Newsflash
Cultură

„Secretul atomic“ a ajuns la Bucureşti

de Candid STOICA - sept. 5 2014
„Secretul atomic“ a ajuns la Bucureşti
   „Secretul atomic“, ultima premieră a Teatrului „Tudor Vianu“ din Giurgiu, a ajuns printr-o întâmplare norocoasă la Bucureşti şi a putut să ni se dezvăluie în toată complexitatea sa pe scena mică a Teatrului de Comedie în faţa a optzeci de spectatori. Piesa Luciei Verona a îndeplinit formal prima condiţie impusă de severul manager al teatrului, Mircea M. Ionescu, aceea de a avea minimum două personaje. „Secretul atomic“ a avut totuşi trei.
Piesa Luciei Verona, care se petrece bineînţeles nu în România, se vrea în subsidiar un pamflet coroziv la adresa democraţiilor occidentale care au ajuns în situaţia de a pune destinele unei ţări, ale unui popor, în mâna unui singur om, căruia i se dau prerogativele să apese sau nu pe un buton care ar aduce distrugeri considerabile omenirii. Piesa a fost inspirată, mărturiseşte autoarea, de o emisiune de pe canalul TV5 care transmitea în direct ceremonia transferului prerogativelor prezidenţiale între FranÎois Mitterrand şi Jacques Chirac: „La un moment dat, cei doi s-au retras pentru un «huis clos», acea întâlnire între patru ochi, cu uşile închise, în care preşedintele care predă mandatul îi destăinuie succesorului cele mai importante secrete de stat, inclusiv codul atomic. Întrevederea a durat destul de mult, iar comentatorii televiziunii se întrebau oare despre ce puteau să discute atât. Întrebarea m-a obsedat multă vreme. Încercam să-mi imaginez ce-şi spun doi şefi de stat într-un asemenea moment. Şi aşa am ajuns să scriu «Secretul atomic» în 1997“. Povestea nu se petrece în vreuna dintre ţările Terrei, explică în con­tinuare autoarea, „nu se bazează pe întâmplări care au avut loc sau pe personaje reale. Ea este numai rodul unei imaginaţii perverse şi întortocheate, care se încăpăţânează să inventeze realitatea“.
Din grija instituţiilor artistice de a nu supăra autorităţile, găsim în caietul-program precizări cât mai „precise“: „În urma alegerilor prezidenţiale, într-o ţară imaginară, fostul preşedinte, care se dovedeşte a fi alcoolic, predă prerogativele noului preşedinte, de fapt o femeie, o doamnă deprinsă foarte puţin cu băutura. Dar fostul preşedinte amână la nesfârşit predarea secretului atomic care, de fapt, după cum aflăm în final, nici nu există, în schimb îl deprinde pe noul preşedinte cu plăcerile băuturilor tari.  La sfârşit, constatăm că a trecut atâta timp de când a început predarea prerogativelor încât cei doi foşti preşedinţi vor participa la recepţia în onoarea celui de al treilea“. Acesta ar fi pe scurt subiectul, acţiunea piesei Luciei Verona.
În perioada comunistă, când un scriitor nu putea aborda critic o temă de maximă actualitate, nu avea decât două soluţii: ori să renunţe la subiect, ori să-l transfere în lumea coruptă occidentală (cazul romanului „Racul“ a lui Alexandru Ivasiuc) sau în lumea fantastică a science-fiction-ului printr-un simplu procedeu care, am impresia, se repetă peste ani şi aici. E un procedeu bun, care a fost verificat şi care de-a lungul timpului a dat roade. Ne-am fi aşteptat şi am fi dorit, ţinând cont de experienţa de viaţă a autoarei, la un text care să reflecte realitatea controversată pe care o trăim actualmente, într-o ţară cotropită de corupţie la nivel înalt şi unde, doar cu puţin timp în urmă, a avut loc o lovitură de stat pe care autorii ei n-o mai recunosc. Dar, în ultimă instanţă, trebuie să judecăm, să analizăm cazul cu ce avem la îndemână, adică să lucrăm cu materialul clientului.
Dacă un subiect ca acela descris poate părea tezist sau, eventual, ştiinţifico-fantastic, în schimb, spectacolul regizat de autoare cu concursul lui Ingrid Bonţa şi scenografie semnată de Daniel Divrician are valenţe pozitive, prezentându-se surprinzător de sprinţar, amuzant, căpătând aspecte corozive şi, câteodată, trecând peste „lejeritatea“ anumitor scene, chiar accente dramatice. Pavel Bârsan, în rolul preşedintelui care predă, se dovedeşte un actor complet, având capacitatea de a ţine aţintită atenţia publicului asupra discursului său peste o oră, fără să plictisească. Este, pe rând, colocvial, amabil, pus pe o conversaţie cu duble înţelesuri, când insinuant, dar şi brutal încercând să ademenească la băutură pe viitoarea preşedinte. A fost o surpriză pentru mine şi, dacă sorţii nu-i vor fi potrivnici, cred că va avea un siaj de mare actor.
Valeria Teaşcă, interpreta viitorului preşedinte, este autoarea unui impresionant CV de roluri jucate din anul 1990 la Teatrul din Giurgiu (unde a fost şi directoare), care include performanţe scenice impresionante: de la coana Chiriţa a lui Vasile Alecsandri la Zoe Trahanache din „O scrisoare pierdută“ de I. L. Caragiale. Ea reuşeşte, din puţinele şi zgârcitele intervenţii pe care i le rezervă autoarea, să creeze, datorită înzestrării fizice, o siluetă credibilă pentru un personaj ajuns în vârful puterii din pură întâmplare. Autoarea trebuie felicitată pentru flerul de a distribui doi actori care au reuşit două compoziţii admirabile.
„Secretul atomic“ al Luciei Verona este doar una dintre zecile de piese cu minimum două personaje aduse pe scena Teatrului „Tudor Vianu“ cu care managerul M. M. Ionescu a întors istoria teatrului românesc de la Giurgiu la… Eschil!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe