Newsflash
Cultură

Ritmuri andaluze

de Dr. Raluca BULEA - iun. 12 2014
Ritmuri andaluze
Cu ocazia deţinerii, pentru şase luni, a preşedinţiei Uniunii Europene de către Spania, Institutul Cervantes a iniţiat, în primăvara lui 2010, Festivalul Flamenco, reiterat apoi timp de doi ani, eveniment ce a avut un mare răsunet atât la Bucureşti, cât şi la Chişinău, câştigându-şi fără dificultate un public numeros şi constant. Dificultăţile de ordin bugetar au impus ulterior regândirea evenimentului şi restrângerea sa, însă din consideraţie pentru cei interesaţi de spiritul spaniol din muzica clasică şi de flamenco, a fost găsită o variantă în care să ne putem bucura, fie şi în doze mai mici, de ceea ce ne place.
Pentru primăvara aceasta, invitaţia a fost adresată trupei Mercedes Ruiz, care a venit la Bucureşti (dar şi la Chişinău) cu spectacolul Baile de palabra (Dansul cuvântului). Pe lângă dansul frenetic al fondatoarei trupei, la deliciul spectatorilor au fost părtaşi şi ceilalţi membri, Santiago Lara, chitarist şi David Lagos, cantaor (persoană care cântă flamenco), precum şi regizorul spectacolului, Francisco López, care a contribuit prin intrările scenice şi jocul de lumini la amplificarea dramatismului. Am pătruns astfel şi mai adânc în ambianţa specială a Andaluziei, acolo unde orice trăire, fie ea de iubire sau deziluzie, este dusă la extrem. Gazdă primitoare, în ciuda intenselor lucrări de reamenajare, remodelare şi înnoire, a fost ca şi în anii precedenţi, Teatrul Naţional Bucureşti, de această dată pe scena unde, în alte ocazii, se puteau vedea reprezentaţiile spectacolelor de operetă. Deşi consumată într-o singură seară, această reprezentaţie a fost ca esenţă concentrată a unui fenomen artistic unic, care şi-a câştigat admiratori fideli peste tot în lume, inclusiv la noi.
Câteva zile mai târziu, la Ateneul Român, am avut oportunitatea de a călători printr-o jumătate de mileniu de muzică, prin intermediul chitarei spaniole căreia i-a dat viaţă, cu sensibilitate şi pasiune, José Miguel Moreno. Muzician multivalent, chitaristul s-a aflat pentru a doua oară pe scena prestigioasă a Ateneului, la patru decenii distanţă de debut. Dacă în acea ocazie, în plină epocă de glorie a comunismului, experienţa a fost dramatică (din cauza unor probleme tehnice ale avioanelor care urmau să îl aducă la Bucureşti, dar şi a emoţiilor fireşti pentru un tânăr la început de carieră), acum situaţia a fost mult mai relaxată. Folosind instrumente create de el însuşi, după modelul celor întrebuinţate în Spania în timpul Secolului de Aur, chitaristul dă viaţă unor partituri vechi, pe care are răbdarea şi dorinţa de a le căuta şi pune în valoare, şi mai apoi de a le păstra cu sfinţenie, ca un adevărat colecţionar. Şi pentru că toate aceste piese deosebite trebuie să fie aduse şi în atenţia publicului, José Miguel Moreno o face atât prin mijlocirea concertelor şi înregistrărilor, cât şi prin cei care ajung să îi fie elevi, şi care vor duce mai departe ritmuri pe care ar fi păcat să le lăsăm în uitare. Pentru noi, în ocazia la care ne referim, a ales un repertoriu care ne-a purtat de la dansurile curtene ale secolului al XVI-lea până la creaţiile din secolul al XIX-lea semnate de Francisco Tárrega, într-o călătorie muzicală ce ne-a scos, preţ de un ceas şi mai bine, în afara timpului.
Şi pentru a încheia o săptămână intensă, echipa institutului ne-a mai propus şi un concert susţinut la sediul propriu de Cervantes Chamber Orchestra, sub bagheta lui Jin Wang şi a prietenilor săi, în cadrul programului de master de dirijorat susţinut de acesta la Universitatea Naţională de Muzică. Tinerii instrumentişti au abordat un program variat, plecând de la Dvorák şi prelucrări din folclorul autohton şi încheind cu compozitori spanioli şi latino-americani, având privilegiul de a-l acompania pe reputatul flautist Ion Bogdan Ştefănescu, care a evoluat de această dată şi în calitate de dirijor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe