Tot mai dese sunt apariţiile lucrărilor care sparg barierele cunoaşterii ştiinţifice, pătrunzând în zone mai profunde, spre orizonturi mai ample. Relaţia dintre ştiinţă şi religie capătă noi valenţe. Neputând demonstra inexistenţa lui Dumnezeu, ştiinţa şi-a focalizat cercetările pe raportarea la transcendent prin intermediul trăirilor personale. Se pare că suntem la un nou început, pe un drum al întrebărilor cu răspunsuri aflate, deocamdată, dincolo de posibilităţile omului de a cunoaşte, controla şi stăpâni. „Inteligenţa spirituală“, o lectură despre care ne scrie Elena Solunca.

"> Semne ale timpului - Viața Medicală
Cultură

Semne ale timpului

de Elena SOLUNCA - feb. 6 2013
Semne ale timpului

Tot mai dese sunt apariţiile lucrărilor care sparg barierele cunoaşterii ştiinţifice, pătrunzând în zone mai profunde, spre orizonturi mai ample. Relaţia dintre ştiinţă şi religie capătă noi valenţe. Neputând demonstra inexistenţa lui Dumnezeu, ştiinţa şi-a focalizat cercetările pe raportarea la transcendent prin intermediul trăirilor personale. Se pare că suntem la un nou început, pe un drum al întrebărilor cu răspunsuri aflate, deocamdată, dincolo de posibilităţile omului de a cunoaşte, controla şi stăpâni. „Inteligenţa spirituală“, o lectură despre care ne scrie Elena Solunca.

   André Malraux profetiza că secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc, afirmaţie ce a făcut vogă, fără să ne dăm seama cum este sau va fi confirmată de viaţă. În noianul semnelor câte pot fi descifrate (totul este semn!), încercăm să desluşim câteva care să contureze sau să sugereze o dimensiune a mentalului acestei vremi – una a îndoielilor, provocărilor şi a „lebedelor negre“. Cursa apocaliptică pentru „nou“ reformulează relativismul, iar între domeniile parcelare ale realităţii apare, paradoxal, o criză de comunicare. Din toate, abia perceptibil, răzbate o nostalgie a unităţii pierdute în noianul de discipline ştiinţifice ajunse la cote înalte de expertiză. Apar tot mai multe lucrări ştiinţifice, care pun la noi încercări barierele clasice ale cunoaşterii ştiinţifice, trecând dincolo de spectaculosul tehnologiilor, către tărâmul încă înceţoşat al conjecturilor, căci informaţia nu este cunoaştere. De unde nu te aştepţi, pot apărea „lebede negre“, fenomene ieşite din comun, fără precedent, despre care nu ştii dacă se vor repeta sau nu, dacă au efecte pozitive sau negative, previzibile sau imprevizibile. Toate trimit spre zone mai profunde sau spre orizonturi mai ample, de unde feedbackul nu satisface totdeauna căutătorii de certitudini ferme. Aşa a apărut, între altele, un teren de excelenţă pentru dezbateri privind relaţia dintre ştiinţă şi religie, cu o tematică tot mai complexă, cu frecventă raportare la fizică şi neurologie.
   După 35 de ani de studii, dr. Stuart Hameroff, profesor la Departamentul de anesteziologie şi psihologie şi director al Centrului de studii de conştiinţă ale Universităţii Arizona, a elaborat o teorie conform căreia, în apropierea morţii (near-death experience – NDE), substanţele cuantice din care este alcătuit sufletul traversează sistemul nervos, spre Univers. Ideea consonează cu teoria după care conştiinţa ar fi un program specific unui computer cuantic situat în creier, ce poate persista în univers şi după moarte. Dacă cel care e pe moarte îşi revine, aceste substanţe se reîntorc, derulându-şi programul mai departe. În colaborare cu fizicianul sir Roger Penrose, dr. Stuart Hammeroff a elaborat teoria cuantică a conştiinţei, conform căreia sufletul este format din structuri numite „microtubuli“, găzduite în creier. În consecinţă, sufletul este mai mult decât interacţiunea dintre neuroni, alcătuit fiind din „materia primă“ a Universului, şi, poate, a existat întotdeauna. Într-un timp pozitivist şi pragmatic din cale afară, asemenea teorii generează aprinse controverse, unii specialişti considerând că, totuşi, cercetarea din fizica cuantică pare a valida o asemenea ipoteză.

Cogito, ergo sum

   A trecut un secol de când psihologii au creat metode pentru măsurarea inteligenţei – IQ –, declanşând o modă care a pălit când s-a constatat că acest mod de a înţelege inteligenţa este, inevitabil, limitat. Limitat, pentru că inteligenţa ca „aptitudine de a înţelege relaţiile care există între elementele unei situaţii şi a te adapta în aşa fel încât să-ţi realizezi propriile scopuri“ este doar o parte dintr-un întreg bine orchestrat pentru definiţia omului ca homo sapiens şi nu doar faber. În 1993, William Gardner afirma că, alături de inteligenţa cognitivă, mai sunt inteligenţele chinestezică (conştientizarea corpului şi controlul optim al acestuia), muzicală (conştientizarea sunetelor şi armoniilor), intrapersonală (conştientizarea trăirilor şi gândurilor, însoţită de un control al acestora) şi interpersonală (relaţionarea cu semenii şi succesul social). Marea descoperire a venit în 1995, când Daniel Goleman a adus în prim-planul preocupărilor ştiinţifice inteligenţa emoţională (EQ), lucrarea sa generând o adevărată revoluţie. EQ presupune, mai întâi, conştientizarea de sine, autodisciplină şi empatie, cuvânt ce a devenit un fel de passe-partout al conversaţiilor mondene. Pe lista care rămâne deschisă a apărut, mai nou, şi inteligenţa ecologică. Să nu uităm inteligenţa artificială.
   Diviziunea ştiinţelor, explozia tehnologiilor cheamă abia perceptibil unitatea şi, între răspunsuri, aflăm afirmarea promiţătoare a cercetărilor şi interpretărilor legate de inteligenţa spirituală (SQ). Cu peste trei decenii de practică, psihologul şi educatorul Frances Vaughn consideră că „inteligenţa spirituală deschide inima, luminează mintea şi inspiră sufletul, conectând spiritul uman la însuşi substratul de bază al fiinţei“. SQ ne e dată din naştere şi poate fi dezvoltată prin cultivarea spiritului de discernământ, apt să opereze disocierea realităţii de iluzie. „Ea se exprimă în orice cultură ca iubire, înţelepciune şi disponibilitatea de a fi de folos celorlalţi“. Întrebarea este: cât şi cum poate trece această definiţie de furcile caudine ale obsesivei cuantificări. Sintetizând, s-a spus că, dacă inteligenţa cognitivă se defineşte prin verbul „a gândi“, inteligenţa emoţională prin „a simţi“, pentru inteligenţa spirituală verbul este „a fi“. Cum nu există definiţii unanim acceptate pentru inteligenţă, gândire şi spirit, iar „a fi“ trimite la întreaga istorie a filosofiei, fiecare autor operează cu sensul pe care îl adoptă sau, cel mai adesea, îl propune, rezultatul fiind o cavalcadă de provocări amendate de îndoieli. Nu-i de mirare că domeniul rămâne al fascinaţiei ştiinţifice şi filosofice, mai degrabă decât al certitudinii; ştim că este dar nu cum este. Prin toate străbate ecoul celebrelor cuvinte ale lui Descartes – Dubito ergo cogito; cogito ergo sum – ca un remember pentru renunţarea la orice prejudecată considerată ca adevăr prestabilit şi, plecând din gândire, tot prin ea subiectul cunos­cător ajunge la certitudine. Cum toate par a se desprinde „din mantaua“ raţionalismului (ca literatura rusă din „Mantaua“ lui Lermontov), cei care urmează această cale (nu odată prejudecată culturală, prejudecată totuşi!) par a uita cu desăvârşire întreita unitate a întrebărilor kantiene: „Ce pot să ştiu? Ce trebuie să fac? Ce îmi este îngăduit să sper?“.
   Caracterul provocator se acutizează când e pusă în ecuaţie religia şi cei mai mulţi comentatori se axează pe relaţia ştiinţă/religie într-o perspectivă hermeneutică a veacului trecut, e drept, mai nuanţată. O schimbare totuşi este sesizabilă. Cum Carl Sagan scria că ştiinţa nu poate să demonstreze inexistenţa lui Dumnezeu, cercetările – cu precădere analitice – sunt focalizate pe raportarea la transcendent prin intermediul trăirilor personale. Este o cale plină de promisiuni, dar de tot atâtea riscuri, într-un timp în care „percepţia“ a devenit un etalon al aprecierii lumii din afara şi din interiorul nostru, personalitatea umană fiind unitară în structură şi unică în fire. Dificultatea creşte, pentru că există mai multe religii şi confesiuni, fiecare cu un specific propriu, omul rămânând pe mai departe „un necunoscut“, după spusele lui Alexis Carrel. În cartea „Noua frontieră a religiei şi ştiinţei. Experienţa religioasă, neuroştiinţa şi transcendentul“, filosoful şi teologul John Hick acreditează ideea că „miezul viu al religiei“ este dat de experienţa mistică personală. De observat că fiecare capitol se încheie cam cu aceeaşi observaţie, diferit formulată, după care lucrurile încă sunt la un neîncetat început de drum, conştiinţa rămânând un „mister“, „ceea ce înseamnă că rămâne deschis ca, pe lângă realitatea fizică, să existe şi o realitate non-fizică, inclusiv acel tip de realităţi la care fac referire religiile“. Cum se pare că suntem la un nou început, dialogurile se încrucişează până la o limpezire a ideilor. Cumva e în firea lucrurilor, câtă vreme inteligenţa presupune relaţii între relaţii şi creşte gradul de complexitate până dincolo de posibilităţile omului de a o cunoaşte, controla şi stăpâni. Şi încă o observaţie. Asemenea lucrări reflectă şi o stare de lucruri descrisă foarte bine de Julien Borella în „Criza simbolismului religios“, la care am adăuga efectele colaterale ale globalizării şi dezbaterile privind ecumenismul, în contextul în care spiritualitatea orientală fascinează pe mulţi dornici de un panaceu care să-i elibereze de „răul secolului“ şi de răutatea zilei.

„Patria inteligenţei este infinitul“

   Lucrarea Inteligenţa spirituală, de Danah Zohar şi Ian Marshall (Ed. Vellant, 2011, traducere în limba română de Miruna Popescu), este semnificativă pentru încercările pe care le întâmpină acest fel de cercetări. Ca şi alte lucrări ale genului, şi aceasta ne îndreptăţeşte să spunem că ne aflăm încă într-un moment al tatonării dificultăţilor şi ipotezelor, premergător clarificărilor şi certitudinilor mult râvnite. Meritul principal al autorilor este acela că indică dificultăţile unui domeniu consacrat altor tipuri de cercetări. Zohar a studiat fizica şi filosofia la Massachusetts Institute of Technology şi a urmat studii aprofundate de filosofie, religie şi psihologie la Universitatea Harvard. Pe cartea de vizită a lui Ian Marshall scrie că este psihiatru şi psihoterapeut, că a studiat iniţial filosofia şi psihologia la Universitatea din Oxford şi de medicină la Universitatea din Londra. Am specificat acestea pentru a înţelege mai bine perspectivele din care abordează SQ – „cel ce reuneşte toate tipurile de inteligenţă pe care le avem“. Asta pentru că se bazează pe cel de-al treilea sistem neuronal: „oscilaţiile neuronale sincronice, care unifică informaţia din tot creierul“ şi oferă, „pentru prima oară, un proces terţiar viabil“. Nu se spune de ce şi nici cum, dar suntem asiguraţi, spre liniştea sufletului nostru, că SQ „facilitează dialogul dintre celelalte două procese (…), dintre raţiune şi emoţie, dintre minte şi trup; oferă o bază pentru creştere şi dezvoltare; îi conferă sinelui un centru activ, unificator, dătător de sens“. Poate din acest motiv, deşi sunt doi autori, cartea este scrisă la persoana întâi singular, cu un preambul curtenitor inspirat de înţelepciunea amerindiană, cu laitmotivul „vreau doar să ştiu“, care se termină astfel: „Vreau doar să ştiu dacă poţi rămâne cu tine însuţi şi dacă apreciezi cu adevărat compania pe care o oferi în momentele de goliciune“. E ca şi cum, ajunsă la limitele proprii, ştiinţa trimite la înţelepciunea de expresie poematică binevoitoare, câtă vreme SQ este tratată doar ca o extensie a IQ pe registrul fără de sfârşit al spiritului. Jean Borella, în „Criza simbolismului religios“, scria că „adevărata patrie a inteligenţei este infinitul“, ceea ce cheamă o simbioză a logosului cu mythosul. Cum mitul este izgonit din mentalitatea postmodernă, rămâne ca SQ, „inteligenţa sufletului“, să faciliteze intrarea în „jocul infinit“ şi să confere „sensul moral, abilitatea de a tempera rigiditatea unor reguli prin înţelegere şi compasiune şi o capacitate la fel de mare de a remarca limitele înţelegerii şi compasiunii“. Mai mult, „SQ este folositor pentru a lupta cu întrebările despre bine şi rău şi pentru a întrezări posibilităţi nerealizate încă – pentru a visa, a aspira, a ne ridica din mocirlă“.

Floarea de lotus

Cele trei tipuri de inteligenţă – IQ, EQ şi SQ – se completează şi se susţin reciproc, în aşteptarea timpului când se va constata că toate tipurile de inteligenţă fac acelaşi lucru, fiecare în felul ei. Într-o tentativă nemărturisită de depăşire a studiilor de psihologie cognitivă, autorii (autorul?) propun un model pentru felul în care omul răspunde chemării transcendenţei, indiferent de numele ce i se dă, SQ nedepinzând de o anume valoare, dar apropiind „posibilitatea de a avea valori“. Deci nu valoarea, ci posibilitatea de a avea valori, o altă fascinaţie care flatează orgoliul omului contemporan. Modelul este unul de tip „lotus“ şi este compatibil cu testarea, utilizarea şi îmbunătăţirea propriilor performanţe. Ca să susţină viabilitatea ideilor avansate, nu se apelează la demonstraţie, ci la ilustrarea abil orchestrată, susţinută de credinţa autorilor în noutatea şi valoarea descoperirilor pe care le propun ca soluţie la criza spirituală contemporană.
Modelul propus ca fiind cel ce poate fi mai bun este al lotusului în care „sinele este alcătuit din eu (raţiune) la periferie, zona intermediară asociativă (emoţională) şi un nucleu unitiv (spiritual)“. Validarea oportunităţii modelului se face într-un recurs la istoria ştiinţei, filosofiei, culturii, ceea ce face lectura plină de un farmec şi o seducţie de care te vindeci îndată ce îţi dai seama că timpul nostru oferă nenumărate argumente ce se lasă folosite pentru a susţine mai multe idei, uneori contradictorii. Informaţii noi, afirmaţii valabile şi de necontestat sunt folosite ca trambulină pentru a ilustra idei prin care, sub veştmântul actualităţii, se întrezăresc semnele celor vechi necunoscute sau uitate, după spusa Ecclesiastului – „De grăieşte cineva zicând: Iată ceva nou, iată că acel ceva a fost în alte vremuri, în cele ce au fost înaintea noastră. Ce-a fost întâi nu-i nici în amintire, nici ce-a fost pe urmă nu-şi vor mai aduce aminte urmaşii de la urmă“.

Drumul întrebărilor

Autorii îşi justifică recursul la spiritualitatea orientală prin aceea că „în Occident, cultura tradiţională şi toate semnificaţiile şi valorile pe care aceasta le-a păstrat au început să se destrame ca urmare a revoluţiei ştiinţifice din sec. XVII şi a înfloririi individualismului şi a raţionalismului care au decurs din ea“. Timpul a erodat umanismul occidental, „un amestec de îngâmfare şi disperare“, generând întrebări dramatice, ale căror răspunsuri par transcripţiile unui trecut încrustat în artă şi religie. Aşa este, dar afirmaţii de acest gen, necesare fiind, nu sunt suficiente. Este elaborat un fel de manual normativ, a cărui însuşire este de natură să asigure un SQ superior, ca remediu, pentru că „odată cu moartea iminentă a tuturor religiilor acceptate de publicul larg, nimic nu ne mai încurajează să ne gândim în ce să credem sau ce să preţuim“. Pentru asta, se caută deschiderile ştiinţei spre artă şi religie. Se pledează pentru o religie a iubirii, într-o perspectivă a spiritualităţii inteligente binefăcătoare, ce îşi face din şirul tuturor întrebărilor posibile un drum spre un răspuns ca spaţiu de graţie al vieţii. Inevitabil, se ajunge la problema morţii, „cel mai slab aspect al culturii contemporane“, relaţionat cu lipsa de perspectivă. Soluţia este luată din ştiinţă, mai precis din fizică, de la teoria câmpului cuantic (la care sunt mai toate trimiterile, ca la o cale regală pentru întrebările contemporane), într-o definiţie a morţii ca „acea formă mai profundă de energie imobilă pe care o port în mine şi în care voi fi resorbit într-o bună zi“. În cele din urmă, terapia spirituală include obişnuinţa cu ideea că moartea este un moment din existenţă ca un continuu proces.
   Suntem atenţionaţi că drumul este lung şi dureros chiar şi pentru autori, deoarece „cerinţele inteligenţei spirituale nu sunt uşoare“. Până la urmă, acest drum este unul al dobândirii conştiinţei de sine, pentru care „trebuie să fim complet sinceri cu noi înşine, să căpătăm conştiinţă de sine profundă“. Aşadar, ne întoarcem la „a fi“, pentru a constata că psihologia, care îşi revendică numeroase merite, propune un alt drum, între atâtea, către un statut etic al întrebărilor mai mult decât al răspunsurilor. „Dar, mai presus de toate, un SQ de nivel superior ne impune să fim deschişi la experienţă, să redobândim acea abilitate de a privi viaţa şi pe ceilalţi cu prospeţimea privirii unui copil… Ne cere să trăim în întrebări mai degrabă decât după răspunsuri“. Distanţa de protecţie faţă de religie, explicabilă în nişte limite, văduveşte cercetarea de idei folositoare care se găsesc în Vechiul Testament, cu deosebire în psalmii lui David, sau în scrierile teologice creştine, cum sunt cele filocalice.
   Privim înapoi în timp şi reîntâlnim povestea fără egal a Micului Prinţ, poate simbolul cel mai semnificativ al secolului trecut, de la care deprindem înţelepciunea întrebărilor. Îl auzim, poate, cum spune limpede că „oamenii maturi nu pricep niciodată nimic şi e obositor pentru copii să le dea tot timpul lămuriri“, că „toate le încurcă şi le amestecă“, uitând ei că „limpede nu poţi să vezi decât cu inima. Ochii nu pot pătrunde în miezul lucrurilor“. Urmând şirul întrebărilor pline de tâlc, avem de învăţat mai multe despre ceea ce acum se numeşte SQ. Învă­ţăm, între altele, să descoperim relaţiile ascunse dintre ştiinţele exacte şi cele ale vieţii şi omului, îngemănate în sens pentru a da vieţii un rost care este al iubirii atotputernice. Pe un itinerariu din care redăm doar câteva repere, învăţăm că „stelele sunt frumoase datorită unei flori pe care nimeni nu o vede“, că „numai timpul petrecut cu floarea ta face ca ea să fie atât de preţioasă“, că de această floare eşti „răspunzător de-a pururi“, cum tot de-a pururi este şi prietenia după durerea despărţirii, care „întotdeauna trece“ pentru a lăsa loc fericirii de a cunoaşte oameni şi a-ţi face prieteni pentru „de-a pururi“. De nu-ţi îngrijeşti floarea, ea poate să se lase „chiar să moară“. Atunci, ar fi ca şi cum, „dintr-odată, toate stelele s-ar stinge“. Şi întrebarea, ca înnoirea unui legământ: „Şi nici asta nu e important?“.
   Micul Prinţ este însă o poveste neştiută sau uitată de cei care, prea importanţi crezându-se, au uitat că, odată, au fost copii… Aşa apare ceea ce se numeşte „ştiinţa de vorbe“, în dauna artei de a întreba, creatoare de punţi între domeniile cunoaşterii şi unind oamenii nu după principiul diferenţelor care despart, ci după cel al diferenţelor care îi apropie întru bună învoire.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe