Newsflash
Cultură

Revelaţii estetice

de Dr. Mihail MIHAILIDE - iun. 25 2013
Revelaţii estetice
   Aproape că era o tradiţie ca, printre marii colecţionari de artă ai Românei, îndeosebi în perioada interbelică, să aflăm numele unor medici cunoscuţi. Locuinţele unora, prin donaţii făcute statului, în absenţa moştenitorilor direcţi, au devenit case-muzeu, adăpostind în general picturi, sculpturi, piese de mobilier, care aveau să îmbogăţească patrimoniul naţional, aducând în prezentul efemer parfumul vremurilor trecute. De această comoară de bun-gust şi frumuseţe putea să se bucure oricine. Dar şi alţi colecţionari-medici au făcut valoroase donaţii din colecţiile lor de pictură – opere adunate adesea decenii la rând – muzeelor din întreaga ţară. Şi mă feresc de exemple, deloc puţine, pentru ca nu cumva, prin omisiune, să rănesc simţămintele nobile şi altruiste ale unor donatori necitaţi. Tânărul coleg care citeşte aceste rânduri iubeşte la rândul său şi admiră harul artistului de a concretiza idei şi sentimente în forme şi culori, părându-i-se că ar putea fi cuprins la un moment dat de dorinţa de a le avea şi strânge în apartamentul său, va gândi inevitabil: de unde bani – arta costă – când resursele medicului sunt precare, iar priorităţile în repartizarea acestora sunt cu totul altele decât cele pentru o investiţie în pictură ori sculptură? Cunosc, din ani mult mai negri decât cei pe care îi străbatem acum, medici care au fost dispuşi la sacrificiul împărţirii bugetului familial astfel încât să rămână ceva şi pentru o lucrare de artă. Dar banii nu constituie condiţia sine qua non pentru a deveni, treptat, un colecţionar: e necesar să te instruieşti prin lecturi, prin frecventarea muzeelor şi a expoziţiilor, a atelierelor pictorilor – aceştia devin nu rareori buni prieteni ai medicilor (istoria artelor îi menţionează frecvent) – prin învăţarea ştiinţei de a colecţiona opere de artă. E un drum lung, adesea cât o viaţă, nu mulţi se încumetă să-l parcurgă, dar plin de satisfacţii sufleteşti şi intelectuale.
   Mă gândeam la cele de mai sus în timp ce răsfoiam filele cu impecabile reproduceri color ale unui superb album, el însuşi operă de artă prin realizarea tipografică, intitulat Viaţa ca labirint, arta ca speranţă, apărut la Iaşi, la începutul lui 2013 (ed. Art XXI). Autor, prof. dr. Adrian Aldea, de la UMF „Gr. T. Popa“ Iaşi, medic-scriitor (memorialist şi romancier), dar şi mare iubitor şi colecţionar, îndeosebi de picturi şi sculpturi, creaţii ale unor maeştri români de ieri şi de astăzi. Mi se pare necesar şi important a cita, cvasiprefaţator, câteva rânduri semnate de criticul de artă Valentin Ciucă: „În planul apetenţei de a colecţiona opere de artă, disponibilitatea sa (a autorului, n.n.) se îndreaptă cu predilecţie către artiştii importanţi ai României. Pe unii i-a cunoscut direct, prin vizite cu predilecţie în atelierele ieşene sau din Bucureşti, unde a zăbovit ceasuri în şir la un pahar de vin, filosofând liberi despre nimic şi despre tot. Un nou tablou de Traian Brădean, fie ulei pe pânză sau desen, o nouă lucrare a doamnei Angela Pop Brădean, fiica celebrului Nicolae Popa, Constantin Piliuţă, Ion Irimescu, Dan Hatmanu sau alţi artişti mai tineri din spaţiul ieşean sau nu numai au configurat o formă de respect faţă de potenţialul creator al artiştilor români. A locui în acest select mediu, a dialoga tăcut cu formele efilate imaginate de Ion Irimescu, a pătrunde spiritul profund al acestor himere echivalează pentru colecţionar cu împlinirea unui vis. Ideea de a dona o parte din lucrări pentru constituirea unei noi colecţii de artă la Iaşi onorează oraşul atâtor valori care au trecut din timp în durată“.
   Albumul începe cu o retrospectivă autobiografică, în stilul vioi cunoscut al autorului cărţii „Medicinist în târgul Ieşilor“. Întâmplările cronologic relatate pot fi, pentru tânărul la care m-am referit, nu numai instructive pentru felul în care un tânăr ambiţios şi muncitor, străbătând furtuna „luptei de clasă“ şi a discriminării fiilor de intelectuali în anii comunismului primitiv (tatăl fusese un reputat avocat ploieştean), păstrându-şi optimismul şi speranţa în mai bine, reuşeşte să-şi construiască o carieră, ci şi un „manual“ pentru cel care ipotetic ar dori să devină colecţionar. Tânărul Adrian Aldea îşi aminteşte de pictorii de care s-a apropiat, legând cu mulţi dintre aceştia prietenie, de unii colecţionari întâlniţi şi de patima acestora, demnă de admiraţie şi de respect, de lecţiile pe care şi le-a însuşit frecventându-i. Scrie, de asemenea, despre valoarea operelor de artă şi fluctuaţia cotelor unora sau altora dintre artişti, uneori conjunctural crescute, alteori temporar scăzute, despre licitaţii şi inevitabilele primejdii ale falsurilor în artă.
   Dar majoritatea paginilor albumului reproduc lucrări din „Colecţia Adrian Aldea“, semnate şi de alţi maeştri, necuprinşi în exemplificările criticului V. Ciucă. Priveşti şi nu te mai saturi privind reproduceri după lucrări de Ressu, Dărăscu, Mutzner, Jean Cosmovici, Lucian Grigorescu, Şt. Popescu, Iser, Ciucurencu, H. Catargi, Băncilă, Adam Bălţatu, chiar Corneliu Baba, Artachino, Aurel Băeşu, Ghiaţă, Rudolf Schweitzer Cumpăna, Steriadi, Rodica Maniu, Vânătoru sau câţiva contemporani nouă – Musceleanu, Piliuţă, Bălaşa, Dan Hatmanu, Traian Brădean şi Angela Popa Brădean (cele mai multe, constituind prin însumare aproape un „album în album“ de opere reproduse, mai toate de primă mână), desene de Marcel Chirnoagă, multe uleiuri semnate Mihai Cămăruţ. Între reproduceri – fragmente de texte critice (Ion Frunzetti, Mircea Deac, Valentin Ciucă etc.) sau doar opinii ale autorului, îndreptăţit la acestea după atâţia ani de „practică“, cu referire la: Traian Brădean („Valoare şi perenitate“), Dan Hatmanu („Un ludic spiritual“) ş.a.
   La capitolul de sculpturi, lucrări (de mai mici sau de mai mari dimensiuni) de: Corneliu Medrea, Miliţa Petraşcu, Boris Caragea, Ion Irimescu, Gh. Coman, despre care Adrian Aldea scrie şi un pertinent studiu – „Memoria formelor“.
   „Albumul de artă realizat acum de Adrian Aldea – mai scrie criticul Valentin Ciucă – are sensul unui gest de gratitudine faţă de valorile perene ale trecutului şi de încrederea în potenţialul creator al unui neam dăruit cu har, parte indisputabilă a culturii europene de ieri şi de astăzi.“ O părere la care subscriem.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe