Muzica wagneriană, prezentă pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, pe final de lună aprilie, a fost o adevărată provocare pentru întregul ansamblu condus de dirijorul Cristian Mandeal. Anca Florea, într-o cronică sinceră, ne spune care a fost reacţia publicului.

"> S-a mai bifat o acţiune - Viața Medicală
Cultură

S-a mai bifat o acţiune

de Anca FLOREA - mai 10 2013
S-a mai bifat o acţiune

Muzica wagneriană, prezentă pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, pe final de lună aprilie, a fost o adevărată provocare pentru întregul ansamblu condus de dirijorul Cristian Mandeal. Anca Florea, într-o cronică sinceră, ne spune care a fost reacţia publicului.

   Chiar dacă, din varii motive, nu s-a reuşit realizarea unei noi montări, Opera Naţională Bucureşti a dorit să prezinte, în „Anul Wagner“, fie şi în concert, Tannhäuser, partitură care, în trecutele decenii, beneficiase, pe aceeaşi scenă, de interpre­tări adesea impresionante. Poate ar fi fost elegant să se menţioneze cumva că în sală s-au aflat doi dintre interpreţii principali ai producţiei din 27 noiembrie 1970 – tenorul Cornel Stavru (Tannhäuser) şi baritonul Eduard Tumageanian (Wolfram) – iar în culise, acum ca şi atunci, inegalabilul maestru de cor Stelian Olariu. Producţia creată atunci în regia lui Jean Rânzescu a urmat celei de la „Opera veche“, de fapt prima oferită publicului bucureştean în stagiunea teatrului liric instituţionalizat, la 16 octombrie 1929, sub bagheta lui Ionel Perlea, cu Nicu Apostolescu în rolul titular.
   În mod normal nu m-aş fi oprit asupra datelor istorice, care nu prea îşi au locul într-o cronică de spectacol sau de concert, dar câteva ciudăţenii apărute în materialele trimise de ONB mă determină să precizez faptul că, spre exemplu, în 1897, trupa Operei Române, condusă de George Stephănescu, a prezentat creaţia wagneriană cu Giovanni Dumitrescu în rolul Tannhäuser, deşi anunţul oficial al ONB notează, raportându-se la o arhivă a teatrului (în realitate extrem de firavă şi deficitară), că „premiera românească a operei Tannhäuser a avut loc în data de 7 ianuarie 1900“. Afirmaţie cu atât mai bizară cu cât opera s-a cântat, la noi, pentru prima oară, la Timişoara, la 13 ianuarie 1866!
   Pe de altă parte, textul care însoţeşte prezentarea evenimentului menţionează că vom urmări „legenda cavalerului care a petrecut 7 ani ca soţ (sic) al zeiţei Venus“, deşi până şi din traducerea electronică rezultă clar că menestrelul-muritor a fost (doar) iubitul zeiţei în Venusberg! Dar „minunile“ au continuat şi în sală, pentru că, în timpul uverturii, s-a proiectat o „gravură de epocă“ pe care era scris, cu litere de o şchioapă, titlul operei – Der Tanhuser (sic). Am căutat în toate documentele, în toate enciclopediile şi volumele avizate, scrise (şi) de specialişti germani, dar nu am găsit o asemenea variantă, nici în „germana veche“, nici la Heine (1837) sau la Tieck, cel care vorbeşte despre Tannenhäuser (1817). Oare ce o fi înţeles spectatorul neavizat? Cum se numea opera pe care a ascultat-o în acea seară?
   Referitor la aspectul muzical, se cuvine subliniat efortul deosebit al întregului ansamblu, de a se apropia de monumentala şi foarte dificila partitură, mai ales că s-a renunţat la „tăieturile“ tradiţionale, dirijorul Cristian Mandeal dorind să ne ofere versiunea completă a lucrării, extrem de solicitantă pentru orchestră, cor şi solişti deopotrivă. O provocare la care, trecând peste „scăpări“ (la suflători), stridenţe (în special la sopranele şi tenorii din cor) sau dezechilibre, s-a răspuns cu acurateţe, urmând, în general, cerinţele dirijorale; cât despre echipa solistică din prima seară, merită subliniată maniera în care au evoluat soprana Iulia Isaev în Elisabeth (deşi aproape mereu „sub ton“) şi mezzosoprana Antonela Bârnat în rolul Venus, convingând că înţeleg sensul textului cântat, că ştiu ce înseamnă stil wagnerian, că au şi frazarea, eleganţa şi „clasa“ unui adevărat interpret de operă, conducându-şi personajele cu expresivitate, fineţe şi reală implicare în trăirile personajelor conturate. Alături de ele, tenorul Marius Budoiu, cu inteligenţa, muzicalitatea, siguranţa şi aplombul ce-l caracterizează, a abordat infernala scriitură rezervată lui Tannhäuser cu profesionalism, rezolvând unele momente mai aproape de lied, dar incisiv şi eroic în paginile de forţă dramatică, „acoperind“ astfel un rol pentru care, de fapt, nu avem în ţară solişti adecvaţi. Culmea este că, din scurta sa prezentare s-a omis tocmai realizarea unui alt rol principal susţinut, în 2011, la Opera Naţională, într-o creaţie wagneriană – Lohengrin.
   Din distribuţia numeroasă l-am remarcat, şi de această dată, pe tenorul Liviu Indricău care, deşi ţesătura nu este adecvată glasului său liric, a convins în Walther von der Wogelweide, etalând un timbru luminos, o capacitate de a fraza îngrijit, detaşându-se fără îndoială din grupul „cavalerilor“, pentru că celelalte voci, lipsite de calitate, de finisare a cântului, de culori şi nuanţe, au întristat (sau exasperat) prin parcurgerea anostă, monotonă şi monocromă a unor secvenţe care ar fi trebuit să fie de o nobleţe emoţionantă; parcă „bătrâne“ şi tocite s-au auzit intervenţiile baritonului Vasile Chişiu (Biterolf), tenorului Daniel Madia (Heinrich) sau, într-o scurtă apariţie, basul Filip Panait (Reinmar), în timp ce basul Horia Sandu (Hermann) şi baritonul Eugen Secobeanu (Wolfram) au făcut ca superbele pagini să ne chinuiască teribil, departe de sensibilitatea, generozitatea şi frumuseţea imaginată de autor (şi realizată de alţii, cândva). Nici cvartetul pajilor (din cor) nu a fost deloc echilibrat, iar alegerea Andreei Sali în episodicul Păstor (probabil din corul de copii, bine pregătit de Smaranda Morgovan) s-a dovedit extrem de neinspirată.
   În formulă de concert, ambianţa scenică s-a dorit „îmbrăcată“ în proiecţii diverse, dar, exceptând cadrul din interiorul palatului, jocul năucitor şi inutil al „rostogolirilor“ unor figuraţii nu a reuşit decât să enerveze (ca şi la alte montări anterioare, mult şi unanim blamate), în concepţia Adrianei Urmuzescu.
   Pentru al doilea concert a fost invitată soprana olandeză Barbara Haveman, care – se menţionează – a susţinut rolul Elisabeth cu doar câteva zile înainte, la Strasbourg, notându-se totodată repere din cariera sa importantă, uitându-se sau neştiindu-se că a fost aplaudată, în 2008, şi la Opera din Timişoara, de asemenea în concert (Wagner, Strauss, Verdi, Puccini), dar şi în Tosca, la pupitru aflându-se soţul său, italianul Federico Santi. Însă nici rolul Floria Tosca nu figurează în repertoriul notat în comunicatul ONB.
   Publicul, într-o sală cu multe scaune goale, a ascultat conştiincios, aproape patru ore, muzica wagneriană (pe care parte dintre spectatori o rememorau în interpretări strălucite, pe scena Operei), aplaudând cuminte la final de act, unii plecând discret la pauză (era târziu, era de ajuns, era prea mult?), alţii încercând să spună că totuşi s-a marcat Anul Wagner şi la noi, dar în ciuda faptului că s-a muncit enorm şi că unii s-au străduit (şi chiar au reuşit) să redea o lucrare necântată la Bucureşti de decenii, sentimentul de neîmplinire şi poate de amărăciune a fost omniprezent în rândul melomanilor. Şi din nou s-a citat celebra butadă: „Ai Lakmé, dai Lakmé. Nu ai Lakmé...“. Din păcate, la Opera Naţională nu lipseşte doar „Lakmé“... Oricum, „prin târg“ se zvoneşte că vor fi scoase din repertoriu şi cele câteva opere îndrăgite care mai rămăseseră şi aveau posibile distribuţii oneste şi erau dorite de public – Traviata, Bărbierul din Sevilla, poate şi Aida. Până când se vor pune în scenă alte „viziuni“, publicul va fi privat de bucuria de a reasculta creaţii preferate, iar soliştii nu vor mai avea ce să cânte, deşi cei cu adevărat buni ar merita, în general, o soartă mai favorabilă. Din câte ştiu, orice teatru se mândreşte în primul rând cu propriile valori.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe