Newsflash
Cultură

Semiologia poeziei spontane

de Dr. Al. TRIFAN - nov. 28 2013
Semiologia poeziei spontane
   Versul alb a început să-l înlocuiască pe cel clasic odată cu debutul secolului trecut, constituind şi astăzi un „embarras de choix“ (nehotărâre în alegere) sau un fel de „entre vous deux mon coeur balance“ (între voi două inima-mi oscilează) pentru cei ce practică poezia. Impresia că este mai uşor să compui în versuri albe este nejustificată, pentru că acestea îşi au cerinţele lor proprii. Într-adevăr, pentru a nu constitui o înşiruire prozaică în cazul în care le punem cap la cap, versurile albe trebuie să aibă o cadenţă, nu formală, ci decurgând din izvorul poetic ce sare din piatră în piatră pentru a ne potoli setea de claritate şi frumos. Coagulându-se în unităţi poematice distincte, discursul liric trebuie să permită o frazare metaforică spontan-estetică. Printre poeţii care reuşesc aici este şi Maria Mănucă, dovedindu-o în ultima plachetă de versuri, Clinica de metafore, care vine după Trenul Cervantes (2010).
   Titlul sugestiv ales de poetă ne face să ne folosim în analiză de perspicacitatea câştigată purtând halat alb. Cei doi critici care sunt citaţi pe contracopertă îi identifică poezia ca fiind nativă sau naturală, dar preferăm „diagnosticul“ de spontană. De ce? Pentru că demersul poetic este motivat de un sentiment generat de spontaneitate. Acesta este încrederea în oameni, în aceia cărora li se adresează. „Simptomul patognomonic“ al literaturii spontane, native sau naturale, este lipsa apartenenţei la un curent declarat. Astfel, imaginile din poemele Mariei Mănucă par să cheme impresionismul, şi înmănuncherile lirice sunt legate cu spice simboliste. Dar caracteristica individuală a poemelor este, cel mai adesea, scenariul peste care autoarea are încrederea să ridice cortina de intimitate. Şi de ce să nu o spunem explicit, încrederea este o însuşire romantică. Puţin surprinzătoare este infiltrarea unor figuri geometrice pe care, mărturisesc, nu mă aşteptam să le găsesc presărate printre versuri. Să fie oare „link-uri“ la poetul matematician Ion Barbu? Oricum, estetizarea geometriei şi fizicii este validă, în aceeaşi măsură în care este şi obiectul medical. De altfel, rolul metaforelor este producerea tresăririi, mirării, surprinderii. Iată un exemplu: Erau toate…/şi copilăria – un cosaş/ascuns printre celule/Îl aud cum sare/peste băltoacele/în care a căzut cerul. Impresionist-simbolistă este secvenţa: Mă leg de soare/cu panglicile albastre/ale pălăriei de lumină (Ultima legătură) sau: Un fluture uriaş, vibrând din aripi/urca bolta/trăgând după el noaptea/apa şi plaurii/De sus fremăta din magneţi (?)/alunga tristeţea din lucruri… (Ea alunga tristeţea din lucruri). Nostalgic, cu trecut de mobilă de epocă apusă este poemul „Se ruinează anii“. Exemplele pot continua, dovedind că ne aflăm în faţa unei personalităţi care înmănunchează întreite aptitudini artistice: poetice, introspective şi picturale.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe