S-au
deschis stagiunile și deja au debutat noi ediții ale unor festivaluri
tradiționale, așa cum sunt, de exemplu, cele de operă și balet de la Constanța
sau Timișoara. În orașul de pe Bega, sub auspiciile Filarmonicii, în cadrul
Festivalului baroc, a concertat un ansamblu cameral „desprins“ din Orchestra
Română de Tineret. La Muzeul de Artă, dirijorul Gabriel Bebeșelea a propus o
incursiune prin muzica de la curtea regelui Ludovic al XIV-lea al Franței, dar
și din Anglia sau Italia acelei epoci: opusuri de Lully, Rameau, Händel,
Purcell și mulți alții, colaborând cu soprana Rodica Vică. Proiectul ediției a
cincea s-a derulat având ca „efigie“ figura istorică a prințului de Savoya, a
cărui implicare în viața urbei a determinat, la acea vreme, schimbări
fundamentale, privite acum poate și prin prisma pregătirilor pentru anul 2021,
când Timișoara va fi Capitală culturală europeană.
Manifestările
muzicale au inclus și seri cu „Incanto Quartetto“ și un program vocal-simfonic
sub conducerea lui Walter Kindl, în care au evoluat și Capella Academica
Timisiensis și Corul de cameră al Filarmonicii, cu Silvia Cîrdu la orgă, în
ambianța Domului romano-catolic. A urmat ansamblul de muzică veche
„LʼArpeggiata“, în programul „LʼAmore innamorato“, aducând sonurile unor arii
compuse de Cavalli în Veneția veacului XVII, invitată specială fiind soprana
Hana Blazikova.
Pe
cu totul alte coordonate, la Universitatea „Ovidius“ din Constanța, la 2
noiembrie, a avut loc o conferință-concert susținută de George P. Borisov în
cadrul simpozionului Facultății de Arte – „Muzicieni în diaspora“ –, cu accent
pe creația compozitorilor ruși în exil, pornind de la exodul început în 1917. O
prelegere ilustrată la pian prin pagini cântate de oaspetele din SUA și de
lect. univ. dr. Andreea Bratu.
La
Sibiu a început, la 29 octombrie, ediția a treia a Festivalului internațional
dedicat pianistei Clara Haskil, sala „Thalia“ găzduind, până la 5 noiembrie, diverse
recitaluri în interpretarea unor formații și soliști români (violonistul
Alexandru Tomescu și cvartetul Ad Libitum) și străini (William Youn, Trio Clara
Haskil și Mauro Lo Conte). A fost și o „instalație documentară“ reliefând
momente din viața artistei – documente și fotografii din arhiva Bibliotecii
cantonale universitare din Lausanne, Elveția și a fundației ce-i poartă numele.
Organizatorii doresc să prezinte „instalația“ și în Capitală și la Iași, Cluj,
Timișoara, Brașov. De asemenea, a fost proiectat filmul „Grădina lui
Celibidache“, la două decenii de la dispariția renumitului dirijor.
Între
1 și 4 noiembrie, flautistul Ion-Bogdan Ștefănescu și pianistul Horia Mihail au
efectuat un nou turneu în țară, cântând chiar la 2 noiembrie în sala Radio din
București (Carl Philipp Emanuel Bach, Beethoven, Haydn, Devienne,
Mozart), program prezentat și la Caracal, Pucioasa, Brașov. Apoi, alături de
harpista Mariana Bâldea (sosită din Grecia), flautistul va aborda, în concert,
o partitură mozartiană, deopotrivă în aceeași sală Radio (9 noiembrie) și la
Centrul multifuncțional din Pitești (10 noiembrie).
Ziua
de 1 noiembrie marchează, în fiecare an, aniversarea Radiodifuziunii Române
(anul acesta a împlinit 88 de ani), printr-un concert festiv, de data aceasta
derulându-se cu anticipație, la 28 octombrie. Orchestra Națională, cu Radu Popa
la pupitru, a optat pentru lucrări de Enescu, Elgar și Liszt (solistă, pianista
Dana Borșan). Chiar a doua zi însă, pe același podium, a fost aplaudat grupul
spaniol Antonio Serrano Quintet Flame&Co (chitară spaniolă, harmonică,
bandolero – percuție, contrabas), instrumentiștii colaborând cu Ana
Gimenez-Gonzalez (voce și dans flamenco). Tot la București a început, în
aceeași primă zi de noiembrie, ediția a unsprezecea a Festivalului de muzică
veche, urmând să se desfășoare în diferite locații, pornind de la Palatul
Bragadiru, unde a oferit concerte ansamblul belgian „Il Gardellino“, împreună
cu pasionați ai instrumentelor vechi, precum flaut drept sau traversier. Vor
urma seri dedicate clavecinului (7–14 noiembrie), cu interpretări de referință
și, desigur, prin concerte „live“, de această dată la Auditorium. Conform
comunicatului oficial, proiectul „Movie Gala Clavecinissimo“ are ca scop
principal „strângerea de fonduri pentru restaurarea clavecinului istoric
Ruckers-Taskin aflat în patrimoniul Muzeului Național Peleș“. Seria baroc va
cuprinde șase evenimente muzicale, programate la TNB, sala Radio, dar și în
sufrageria regală de la Muzeul de Artă sau în salonul Cerchez de la Muzeul
Cotroceni. Printre oaspeți se vor regăsi Orchestra baroc a Uniunii Europene și
ansamblurile de dansuri istorice „Passeggio“ de la Cluj și „Codex“ de la Sf.
Gheorghe sau formația de muzică veche românească „Trei parale“.
Iată
deci că atracțiile muzicale continuă, iar festivalurile sunt parcă mai
numeroase decât oricând. E semn bun.