Newsflash
Cultură

Secularizarea şi criza contemporană

de Elena SOLUNCA - dec. 9 2014
Secularizarea şi criza contemporană
    S-a afirmat cu dreptate şi nu o dată că religia este nucleul culturii. Într-o carte dedicată culturii moderne, Roger Scruton foloseşte o metodă „arheologică“ pentru a descrie evoluţia procesului de secularizare prin apariţia şi accentuarea fenomenului numit de specialişti „dezvrăjirea“ lumii. La noi se vorbeşte despre secularizare cel mai adesea în termeni incriminatorii, ca o cauză ce a condus la apariţia crizei contemporane. Rămâne însă un fenomen încă prea puţin analizat şi părtinitor apreciat. S-ar putea proceda şi altfel – să pornim de la cercetarea onestă a începuturilor pentru a redescoperi în ce condiţii şi cum anume creştinismul s-a impus până într-atât încât a schimbat istoria şi a deschis o nouă eră. Spre acest fel de înţelegere trimite lucrarea Am găsit pe Mesia. Viaţa, faptele miraculoase şi minunatele învăţături ale Sfântului Apostol Andrei, apărută la Ed. Univers Enciclopedic Gold, colecţia „Historia Religionum“. Alcătuită de Remus Rus, cartea se deschide cu o prefaţă substanţială semnată de prestigiosul profesor de istoria religiilor, urmată de traduceri, note şi comentarii deplin lămuritoare asupra vieţii, faptelor şi sfârşitului martiric ale Sf. Ap. Andrei, „cel dintâi chemat“.
   Învăţăm de pe băncile şcolii că Ap. Andrei, de curând şi Ap. Filip, au evanghelizat poporul român încă din primii ani ai propovăduirii Veştii celei bune. Cuvenita cinstire a sfinţiei sale o facem la 30 noiembrie şi, într-o semnificativă coincidenţă, a doua zi este sărbătoarea noastră naţională. Stăruie în minte cuvintele Părintelui Stăniloae după care poporul nostru este „român prin naştere şi creştin prin vocaţie“; vocaţie, adică chemare pe care a făcut-o celor ce trăiau pe aceste meleaguri Sf. Ap. Andrei, el însuşi fiind întâiul chemat. Chemarea a fost ascultată de trăitorii de atunci, a căror spiritualitate era aproape pregătită să împărtăşească Vestea cea bună a venirii Mântuitorului. I se mai spune „Apostolul lupilor“, cu trimitere evidentă la denumirea veche a dacilor („daoi“ – lupi). Tradiţia spune că un lup l-a însoţit şi păzit pe Apostol prin Dobrogea până când a ajuns la peştera care îi poartă numele. Trebuie să adăugăm însă că Sf. Andrei este considerat evanghelizator şi de Biserica Rusă, aceea a Georgiei, în timp ce unii îl consideră întemeietorul Scaunului episcopal al Bizanţului, iar în Scoţia este cinstit ca ocrotitor, crucea sa (în formă de X) fiind simbol venerat înscris pe steagul Scoţiei, ca şi pe cel al Marii Britanii – un itinerar evanghelic impresionant despre care s-a scris o literatură pe măsură, cu toate că în Noul Testament sunt puţine referiri la acest „Apostol al evlaviei“. O ilustrează cu excelenţă şi această lucrare în care pot fi studiate documente apocrife şi ne grăbim, la rându-ne, să subliniem că aceasta nu înseamnă, nici pe departe, că sunt false, ci doar neînscrise în corpusul canonic al Noului Testament.
   Ucenic al Sf. Ioan Botezătorul, propovăduitorul pocăinţei, Ap. Andrei era în preajmă-i atunci când acesta, văzându-L pe Hristos, a spus: „Iată mielul lui Dumnezeu, care a venit să ridice păcatul lumii“. A mai văzut, foarte probabil, cum cerurile s-au deschis şi Duhul Sfânt în chip de porumbel a vestit: „Acesta este Fiul Meu mult iubit întru care am binevoit“. Astăzi, vorbim mult despre pocăinţă, până într-atât încât cuvântul şi-a pustiit bogăţia de semnificaţii, s-a „deşertat“, şi se ignoră că, în principal, pocăinţa este o cale ideală de autocunoaştere. Ideală, pentru că ne raportează la o valoare absolută, la Dumnezeu, despre care David mărturiseşte prin veac că „El ne-a făcut pe noi, nu noi“. El, care a făcut cu înţelepciune şi cu pricepere cerul şi pământul, a adus întreaga lume din nefiinţă la fiinţă şi o ţine cu nemărginita-i dragoste. Pe om l-a făcut după „chipul şi asemănarea Sa“, ca încununare a creaţiei, pe care i-a şi supus-o. Să nu uităm că tot răul a venit prin nesocotirea poruncilor divine date de Creator dintr-o infinit răbdătoare purtare de grijă. A înţeles prea bine aceasta, cu inima, tânărul pescar şi a dat fuga la fratele său mai mare, Petru, vestindu-l „Am găsit pe Mesia“, pe Adevăratul Mesia, Dumnezeu cel adevărat, pentru că şi pe atunci erau mulţi cei care se credeau Mesia. Ce a urmat ştim, cum ne este cunoscut că, după Învierea şi Înălţarea Domnului, cei 12 ucenici au plecat să ducă Vestea cea Bună a Mântuirii. Lucrarea redă întreg acest traseu în patru părţi, de unde avem multe de învăţat despre viaţa şi faptele Sf. Ap. Andrei, dar şi ale Apostolilor Petru, Matia, Bartolomeu şi Pavel. Ca o apoteoză, ultima parte ne face părtaşi la jertfa mărturisitoare a Sf. Ap. Andrei.
    Sf. Andrei şi-a asumat cât se poate de firesc misiunea apostolică – mod de a vieţui  în lumina Adevărului care ne face liberi, pentru că deschide Calea spre viaţa veşnică, făcând din moarte o trecere. Reconstituind acest drum misionar, care este şi unul spre adâncul cel mai adânc din noi, profesorul Remus Rus subliniază că „articularea învăţăturii evanghelice se întemeiază pe două mari elemente strâns legate între ele: cuvântul şi minunea, kerigma sau cuvântul propovăduit de apostol, consolidat întru puterea adevărului prin minuni“. Cuvântul fără emfază retorică, dar „cu putere multă“, atât cât să ajungă în inimi, să rămână şi să rodească acolo spre zidire: „v-am transmis vouă cuvinte pe care mă rog să le primiţi aşa cum cuvintele însele ar dori“. Şi astăzi, aceste cuvinte îşi păstrează nealterată puterea de modelare a inimii şi de îndreptare a minţii spre „Lumina cea adevărată, care luminează pe tot omul ce vine pe lume“. Cât de departe sunt aceste cuvinte de „moralemele“ care ne trec pe lângă urechi şi iau calea deşertăciunii, de unde şi vin înveşmântate în ton inchizitorial.
   Desigur, teologia andreeană nu este sistematizată, după cum subliniază profesorul Remus Rus, dar ne simţim datori să repetăm, ea îşi face cale spre fiecare om în unitatea şi unicitatea sa. Acest apostol al virtuţilor creştine ţinea seama de cei cărora li se adresa, de mentalitatea lor, de necazurile şi nevoile lor. Comunitatea creştină ocroteşte şi încurajează afirmarea fiecărui om ca persoană, ca nume, nu ca număr, şi are seva dătătoare de viaţă în iubirea ziditoare a lui Dumnezeu. Uneori, parcă prin glasul Sf. Andrei vorbea Însuşi Mântuitorul: „Dacă doriţi viaţa cea netrecătoare, eu sunt! Dacă doriţi un frate adevărat care să vă separe de fraţii falşi, eu sunt fratele vostru. Iar dacă doriţi şi căutaţi ceva ce este mult mai valoros decât voi, mă aveţi pe mine şi tot ce este al meu va fi al vostru“. La tot pasul, minunea era o pecete a cuvântului rostit şi în jurul lui, ca dintr-o sămânţă, rodeau bogat virtuţile creştinismului – iubirea, credinţa, speranţa într-o unitate folositoare îndumnezeirii omului. Şi se făcea că iubirea lui Dumnezeu îşi sporea nemărginirea cu fiecare creştin, cu fiecare neam, eliberându-i de toate spaimele: „Nu vă temeţi! Eu am biruit lumea!“. Dăruit lui Hristos cu toată făptura sa, slujind Adevărului care eliberează omul din captivitatea răului pentru a-l reda demnităţii dintâi, Sf. Andrei nu urmărea să fie pe placul celor care îl ascultau, ci să-i aducă la o credinţă curată, „care nu e întărită prin supraabundenţa verbozităţii, ci prin integritatea raţiunii şi curăţia minţii“. Iar de cineva voia să-i dea bani sau vreun alt dar pentru binele făcut, refuza categoric, spunând că doreşte ca acel vindecat să se dăruiască lui Hristos, urmându-L spre împărăţia cerurilor. Şi aşa a dus pe Hristos pe unde ajungea, „făptuind şi învăţând, mustrându-i pe cei neînţelegători, întorcându-i pe cei rătăciţi, vindecându-i pe bolnavi, punând pe fugă duhuri, curăţind templele idolilor, rânduind biserici, sfinţind jertfelnice, hirotonind preoţi, aşezând diaconi şi conducându-le pe toate prin Sfântul Botez în credinţa lui Hristos.“
    Când, răstignit pe crucea care îi poartă numele peste tot veacul, Apostolul vedea pe cineva ce încerca să-l dezlege, se ruga cu glas tare: „Stăpâne, nu lăsa ca Andrei cel legat de lemnul Tău să fie iarăşi dezlegat. Nu mă lăsa vrăjmaşului Tău să mă dezlege pe mine cel ce spânzur de harul Tău. O, Hristoase, Cel pe care l-am dorit… Căruia îi aparţin, primeşte-mă, astfel încât plecarea mea la Tine să unească pe toţi cei înrudiţi cu mine, să găsească odihnă în slava Ta.“ Cu bucurie sfântă a primit Crucea pe care a mărturisit-o ca dătătoare de viaţă: „Încep a-ţi cunoaşte Taina, căci te afli sădită în lume ca să întăreşti pe cele fără stare“. Cel care a căutat cu neodihnă „mai întâi împărăţia cerurilor“ a plecat spre ea în anul 60, de pe crucea care de atunci îi poartă numele şi pe care o întâlnim ca avertizând asupra unui posibil pericol.
   Privind Crucea ca pe „un trofeu neînvins al lui Hristos asupra duşmanilor“, să ne spunem într-o inimă şi un glas mărturisitor cu Sf. Andrei: „O, cruce, lemn aducător de viaţă, sădită pe pământ, dar adunând rodul din ceruri“. Pentru aceste motive, cartea pe care profesorul Remus Rus ne-a dăruit-o are şi valoarea unei rugăciuni „în Duh şi Adevăr“. Lectura şi studiul ei sunt spre zidire într-un timp când credinţa adevărată e greu încercată de „relele zilei“ sau de idolii de tot felul; când clamarea iubirii ascunde, nu o dată, indiferenţa, dispreţul şi chiar ura; când speranţa e îngenuncheată intereselor acestei lumi care se pare a începe să ne refuze. Acum, ca şi atunci, Sf. Andrei aminteşte fiecăruia dintre noi: „că eşti sfânt, că eşti lumină, că eşti asemenea celui nenăscut, că eşti inteligibil, că eşti ceresc… că stăpâneşti cu adevărat şi, adunându-te în tine şi înţelegându-ţi condiţia, ajungi la conştiinţa superiorităţii tale“. De este greu, să-l avem mereu în faţa ochilor inimii pe Sf. Ap. Andrei şi credinţa în cuvintele lui Hristos: „Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacurilor.“

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe