Newsflash
Cultură

Reţete pentru a nu (ne) abandona

de Dr. Al. TRIFAN - mai 16 2012
Reţete pentru a nu (ne) abandona
     Realitatea este o generalitate care stă în faţă ca un zid şi de care se izbeşte unicitatea individualităţii ori de câte ori, şi aceasta se întâmplă des, limitează alte fenomene de limită, pulsiunile, aflate la graniţa dintre corp şi suflet. Izbiturile produc traume, adică seisme în construcţia mentală care se prăbuşeşte sau rezistă, în funcţie de rezilienţa materialului de construcţie. Zgârie-norii se înclină în momentele cutremurului, dar revin imediat după încetarea acestuia la poziţia iniţială. Despre acest important fenomen natural, căruia i se supune şi eşafodajul psihic, ne scrie în atât de convingătoarea sa carte TRAITÉ DE RÉSILIENCE ASSISTÉE, dl prof. dr. Şerban Ionescu de la Universitatea Paris & Saint Denis.
     Prima parte a cărţii se referă la probleme generale şi începe cu un capitol unde se delimitează domeniul rezilienţei asistate cu primele sale programe şi caracteristicile unei noi maniere de intervenţie. Ţintele sunt, printre altele: structurarea rezilienţei în condiţii de sănătate şi antrenarea competenţelor care împiedică revenirea problemelor • ca întotdeauna, deprinderile vizează formarea la vârste tinere • centrându-se pe emoţii, cognitiv, pe trăsăturile şi comportamentele pozitive, rezilienţa urmăreşte îmbunătăţirea calităţii vieţii şi ia poziţie în favoarea persoanei • oferirea de suport familiei şi copiilor, susţinând că toţi aceştia pot reuşi, dacă întâlnesc structuri educaţionale adecvate •  urmărirea abilitării grupurilor care se dovedesc inapte prin identificarea şi utilizarea resurselor comunităţii • valorificarea diferenţelor culturale.
     Cum rezilienţa mentală constituie o proprietate a substanţei spirituale, este firesc să fie analizată în comparaţie cu psihoterapia. Autorul discută o variantă pe care o numeşte „psihoterapie bazată pe forţele persoanei.“ În esenţă, acest tip de intervenţie psihologică se bazează pe simbioza dintre doctrinele cognitive, familiale şi psihanalitice. Oprindu-ne la acestea din urmă şi încercând o detaliere transductivă, putem vorbi de mobilizarea unor funcţii ale Eului care-l întăresc, de reducerea unor influenţe psihodinamice ale cenzurii Supraeului, dar şi de armonizarea unor homeostazii ale Sinelui. Cât priveşte terapia familială, este citat Rutter, care formulează mai multe constatări deduse din cercetările de rezilienţă şi anume: • terapia familială identifică, asemenea rezilienţei, factori de protecţie multipli • răspunsurile copiilor la stresul psihosocial, familial şi la adversităţi sunt diferite • forţele infauste pot afecta familia în mod global sau parţial, pe toţi membrii săi sau numai pe unii dintre ei luaţi izolat • persistenţa în timp a efectelor adversităţii este asigurată de reacţiile în lanţ • acestea pot fi negative sau pozitive condiţionând evenimentele de răscruce (turnură) • elaborarea cognitivă şi afectivă a evenimentelor întâmplate, constând în atribuirea de sens a situaţiilor trăite, joacă rol în dezvoltarea rezilienţei.
     Dat fiind că rezilienţa este un „consens moale“, un concept greu de formalizat, autorul ne oferă o paradigmă interpretativă, schematizată sub forma strategiilor persoanelor care „ies din încurcătură“. Figura este o cruce cu patru braţe egale având înscrise la extremităţile verticale rezilienţa şi la cele orizontale rezistenţa. Ultima se diferenţiază de rezilienţă prin faptul că persoana face toate eforturile ca să rămână neschimbată, egală cu ea însăşi, în timp ce în al doilea caz intră în discuţie angajarea într-o traiectorie neaşteptată pentru ea şi pentru ceilalţi. Opusul rezistenţei ar fi desistenţa, prin care se desemnează tendinţa persoanei de a dezinvesti o parte din potenţialul său de unicitate şi de a renunţa la mai multe surse developmentale. Pe de altă parte, dezilientul diferă antinomic de rezilient prin faptul că ajunge să conceapă orice relaţie interumană ca mod de supunere şi de aservire, abandonând şi abandonându-se în renunţarea la orice iniţiativă psihosocială de a parcurge un traseu orientat identitar. Prezervarea acesteia presupune, în rezilienţa asistată, abilitarea următoarelor caracteristici esenţiale: permisiunea, pentru persoana în dificultate de a-şi exprima într-un mod socialmente acceptabil ansamblul emoţiilor sale menţinerea la dispoziţia persoanei întregul său timp trăit, chiar dacă acesta este redus la inactivitate evitarea oricărei impuneri identitare oferirea unui cadru în care persoana să nu se perceapă ca o victimă crearea de „spaţiu vital“ pentru iniţiativa persoanei.
     După parcurgerea capitolului consacrat Evaluării rezilienţei, ajungem la un subiect mai puţin familiar, dar care demonstrează „adicţia“ spiritului francez pentru universul cultural, intitulat: Practica scrisului şi rezilienţa. Sunt descrise două tipuri de literatură: literatura de sine şi literatura-remediu, între care noi am insera o a treia specie, literatura despre sine. Literatura de sine este polimorfă, alcătuită din carnete, fragmente, note, corespondenţe, jurnale, memorii, povestiri. Este un proiect de dezvăluire a Eului în mijlocul experienţelor trăite. Cel care ia în mână condeiul despătureşte întreaga stofă a zilelor şi toate pliurile existenţei. În Franţa şi în alte ţări sunt organizate ateliere de scriitură care îşi propun să lucreze asupra creativităţii, astfel încât se poate vorbi de o cură de imaginaţie. Se deschide o uşă care conduce spre camerele întunecoase ale umbrei. Dorinţa de autobiografie este foarte răspândită, în special la amatori. În lupta împotriva uitării şi pentru asigurarea unei permanenţe a unicităţii persoanei, ţinerea unui jurnal este emblematică. Privitor la scrisul-remediu, cu cât gradul de expresivitate este mai ridicat, cu atât greutatea factorilor de risc scade, traducerea în cuvinte a emoţiilor şi sentimentelor alimentând instaurarea procesului de rezilienţă. Există scriere-remediu în maladiile somatice (Montaigne cu litiaza sa, Bernhard cu tuberculoza şi Zorn cu cancerul). Aceste autobiografii ne informează din interior asupra modalităţilor de apărare împotriva maladiei, scriitura colmatând „fisura“ narcisică. Interesantă este legătura dintre scris şi nucleul melancolic. Analiza psihodinamică a motivaţiei pentru scris scoate în evidenţă faptul că aceasta are la bază instalarea convalescenţei după o stare de doliu când se încearcă restaurarea prin creaţie a ruinelor sau pierderilor interioare. Venind dintr-o direcţie apropiată, confirmăm şi noi această teorie, în urma unui studiu publicat asupra resorturilor compoziţiei la adolescenţi.
     În partea a doua a cărţii se enumeră situaţiile de adversitate care implică mecanisme reziliente. Acestea sunt: maltratarea în copilărie, existenţa de tulburări mentale şi deficienţe intelectuale, tentative suicidare şi adicţia la substanţe psihoactive.
     Ne oprim mai mult asupra capitolului: rezilienţa asistată în slujba unei bune îmbătrâniri. Aici se prezintă modelul de optimizare selectivă cu compensare propus de Baltes care aplică trei metastrategii benefice. Acestea sunt: selecţia, optimizarea şi compensarea. Selecţia presupune o reducere, deliberată sau nu, a numărului de obiective vizate sau de acte practicate. Optimizarea constă în a reface strategiile anterioare pentru a atinge un număr restrâns de obiective şi a excela într-un domeniu de activitate ales. Compensarea se raportează la utilizarea strategiilor alternative care permit atingerea scopurilor în situaţii în care cele obişnuite eşuează.
     Se mai prescriu câteva reţete eficace: • derularea unei retrospective a vieţii pentru a trage învăţăminte din trecut • absolvirea şi iertarea • anticiparea pozitivă a viitorului • ancorarea în prezent pentru a trăi aici şi acum • meditaţia • privilegierea experienţei optimale.
     Partea a treia se referă la traumatismele colective. Ele sunt mari catastrofe, şomajul, genocidul şi teroarea sub dictatură. Încheind lucrarea, acest din urmă capitol intitulat Rezilienţa în situaţii de dictatură aruncă o lumină crudă asupra dramelor noastre naţionale: „Fenomenul Piteşti“, „Deportările în Bărăgan“ ş.a.
     Vă întrebaţi poate de ce şi-a găsit locul aici o carte publicată la Paris în limba franceză. Mai întâi, pentru că autorul este un eminent medic român care şi-a păstrat locul în spaţiul în care a evoluat cea mai mare parte a vieţii şi unde revine foarte des, având rezidenţa în occident numai pentru că acesta îi oferă un teren propice pentru cercetare. Cel de-al doilea argument este că, până la eventualitatea unei traduceri, oferim cititorilor noştri posibilitatea luării contactului cu idei şi concepte noi şi valoroase, conţinute într-un discurs intelectual de excepţie.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe