoită, ca să poată supraviețui, să se prostitueze, făcând zob cu o singură mișcare a mâinii câteva bănci solide. De multe ori mi s-a părut că a luat mult prea ușor rolul, lăsându-i greaua sarcină de a duce toată piesa, colegului său Mircea Rusu în dificilul rol al lui Alfred III (pe care regizorul și-a luat libertatea să-l numească Alfred Miller), ceea ce actorul reușește pe deplin. Mircea Rusu este, pe rând, timorat, umil, bulversat de formidabila ascensiune a iubitei din tinerețe, vrând cu tot dinadinsul să șteargă gestul de a o fi respins atunci, scuzându-se mereu și sperând într-o minune ca ea să fi uitat purtarea lui. Cred că e o realizare solidă în palmaresul actorului care a părăsit pe moment scena Naționalului, obligat de o lege neroadă, să se dedice profesoratului. 
     Piesei dure, acide, cu replici scrâșnite, plină câteodată de umor absurd, regizorul îi contrapune o viziune mai cuminte, senină și uneori prea realistă, aproape filmică, creând și inventând noi scene diurne, care câteodată parazitează scene importante.
     În primul act se joacă atât de realist așteptarea trenului cu care trebuie să sosească „bătrâna doamnă“. Atât de exactă este agitația notabilităților și a personalului gării (era să scriu, a „ceferiștilor“ gulenezi), atâtea zgomote și fluierături se aud amplificate, încât atunci când se bagă și fum, vrând desigur să imite aburul locomotivei, pe moment te aștepți să apară chiar… aceasta! În locul ei însă apare anonim Doamna care are de străbătut vijelios o distanță apreciabilă ca să ajungă în centrul scenei.
     Și, dacă în prima parte spectatorul e încântat de realismul pe care-l dezvoltă regizorul, în partea a doua a spectacolului, el rămâne mut când eroul dispare neașteptat, inexplicabil, ca în filmele științifico-fantastice.
     Nu mă pot abține să nu remarc, ca o curiozitate, că pentru vârsta pe care piesa o cerea inițial protagoniștilor, în Teatrul Național există doi mari actori care ar fi acoperit perfect rolurile: Sanda Toma și Damian Crâșmaru. Asta fără să știrbesc cu nimic realizările remarcabile ale celor doi protagoniști.
       De asemenea, nu pot decât să-i felicit pe cei responsabili pentru excelentul și interesantul program de sală.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe