Printr-o
frumoasă întâmplare, Ateneul a găzduit, în ultima decadă a lunii octombrie, o
serie de întâlniri muzicale sub semn omagial sau aniversar, începând cu seara
în care a fost comemorată pianista și profesoara Suzana Szorenyi, stinsă din
viață în urmă cu câteva luni. Decenii întregi ea, cu eleganță și știință, a
cântat și i-a învățat pe tineri cum să înțeleagă muzica și cum să realizeze o
colaborare echilibrată în duo sau în formule camerale diverse. I-au adus un
omagiu, pe claviatură, numeroși pianiști binecunoscuți și apreciați, dar și
alți instrumentiști sau soliști vocali, care au abordat un repertoriu variat,
așa cum, cu siguranță, i-ar fi plăcut și celei ce a fost evocată cu căldură și
afecțiune.
O
altă reputată pianistă – Viorica Rădoi – la rândul ei acompaniator și profesor
apreciat la UNMB, a fost sărbătorită la împlinirea unei vârste frumoase,
printr-un program în care, din nou, au evoluat pianiști, violoniști și
violonceliști, unii chiar colaboratori de-ai ei.
Și
tot despre o aniversare a fost vorba la reîntâlnirea cu Liliana Dumitrache,
soprană care, chiar în ziua sa de naștere, ne-a oferit posibilitatea de a o
asculta în câteva roluri interpretate pe scena de operă, proiectate de un
ecran, dar și de a urmări câte ceva din munca sa ca profesor de canto la
Colegiul de muzică „George Enescu“, UNMB și Facultatea de muzică de la Galați.
Un public numeros a rememorat spectacolele în care protagonista a apărut, cum
glasul său, condus cu siguranță, era dublat de o expresivitate atent gândită,
dar mai ales de o emoție interioară care a însoțit-o întreaga viață, fie pe
scenă, fie la catedră.
Repere
din cariera sa de 35 de ani au fost punctate de prof. dr. Grigore
Constantinescu, cel care i-a îndrumat și doctoratul referitor la „vocaliză“,
iar Liliana Dumitrache, într-o firească prelungire, a detaliat ceva din munca
de descoperire și formare a unor posibili viitori cântăreți. Și, tocmai de
aceea, a dorit ca în prima parte a programului să prezinte elevi sau studenți
pe care i-a condus la primii pași în tainele cântului, aducând pe podium o
fetiță din clasa a VII-a (Irina Grămescu) acompaniată la pian de sora sa din
clasa a II-a într-o scurtă piesă de Vaccai.
Apoi,
sopranele Ana-Maria Gogoașă (arie lentă de Vivaldi), Ana-Gabriela Mihăilescu –
elevă în clasa a IX-a (arie de Scarlatti) Adina-Mihaela Cricoveanu, studentă în
anul IV (aria lui Oscar din „Bal mascat“), dovedind muzicalitate și un glas
limpede, încă neformat. Au urmat Alexandra-Florentina Moroiu, deja profesor la
Școala de arte (aria Adelei din „Liliacul“), parcurgând secvența cu îngrijire,
asemeni baritonului Alexandru-Ștefan Constantin, masterand care s-a străduit să
confere linia cerută de stilul mozartian (Serenada lui Don Giovanni din opera
omonimă).
Tenorul
Dragoș-Ștefan Cicu din Corul Radio a vădit potențial vocal, însă și o lentoare
aproape școlărească în maniera de abordare a partiturii (aria din „Madama
Butterfly“). Soprana-studentă Lavinia-Ioana Lăcătuș a încercat să fie expresivă
(în „Porgy și Bess“), în timp ce baritonul Dominic Cristea, solist al Teatrului
Muzical din Galați, a convins că are un glas frumos, inteligență și logică a
expresiei, dar și carențe serioase în special în acut (arie din „Mizerabilii”).
Un
alt moment al concertului a fost rezervat invitaților. Soprana Cleopatra David,
din corul Filarmonicii, a optat pentru lieduri de Schubert și Strauss, tenorul
Nicolae Simonov, din corul Radio, a adus căldura vocii lirice și eleganța
interpretării în muzica preclasică („Magnificat“ de Bach, „Mesiah“ de Händel),
pentru ca pianista Diana Spânu-Dănilă, care a acompaniat acei tineri, să se
regăsească și în Trio „Mozaic“, alături de violonista Oana Spânu-Vișenescu și
de clarinetistul Emil Vișenescu, propunând „Cinci piese“ de Șostakovici.
După
pauză, am ascultat soliști binecunoscuți, cândva colegi ai Lilianei Dumitrache,
parte de la Opera bucureșteană – soprana Simona Neagu (arii din „Madama
Butterfly“ și „Don Giovanni“), soprana Mihaela Stanciu, („Boema“ și „Bărbierul
din Sevilla“), baritonul Vicențiu Țăranu (arie din „Traviata“), soprana
Simonida Luțescu (arie din „Paiațe“). Basul Ștefan Schuller, acum solist la
Opera comică pentru copii, a ales aria lui Basilio din aceeași creație
rossiniană, pentru ca alături de soția sa, soprana Lăcrămioara Schuller,
solistă a Operei din Brașov, să evolueze în duetul din „Elixirul dragostei“. La
pian a acompaniat Liana Mareș de la ONB.
În
final, soprana Felicia Filip, colegă și la Brașov și apoi la ONB cu artista
sărbătorită, a prezentat sensibila arie din „Herodiade“, de această dată în
compania pianistului Tudor Scripcaru, doctorand la UNMB. Un program bogat,
variat, susținut de începători sau experimentați soliști care, în final, i-au
cântat sopranei „La mulți ani“, în aplauzele prelungi ale spectatorilor.
Spectatori, care poate abia atunci au aflat că acel concert intitulat
„Dialoguri lirice“, de aniversare a celor 35 de ani de activitate artistică a
Lilianei Dumitrache, marca și ziua în care aceasta a mai adăugat un an de viață
la o vârstă a maturității.
Dar
în 25 octombrie, sub acea cupolă seculară, a avut loc concertul dedicat Regelui
Mihai la împlinirea vârstei de 94 de ani, marcând totodată ediția a opta a
manifestării prin care se dorește „strângerea de fonduri în beneficiul
programului «Tinere talente»“. Tocmai de aceea, după intonarea imnului regal,
discursul principesei Margareta a subliniat faptul că Fundația aniversează 25
de ani de activitate, prezentând și un film cu câțiva dintre tinerii susținuți
la început de drum în domeniul muzicii. Iar orchestra fundației „Principesa
Margareta“, din nou cu Tiberiu Soare la pupitru, a colaborat și cu șapte
bursieri, violonceliștii Izabela Ghengu și Cornelius Zirbo (17 ani) evoluând ca
soliști într-un opus de Vivaldi.
Apoi,
după o celebră pagină simfonică de Ceaikovski, tenorul Teodor Ilincăi și-a
etalat calitățile vocale deosebite în arii din opere, zarzuele și canțonete,
prezentându-i și pe tinerii săi parteneri – sopranele Diana Alexe, Daniela
Popescu, Larisa Ştefan, mezzosoprana Martiniana Antonie și George Vârban.
Astfel,
în doar o săptămână, la Ateneu, publicul s-a bucurat de seri frumoase,
emoționante prin încărcătura omagială, atractive prin diversitatea
repertorială, mulțimea și diversitatea interpreților adesea excelenți.